بازیگر فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» نظر خود را درباره این فیلم و احتمال اکران آنلاین آن بیان کرد.

پایگاه خبری تئاتر: ویدا جوان درباره فعالیت این روزهای خود گفت: من هم مثل اکثر هم‌وطنان و مردم دنیا به خاطر شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا، قرنطینه خانگی را تجربه می‌کنم. قرار بود در تعطیلات نوروز تئاتر «مرغ ماهیخوار» به کارگردانی آقای آرش سنجابی را در ترکیه روی صحنه ببریم که آن هم لغو شد.

وی اظهار کرد: این روزها با ماندن در خانه، هم اصول پیشگیرانه را رعایت می‌کنم و هم کارهای عقب‌افتاده و فعالیت‌های مورد علاقه‌ام را انجام می‌دهم؛ کارهایی که در این چند سال به خاطر مشغله‌ کاری کمتر فرصت پرداختن به آنها را داشتم.

جوان در ادامه افزود: سعی می‌کنم بیشتر کتاب بخوانم؛ فیلم می‌بینم، آشپزی می‌کنم، به کارهای خانه می‌رسم و در کنار آن برای این که از شرایط مطلوب حرفه‌ای دور نمانم، از تمرین بدن و بیان و مطالعات مربوط به کارم هم غافل نشده‌ام.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: قرار بود بعد از عید در یک سریال هم بازی داشته باشم، اما با شرایطی که پیش آمد، ترجیح دادم خودم و دیگران را در خطر نیندازم. اگر می‌خواهیم خطر بیماری کرونا را دفع کنیم، به یک عزم همگانی نیاز است و باید تا جایی که امکان دارد اصول قرنطینه را رعایت کنیم.

قرار بود در تعطیلات نوروز تئاتر «مرغ ماهیخوار» به کارگردانی آقای آرش سنجابی را در ترکیه روی صحنه ببریم که لغو شد.

بازیگر سریال‌هایی همچون «زمانه» و «پژمان» افزود: درست است که همه افراد در سطوح مختلف از لحاظ مالی متضرر می‌شوند، اما چاره‌ای نداریم و برای این که از ایجاد موج‌های بعدی بیماری جلوگیری کنیم، باید این شرایط سخت را تحمل کرد.

ویدا جوان سال گذشته با فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی «مهرداد خوشبخت» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حاضر بود. اثری که به مقاومت کارکنان رادیو نفت ملی آبادان در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی پرداخته است.

وی درباره احتمال اکران آنلاین این فیلم با توجه به تعطیلی بلندمدت سینماها گفت: به هر حال تأثیری که دیدن یک فیلم در سینما و روی پرده عریض بر مخاطب می‌گذارد با تماشای آن در تلویزیون و قاب کوچک قابل مقایسه نیست. علاوه براین، فضایی که شما در سینما دارید و در کنار جمعی قرار می‌گیرید که همگی به پرده سینما خیره شده و مثل شما محو تماشای فیلم هستند در ذات خودش جذابیت دارد.

جوان تصریح کرد: بنابراین به نظر من کیفیت فیلم سینمایی که برای نمایش در چنین فضایی تولید شده است، با اکران در اینترنت ضربه خواهد خورد. هر ابزار نمایشی به جز پرده سینما نمی‌تواند حق مطلب را برای یک فیلم سینمایی ادا کند. این موضوع به‌ویژه برای فیلمی مثل «آبادان یازده ۶۰» که دارای جلوه‌های ویژه و سکانس‌های هیجان‌انگیز است، بیشتر خود را نشان می‌دهد و حقش این است که از حیث جذابیت برای مخاطب، در سینما نمایش داده شود.

وی در ادامه افزود: اما این یک طرف ماجراست؛ از سوی دیگر، اگر این شرایط و تعطیلی سینما‌ها ادامه پیدا کند، چاره دیگری نداریم. بسیاری از تهیه‌کننده‌ها برای این که بیشتر از این متحمل ضرر نشوند احتمالاً به دنبال شیوه‌های جدید اکران خواهند رفت. همانطور که در این یکی دو هفته شاهد اکران فیلم خروج بودیم. این دیگر بحث دیگری است و به تهیه‌کننده و کارگردان اثر بازمی‌گرد، اما خود من به عنوان بازیگر فیلم «آبادان یازده ۶۰» ترجیح می‌دهم این فیلم را بر پرده سینما ببینم.

جوان درباره فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» نیز گفت: آقای مهرداد خوشبخت واقعاً تحقیقات جامعی را بر این فیلم انجام داده بود و فیلمنامه خوبی هم آماده شد. ایشان و گروه سازنده فیلم خیلی زحمت کشیدند و من در جریان فیلمبرداری شاهد یک کار حرفه‌ای بودم اما مشکلی که ما در سینما و تلویزیون زیاد با آن مواجه می شویم این است که معمولاً در میانه‌های یک پروژه، بحث حمایت مالی و بودجه ضعیف می‌شود و درنتیجه سازنده فیلم مجبور است که از برخی اهداف و ایده‌آل‌های خود عقب‌نشینی کند.

وی اظهار کرد: خاطرم هست که خود آقای خوش‌بخت در طول فیلمبرداری چند بار به من گفت که فقط به نیمی از آنچه در ذهنش داشته رسیده است و به خاطر برخی محدودیت‌های مالی یا فنی مجبور است از ایده‌های خود صرفنظر کند. با این حال، در مجموع فیلم خوبی شد و اغلب تماشاگران هم از آن راضی بودند.

بازیگر فیلم سینمایی «آبادان یازده ‌۶۰» در ادامه گفت: به خاطر کوتاه‌شدن زمان و تندتر شدن ریتم فیلم، چند سکانس از بازی‌های من در نقش «نرگس» حذف شد. خیلی دوست داشتم که بخشی از آنها در نسخه نهایی دیده می‌شد چون به شخصیت‌پردازی «نرگس» خیلی کمک می‌کرد؛ عمق این شخصیت را بیشتر نشان می‌داد و در نتیجه تماشاگر هم بیشتر با آن ارتباط می‌گرفت.

جوان عنوان کرد: به نظر من، توانایی کارگردان، گروه سازنده و بازیگران فیلم «آبادان یازده ‌۶۰» بیشتر از آن چیزی بود که در فیلم دیدیم و نسخه نهایی می‌توانست از آنچه دیدیم جذاب‌تر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مشتاق است کدام یک از فیلم‌های جشنواره سال گذشته را ببیند گفت: خیلی دوست داشتم فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «شنای پروانه» ساخته محمد کارت را ببینم، اما متأسفانه در زمان برگزاری جشنواره امکان‌پذیر نشد. البته فیلم‌های دیگری هم بودند که نتوانستم ببینم، اما این دو فیلم بیشتر در ذهنم مانده‌اند و امیدوارم با رفع شرایط فعلی شاهد اکران آنها باشیم.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره برنامه کاری آینده خود هم گفت: شروع فعالیت حرفه‌ای من از سینما بود. سینما همیشه برایم چه از لحاظ فضا و نزدیک‌ شدن به شخصیتی که نقشش را ایفا می‌کنم و چه از حیث دوره فیلمبرداری و اکران لذت‌بخش بوده است. همه بازیگران تجربه بازی در سینما را دوست دارند و من هم از این قاعده خارج نیستم. صحنه تئاتر نیز همچنان برایم ارزشمند است و تا زمانی که بازیگری را ادامه بدهم تئاتر را رها نخواهم کرد. در کنار این دو قالب، بازی در سریال‌های تلویزیونی را هم دنبال خواهم کرد.

توانایی کارگردان،گروه سازنده و بازیگران فیلم «آبادان یازده ۶۰» بیشتر از آن چیزی بود که در نسخه نهایی فیلم دیدیم.

بازیگر سریال «زیر همکف» درباره ضرورت رسیدگی بیشتر و بهتر به اهالی هنر و به‌ویژه هنرهای نمایشی در شرایط این روزها که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل شده است نیز گفت: همه ما از شرایط سخت اقتصادی آگاهی داریم و از طرف دیگر هر کسی هم به نوعی با مشکلات مالی درگیر است. متأسفانه هنرهای نمایشی در کشور ما همچنان به عنوان یک شغل در نظر گرفته نمی‌شود. اهالی تئاتر و سینما، چه بازیگر و چه عوامل فنی و پشت صحنه امنیت شغلی ندارند. خود من الان ۱۰ سال است که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنم امّا نه بیمه هستم و نه این که می‌توانم با تکیه بر این حرفه، برای آینده خود و خانواده‌ام برنامه‌ریزی کنم.

وی افزود: برخلاف آنچه در بین افکار عمومی رایج است، به‌جز عده‌ای انگشت‌شمار که به اصطلاح سوپراستار هستند، اغلب بازیگران سینما،تئاتر و تلویزیون با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. خیلی از آنها ممکن است چند ماه و حتی چند سال کار نکنند و درآمد دیگری هم ندارند. عوامل پشت صحنه هم همین وضعیت را دارند.

جوان اظهار کرد: بنابراین مدیران فرهنگی اگر می‌خواهند برای حمایت از معیشت هنرمندان کاری کنند، نباید محدود به این روزهای تعطیلی ناشی از کرونا باشد. این پرداخت‌ها و کمک‌هزینه‌هایی که گاهی از آن صحبت می شود حتی اگر عملی هم شود، درمان‌ مقطعی است. البته در جای خودش خوب است، اما باید یک تصمیم بنیادین گرفت تا همه اهالی هنر، چه پیشکسوتانی که دیگر کار نمی‌کنند و چه جوانان، کمتر درگیر مشکلات مالی و معیشتی باشند.

بازیگر فیلم «آبادان یازده ۶۰» افزود: ضربه‌هایی که این تعطیلی چندماهه به سینما و تئاتر زده است، به این راحتی جبران نمی‌شود. ما در شرایط عادی هم شاهد فضای مطلوبی نبودیم. بسیاری از بازیگران و عوامل پشت صحنه بیکار بودند و از آن طرف تعداد زیادی بازیگر جدید هر ساله از دانشگاه‌ها و مراکز هنری وارد این عرصه می‌شوند که به هر حال برای فعالیت نیاز به مجال و زمینه کاری دارند.

جوان در پایان گفت: اینها نکاتی است که در کنار حمایت‌های مقطعی باید به آن توجه کرد. کرونا فقط یک تلنگر بود که به نوعی این ضعف‌ها را بیشتر عیان کرد و باید به فکر راهکارهای بلندمدت بود.


منبع: خبرگزاری آنا