هنرمندان تئاتر که برای شنیدن برنامه‌های مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی حدود شش ماه انتظار کشیدند،بعد از برگزاری اولین نشست رسانه‌ای طاهری، به ارزیابی برنامه‌های او پرداختند اما جالب اینجاست که بیشتر آنها معتقد بودند طاهری در اعلام برنامه‌هایش صراحت کافی نداشته است

پایگاه خبری تئاتر: هنرمندان تئاتر که برای شنیدن برنامههای مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی حدود شش ماه انتظار کشیدند،بعد از برگزاری اولین نشست رسانهای طاهری، به ارزیابی برنامههای او پرداختند اما جالب اینجاست که بیشتر آنها معتقد بودند طاهری در اعلام برنامههایش صراحت کافی نداشته است.

حسین طاهری سرانجام بعد از نزدیک به شش ماه به حضور در جمع رسانهها رضایت داد و روز 7 تیر با برگزاری اولین نشست خبریاش، به تشریح برنامههای خود پرداخت.

آنچه در ادامه میخوانید، دیدگاههای تعدادی از هنرمندان تئاتر در ارزیابی برنامههای مدیر اداره کل هنرهای نمایشی است:

طاهری باید استراتژی و چشماندازش را اعلام کند

سعید اسدی به عنوان چهرهای دانشگاهی که سابقه مدیریت هم دارد در ارزیابی سخنان مدیر اداره کل هنرهای نمایشی به ایسنا گفت: گزارشهایی را که بر روی خروجی چندین خبرگزاری کار شده بود،خواندم اما برایم روشن نشد در این نشست دقیقا چه چیزی گفته شده است. اگر آقای طاهری تصمیم ندارد برنامههای جزئیاش را بگوید اما باید استراتژی و چشم اندازش را اعلام کند تا هنرمندان وضعیت خود را بسنجند.

او تأکید کرد:در جامعه تئاتری که در رأساش یک مدیریت دولتی قرار میگیرد، باید تعامل وجود داشته باشد چون اگر نباشد، سوءتفاهم و بدفهمی ایجاد میشود.

اسدی افزود: نمیدانیم آقای طاهری چقدر در احوال هنرمندان جستجو کرده اما باید استراتژیاش را کمی روشنتر بیان کند.

مدیر پیشین تالار «مولوی» با اشاره به برخی از سخنان طاهری افزود: گویا ایده ایشان این است که تئاتر را به سمت رونق بازار ببرد و رسانهها را به کار بگیرد اما این به تنهایی کافی نیست چون تئاتر حتما نیازمند حمایت دولت است اما مشخص نیست آقای طاهری چقدر میتواند هنرمندان را حمایت کند.

اسدی با مبهم خواندن وضعیت بودجه تئاتر افزود: ظاهرا باز هم بودجهای ناکافی در نظر گرفته شده است که بخش زیادی از آن صرف برگزاری دست کم دو جشنواره بینالمللی میشود. اما اگر مدیر مرکز با وضوح بیشتری شرایط بودجه را تشریح کند، باعث اعتماد بیشتر هنرمندان میشود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: از سخنان ایشان خیلی مشخص نشد چه چشماندازی برای سال 94 در نظر گرفته است. یعنی عرصه سیاستگذاری و همینطور مشاوران ایشان در زمینه تئاتر همچنان ناشناخته ماندهاند و نشست خبریشان هم گویی رونمایی از دبیران جشنوارهها بود.

سعدی اسدی در عین حال یادآور شد: با این حال این نکته مثبت را دیدم که ایشان برخلاف دیگران وعده بیهوده نمیدهند. شاید بهتر است جامعه تئاتری به جای موضع گرفتن فعالیتی انجام دهند تا تصمیمگیرندگان را تحت تأثیر قرار دهند نه اینکه دائم نوک حملات خود را متوجه مدیران کنند. آقای طاهری گرچه برنامههایش را به طور شفاف بیان نکرد اما در بیان بخشی از مشکلات صراحت لهجه داشت.

مدیر تئاتر باید دنبال بودجه برود

اما آرش دادگر دیگر کارگردان تئاتر سخنان حسین طاهری را در دو بخش تحلیل کرد و به ایسنا گفت: در بخش اول ایشان اعلام کرد سال 93 را از دست دادهایم ! و من از این سخن تعجب میکنم! چون تازه وارد ماه چهارم امسال شدهایم.

او درباره دیگر سخنان طاهری توضیح داد:میگویند بودجه نداریم. اگر چنین است، مدیر تئاتر باید دنبال بودجه برود. آیا قرار است هنرمندان پیگیر بودجه باشند؟! پس رایزنی مدیر برای جذب بودجه چه میشود؟

دادگر در ادامه خاطرنشان کرد:البته حرجی به آقای طاهری نیست بلکه آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری باید از گزینهای که برای مدیریت مرکز هنرهای نمایشی انتخاب کرده، برنامه میخواست. قرار نیست مدیر این اداره کلیددار و صندوقدار باشد! بلکه باید برنامه و راهکار داشته باشد اما مشخص است معاون هنری از او برنامهای نخواسته است.

کارگردان نمایشهای«هملت» و «شاه لیر» اضافه کرد: هنرمندان تئاتر سالهاست با مکانیزم تخصیص بودجه تئاتر آشنایی دارند. مگر با دسته کورها معامله میکنند که این چنین درباره بودجه سخن میگویند؟! گویی در 40 سال پیش زندگی میکنیم و هیچ تکنولوژی وجود ندارد. این روزها آب بخورید، همه ایران فهمیده.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان طاهری مبنی بر وضعیت فاجعهبار تئاتر شهرستانها ادامه داد: 35 سال است میگویید تئاتر شهرستانها فاجعه است! در استانها خانه از پایبست ویران است! مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی در استانها کارهای نیستند. همه چیز از طریق ادارات ارشاد استان، استانداریها، فرمانداریها و... انجام میشود. آیا با معاونت کوچکی به نام امور استانها میخواهید وضعیت تئاتر را در استانها درست کنید؟! در همین تهرانش ماندهاید!

دادگر با انتقاد از وضعیت اداره کل هنرهای نمایشی خطاب به مدیران تئاتر گفت:با این شعارهای سر ما را کلاه نگذارید! آیا تا به حال با وزیر و معاونانش و روسای ادارات ارشاد استانها حتی یک جلسه گذاشتهاید؟!

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بسیار خب میگویید تئاتر در استانها فاجعه است، برنامهتان چیست؟ میخواهید مثل آقای شاهآبادی معاون هنری قبلی، با چندرغاز هنرمندان را به جان هم بیاندازید؟! یا با برگزاری کارگاههای دست و پا شکسته برنامهتان را پر کنید؟! یا با ادامه نامناسب برگزاری جشنواره تئاتر استانی، تئاتر ایران را به ذلت کامل برسانید؟! تئاتر ایران به تئاتر دبیرستانی تبدیل شده است! همه جا دارند پیشرفت میکند اما ما مدام پس میرویم.

دادگر انتقاد کرد: سال 93 از دست رفت، سال 94 هم از دست رفته است! یک معاون هنری در همه امور دخالت میکرد و دیگری فقط سکوت میکند. ما به ساز چه کسی برقصیم؟! کی قرار است ما از پسران هاجر به پسران ساره تبدیل شویم؟! الان درد این است که میگویند پول نیست. مگر سابق بر این، پول بود که حالا نیست؟! اگر پول باشد، که بقال سر کوچه هم میداند چه کند. مهم این است که در این شرایط برنامه داشته باشیم. برنامه و فقط برنامه.

صحبتهای آقای طاهری را به فال نیک میگیرم

رحمت امینی دیگر هنرمند تئاتر نیز با تأکید بر اینکه به عنوان یکی از اعضای خانواده تئاتر و نه یک مدیر سخن میگوید، به ایسنا گفت: من هم مانند همه اعضای خانواده هنر انتظار داشتم که در دوره جدید تئاتر هم وضعیت بهتری پیدا کند. اما از آنجا که تجربه مدیریتی دارم انتظار نداشتم مشکلات به این سادگی رفع شود. با این حال فکر میکردم رفته رفته شاهد حل مشکلات باشیم.

وی که در دوره جدید بیشتر به عنوان هنرمند کار کردهاست، اضافه کرد: در موضع یک هنرمند، هنوز حمایت محسوسی در تئاتر نمیبینیم. با این حال صحبتهای آقای طاهری را به فال نیک میگیرم چون حداقل یک بار معضلات را بیان کرد و حُسن بزرگ او در این بود که رو در رو با اصحاب رسانه نکات را مطرح کرد.

این استاد دانشگاه افزود: شناخت وضعیت موجود برای یک مدیر اولین گام است. ما هنوز برنامه و تدبیر را ندیدهایم و نمیدانیم سکاندار تئاتر برای حل مشکلات موجود چه برنامههایی دارد. مشخص نیست آیا از گروهها حمایت میشود یا نه. این مسائل جزیی تا مبهم بودن استراتژیهای بلند مدتتر مثل تعیین دبیر جشنواره فجر، شیوه برگزاری این جشنواره و... هم نامشخص است.

رحمت امینی در پایان صحبتش به ایسنا گفت: با همه اینها حسن نیتم را ثابت و رسما اعلام میکنم که میخواهم به آقای طاهری و تیمش کمک کنم چون الان تغییر مدیریت هم دردی از تئاتر ما دوا نمیکند بلکه باید تدبیری از بالا باشد. همانطور که صدای اعتراض خانم برومند هم در این زمینه بلند شد.

راهحلهای صمیمیتری اتخاذ کنند

بهروز غریبپور دیگر هنرمند تئاتر نیز به ایسنا گفت: پیش از اینکه آقای طاهری هر گونه برنامه یا دیدگاهش را درباره تئاتر اعلام کند، لازم است دو موضوع را رعایت کند؛ توجه به گذشته که در این راستا باید حداقل سه دهه انقلاب را بررسی کند و دیگر اینکه به کرات به صورت غیرمستقیم به ایشان گفتهام دنیای فرهنگ دنیای تعامل است. حتی در رابطه با تصمیمگیری برای اجرا شدن یا نشدن یک نمایش،باید هنرمند را قانع کرد.

این هنرمند پیشکسوت، برگزاری نشست رسانهای حسین طاهری را نخستین گام برای گفتوگوی میان او، اهالی رسانه و خانواده تئاتر دانست و افزود: ایشان فعلا دارند گامهای اولیه را برمیدارد و آنچه ما میگوییم به قصد اصلاح ایشان است. مشکلات خانواده تئاتر خیلی پیچیده نیست. اگر مسئله سالن است که سالنهای بسیار زیادی وجود دارد و میتوان از آنها استفاده کرد و اگر بحث بودجه است که گروههای تئاتری خیلی بودجه زیادی نمیخواهند. به هر حال ایشان از طریق رسانهها یا برگزاری نشستهای دوستانه با هیأت مدیره خانه تئاتر میتواند این گفتوگو با ایجاد کند. اگر راه حلهای صمیمیتر شدن را اتخاذ کند، به نتایج بهتری میرسیم.

 


منبع: خبرگزاری ایسنا