اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به لزوم حمایت دولت از هنرمندان در دوران پساکرونا، عنوان کرد روند نادرست خصوصی‌سازی، تئاتر کشور را فلج کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره لزوم حمایت دولت از حوزه تئاتر و مساله کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری بیان کرد: مطمئناً موافق کسر مالیات نیستم چون در شرایط پیش آمده دولت باید از هنرمندان حمایت کند و باری را از روی دوششان بردارد اما هنرمندان تنها می‌توانند این درخواست را مطرح کنند و در نهایت مسئولان و مدیران فرهنگی هستند که باید پیگیر این مساله باشند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: چه بحران کرونا وجود داشته باشد و چه نه گرفتن مالیات از حوزه فرهنگ و هنر و حتی کسر ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از آثاری که به صحنه می‌رود، خوشایند نیست. چرا باید حوزه فرهنگ و هنر زیر چتر مالیات قرار بگیرد چون با این شرایط در آینده‌ای نزدیک تعداد زیادی از صاحب نظران این عرصه به دلیل فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود از فعالیت کنار می‌روند.

خلیلی با اشاره به لزوم مشارکت دولت در حوزه فرهنگ و هنر یادآور شد: متاسفانه فرایند غلط خصوصی سازی، تئاتر را فلج کرده است. ابتدا قرار شد با خصوصی شدن تئاترها، دولت هم از این طرح حمایت کند که این اتفاق رخ نداد. نمی‌شود که مشارکت تنها به صورت یک سویه باشد و هنرمند خودش تمام هزینه‌ها از جمله پول سالن و دستمزد عوامل و هزینه‌های جانبی را پرداخت کند و اگر هم سود اندکی می‌کند آن را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و در عوض هیچ‌گونه حمایتی از دولت نگیرد. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا دولت نباید در ضرر و زیانی که به هنرمندان وارد شده ورود کند و از آنها حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی در پایان درباره فعالیت‌هایش در روزهای پساکرونا گفت: فعلاً منتظر هستم تا وضعیت به روال عادی بازگردد چون اول باید تکلیف اجراهای عقب افتاده مشخص شود بعد به اجراهای دیگر نوبت برسد. قرار بود فصل بهار نمایش «ماهاتما گاندی» را در تالار وحدت اجرا کنم که با شرایط به وجود آمده اجرا به تعویق می‌افتد و احتمالاً پاییز نمایش را به صحنه می‌برم.


منبع: خبرگزاری مهر