تابستان شروع شده اما می‌بینید همچنان فراخوان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام نشده است./ قصد داریم شعبه‌های کانون نمایشگران تئاتر خیابانی را در دیگر استان‌های کشور فعال کنیم.

پایگاه خبری تئاتر:  رئیس هئیت مدیره کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر ضمن ابراز گلایه از عدم برنامه‌ریزی‌های کلان برای تئاتر خیابانی کشور، از فراهم شدن امکان اجرا برای 30 گروه نمایشی زیر نظر این کانون در ماه مبارک رمضان خبر داد.

 سامان خلیلیان با بیان اینکه کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر نمی‌تواند رکود دفتر تئاتر خیابانی را تاب آورد؛ اظهار داشت: بر همین اساس طی مذاکره با مسئولان معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری منطقه 18 ترتیبی اتخاذ شد تا 30 گروه از بچه‌های کانون نمایشگران تئاتر خیابانی آثار خود را در ماه رمضان برای عموم اجرا کنند.

وی ادامه داد: این آثار در دو بخش اصلی و کودک و نوجوان در بوستان قائم به صحنه می‌روند و هنرمندان در جمع 420 اجرای عمومی را تجربه خواهند کرد.

این فعال تئاتر خیابانی با بیان اینکه این چهارمین برنامه اجرایی است که در دوران رکود دفتر تئاتر خیابانی ترتیب داده می‌شود؛ گفت: کرکره برنامه‌ریزی برای اجراهای خیابانی که پایین است و اداره کل هنرهای نمایشی هم همچنان به همکاری خود با مدیران سابق ادامه می‌دهد. اگر به همین زودی برنامه‌های کلان تئاتر خیابانی اعلام نشود و حرکتی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی شاهد نباشیم؛ حتم بدانید کانون قطعا تحرکی از خود نشان می‌دهد.

خلیلیان خاطرنشان کرد: تابستان شروع شده امامی‌بینید همچنان فراخوان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام نشده است. شایعه‌هایی هم مبنی بر اینکه قرار است جشنواره به دلایل مالی هر دو سال یک‌ بار برگزار شود؛ به گوش می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه چنین رویکردهایی با اعتراض هنرمندان مواجه خواهد شد؛ اظهار داشت: بچه‌های تئاتر خیابانی اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهند و حتی شده پول جمع می‌کنند تا این جشنواره هر سال برگزار شود. البته آقای طاهری در جایی عنوان کرده بودند که جشنواره تئاتر مریوان باید در سطح استان برگزار شود اما فعلا که خبری نیست.

این هنرمند با انتقاد از وضعیت موجود، با بیان اینکه تا این لحظه فقط شعار شنیدیم؛ گفت:‌ قصد داریم شعبه‌های دیگر کانون نمایشگران تئاتر خیابانی را در دیگر استان‌های کشور فعال کنیم. مدیر دفتر تئاتر خیابانی هم که از این برنامه مطلع شد پس از شش ماه به دفتر خود رفت و درباره برنامه‌های خود صحبت‌هایی انجام داد. ولی باید تاکید کنم ما برنامه‌های خود را به آقای راد ارائه دادیم و هر طور شده این پروژه را پی‌گیری می‌کنیم.

خلیلیان در ارتباط با استان‌ها متقاضی تاسیس شعبه کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر عنوان کرد: تا امروز 16 استان متقاضی ایجاد شعبه هستند و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد امکانات مورد نیاز را در اختیار دارند. ما نیز پی‌گیر هستیم تا پس از دستور آقای راد – رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر – اقدام‌های لازم برای تاسیس شعبه‌ها صورت بگیرد. ‌