تینو صالحی بازیگر و کارگردان تئاتر معتقد است با وجودی که مشخص نیست در عوض کسر مالیات، دولت چه خدماتی به هنرمندان ارائه می‌دهد پس گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از اجراها عملی ناعادلانه است.

پایگاه خبری تئاتر: تینو صالحی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره کسر مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری گفت: تا چندسال قبل تنها مکانی که از اجراهای تئاتری، مالیات برارزش افزوده کسر می‌کرد بنیاد رودکی بود و من از آنجا با این مساله آشنا شدم اما به تازگی این مالیات از همه اجراهای تئاتری که در تماشاخانه‌های مختلف به صحنه می‌روند کسر می‌شود که واقعا عملی ناعادلانه است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد همه مردم و مشاغل در ایران مالیات بپردازند ما هم مثل همه از این قانون تبعیت می‌کنیم اما من به عنوان یک شهروند حق قانونی و مدنی خودم می‌دانم که بپرسم در عوض این مالیات دولت چه خدماتی به من می‌دهد؟ متاسفانه هنرمندان در ازای مالیات‌هایی که به طرق مختلف از آن‌ها گرفته می‌شود خدماتی دریافت نمی‌کنند و اگر هم دریافت کنند بسیار ناچیز است.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید از خریدار کسر شود و روی بلیت تماشاگران بیاید نه از هنرمندی که به هر حال آخر سال موظف به پرداخت مالیات هم است. البته معتقدم اگر کسر مالیات از هنرمندان در زیرساختی درست تعریف شود و خدماتی که دولت در عوض آن به هنرمندان پرداخت می‌کند، مشخص باشد، ما هم از آن تبعیت می‌کنیم اما در وضعیتی که هیچ تعریف درستی از دلایل اخذ این ۹ درصد مالیات وجود ندارد کسر کردن آن از اجراهای تئاتری اقدامی غیرمنصفانه است.

صالحی درباره وضعیت تئاتر کشور در روزهای پساکرونا بیان کرد: بعید می‌دانم تا سال بعد تماشاخانه‌ها و خود هنرمندان بتوانند به درستی کار کنند چون در صورت باز شدن سالن‌ها و اعلام از سرگیری فعالیت‌های تئاتری باز هم مساله اعتماد تماشاگران و هنرمندان به وضعیت بهداشتی و چگونگی رعایت فاصله گذاری اجتماعی مطرح می‌شود. پس وقتی وضعیت درآمدزایی اجراها نامعلوم است دولت چرا باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم از آنها کسر کند.

بازیگر فیلم «روز صفر» در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: احتمالا تا پایان خرداد ماه تماشاخانه‌ها باز می‌شوند اما متاسفانه کمتر کسی امن می‌کند که به دیدن تئاترها برود و مطمئنا تقاضا برای اجرا هم کم خواهد شد. متاسفانه آخرین اولویت دولت و حتی مردم حمایت از هنر است و در میان هنرهای مختلف وضعیت تئاتر از همه نامناسب تر است و اصلاً برای کسی اهمیت ندارد که تئاتر باشد یا تعطیل شود.


منبع: خبرگزاری مهر