علی دهباشی، مجتبی حسن‌بیگی و ابوالفضل ورمزیار به عنوان داوران جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» معرفی شدند.

پایگاه خبری تئاتر: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی داوران جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» را متشکل از علی دهباشی، مجتبی حسن‌بیگی و ابوالفضل ورمزیار معرفی کرد. در ادامه به مرور کوتاهی بر سوابق داوران معرفی شده می‌پردازیم:

علی دهباشی

علی‌اکبر جعفر دهباشی معروف به علی دهباشی، زاده ۱۳۳۷ تهران شاهنامه‌پژوه، روزنامه‌نگار، ادب‌پژوه، نویسنده و سردبیر مجله بخارا است. او تلاش گسترده‌ای در معرفی آثار و زندگی بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران و جهان داشته‌ است.

علی دهباشی با ماهنامه‌ها و نشریات ادبی، فرهنگی و هنری همچون «آرش»، «برج»، «چراغ»، «دنیای سخن» و «آدینه» و «دفتر هنر» همکاری مستمر داشته‌ است. او از سال ۱۳۶۹ به مدت هفت سال سردبیر ماهنامه کِلک بود. ماهنامه کِلک از نشریات معتبر در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایران‌شناسی به‌شمار می‌رود که مورد مراجعه استادان دانشگاه‌های ایران و ایران‌شناسان جهان است؛ و بسیاری از صاحب‌نامان عرصه فرهنگ و ادب ایران از همکاران و نویسندگان این مجله بودند.

دهباشی از شهریور ۱۳۷۷ به بعد سردبیری مجله بخارا را برعهده داشته‌ است که در آن در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایران‌شناسی مقالاتی منتشر می‌شود. دهباشی در بخارا ویژه‌نامه‌هایی درباره نویسندگان بزرگ جهان منتشر کرده‌ است. وی همچنین یکسال سردبیر فصلنامه هنری طاووس بوده‌ است.

مجتبی حسن‌بیگی

مرشد مجتبی حسن‌بیگی؛ عضو شورای سیاست‌گذاری دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است. وی از فعالان عرصه نمایش سنتی در ایران است. حسن‌بیگی سال‌هاست به همراه بزرگان تعزیه، در سراسر ایران هنر نمایی می‌کند.

مرشد حسن‌بیگی همچنین در زمینه نقالی نیز سال‌ها فعالیت می‌کند و  یکی از مرشدان خوب ایران و استان قزوین به شمار می‌آید.

ابوالفضل ورمزیار

مرشد ابوالفضل ورمزیار نقال، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر صحنه‌ای با بیش از ۱۵ اثر نمایشی است متولد سال ۱۳۴۶ در تهران است.

ورمزیار طراح هنری و ابداع‌کننده نخستین ارابه نمایش‌های ایرانی است و شاهنامه‌خوان برگزیده مراسم ثبت ملی نقالی (۲۰۱۰) در مشهد و همایش نقالان سراسر کشور (۲۰۱۱) تهران است.

«علی‌نامه» یکی از مهم‌ترین کارها و شاهکارهای مرشد ورمزیار است که خودش آن را نقطه عطف کارهایش محسوب می‌کند و آن را در کربلا، نجف و حتی آلمان هم در ایام لیالی قدر اجرا کرده است.

این شاهنامه‌خوان، دو عنصر مهم پایداری ایرانیان را توجه به ملیت و مذهب می‌داند و معتقد است که این دو، بال‌های پرواز ما هستند.

وی به اجرای نقالی‌ و شاهنامه‌خوانی در کشورهای اتریش، چک، آلمان، عراق، نروژ، فرانسه، قزاقستان و.. . پرداخته و اجرای ابداعی نقالی به همراه ضرب زورخانه‌ای و اجرای نقالی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی داشته است.

گفتنی است، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اعتقاد به مفاهیم عمیق و نهفته در داستان‌ها و حماسه‌های شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان یکی از اسناد هویت ملی و در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به زبان معیار، جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی را در بستر فضای مجازی برگزار می‌کند.