تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «همه نیمه من» گفت: این مستند نه سیاسی است و نه به قشر یا فردی توهین می‌کند و موضعی در قبال هیچکس ندارد. این فیلم مستند فقط برشی از چگونگی زیستن ترنس‌ها، شنیدن حرف این آدم‌ها و برای قضاوت نکردن آنهاست.

پایگاه خبری تئاتر: سیدمهدی موسوی برزکی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «همه نیمه من» که از یازدهم اردیبهشت ماه در هاشور به صورت آنلاین اکران شده است، درباره ایده شکل‌گیری این فیلم و ساخت گفت: با توجه به دغدغه‌هایی که در حوزه روابط انسانی و مسائل و مشکلات معاصر انسان امروز دارم با این اولویت که خانواده تاثیر مهمی در شرایطی که آدم‌ها در آن قرار می‌گیرند، دارد، سراغ سوژه «همه نیمه من» رفتم. فیلمسازان معمولا سراغ آدم‌هایی که دارای شرایط خاص مثل ترنس‌‎ها هستند، نمی‌روند و بیشتر اوقات فیلم‌ها درباره معلول‌های ذهنی یا جسمی است. در این مورد، ترنس‌ها در اقلیت هستند و چون مقصر اتفاقی که برایشان رخ داده، خودشان نیستند شرایط بسیار سختی را متحمل می‌شوند، اینکه جامعه آنها را پذیرا نیست و خانواده هم با آنها مشکل دارد و نمی‌تواند آنها را بپذیرد و در نهایت، مردمی که در مواجهه با ترنس ها به دلیل ناآگاهی سبب وارد آمدن آسیب‌های جدی به این افراد می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: این اقلیت برای اینکه بتوانند در جامعه زندگی کنند، باید شرایط و امکاناتی برایشان فراهم شود و فقط مجوزهای شرعی و هزینه‌های درمانی آنها مطرح نیست- هرچند هزینه‌ جراحی آنها سرسام‌آور است- باید خانواده‌ها درک دقیقی از شرایط داشته باشند و آنها را حمایت کنند و تنهایشان نگذارند. در این زمینه، جامعه نیز باید پذیرای آنها باشد و امکانی را فراهم کند تا این افراد در کالبد و هویت جدیدشان زندگی کنند.

موسوی برزکی با اشاره به نگاه اشتباهی که در خانواده و جامعه نسبت به ترنس‌ها وجود دارد، گفت: این نگاه، نگاه درستی نیست و خیلی از این افراد هستند که تا مرز خودکشی پیش رفته‌اند و خیلی‌ها هم از عمل جراحی خود پشیمان می‌شوند، چون جامعه آنطور که باید با آنها رفتار نمی‌کند. در مستند «همه نیمه من» دور باطل و شرایطی را شاهد هستیم که آدم‌ها دچار تردید برای تصمیم‌گیری در انتخاب‌شان هستند، چراکه بعد از تغییر جنسیت‌شان، ممکن است شرایط برای زندگی محیا نباشد. 
وی تاکید کرد: بعد از جراحی تغییر جنسیت، زندگی جدیدی برای این افراد آغاز می‌شود که این زندگی جدید برای این افراد مهم است و تا پیش از آن، مبارزه‌شان برای رسیدن به این تصمیم (تغییر جنسیت) بوده است. اما مساله اصلی این افراد، بعد از تغییر جنسیت است که تبعات اجتماعی برای آنها در بر خواهد داشت و ممکن است این افراد هیچوقت به یک زندگی معمولی دست پیدا نکنند.

کارگردان فیلم کوتاه «عزیز» درباره وظیفه اجتماع در قبال ترنس‌ها که در فیلمش نیز بر آن تاکید شده، اشاره کرد و افزود: جامعه باید نسبت به مسائل این افراد آگاهی داشته باشد تا بتوان این افراد را به عنوان انسان‌های عادی بپذیریم. به همین دلیل در مستند «همه نیمه من» برشی از زندگی سه ترنس ام تو اف (مرد به زن) که هویت برایشان اهمیت دارد، پرداختم.

وی بیان کرد: نکته مهمی که من در فیلم بر آن تاکید داشتم پرداختن به این افراد؛ از زندگی شخصی تا روابط بین فردی و اجتماعی‌شان بود و در این روابط، یکسری اتفاقاتی را شاهد هستیم که خیلی عادی نیستند. تا زمانی می‌توانیم این اطلاعات و اتفاقات را نمایش دهیم که جسارت پذیرفتن این افراد را داشته باشیم و قبول‌شان کنیم. وقتی این نگاه از نظر حاکمیتی درست باشد نگاه‌های دیگر نیز تغییر می‌کند و منِ فیلمساز که دغدغه مسائل اجتماعی و انسانی دارم می‌توانم به این موضوعات بپردازم.

موسوی برزکی با انتقاد از موضع‌گیری فضای رسانه‌ای و جشنواره‌ای کشور در مقابل فیلم‌هایی با این موضوعات، گفت: مستند «همه نیمه من» نه سیاسی است و نه به قشر یا فردی توهین می‌کند و موضعی در قبال هیچکس ندارد، اما متاسفانه مسئولان نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و مدیران دیگر نهادها این فیلم را ملزم به سانسور و ممیزی می‌دانند. این فیلم مستند فقط برشی از چگونگی زیستن ترنس‌ها، شنیدن حرف این آدم‌ها و برای قضاوت نکردن آنهاست. فیلمی با این رویکرد قرار است در محافل مختلف دیده شود و درک درستی از آن در جامعه پدید آید، اما در زمان حضور در جشنواره‌ها یا برای اکران، با بی میلی دبیران جشنواره‌ها و مسئولان مواجه شدم و این در حالی است که هیچکسی به من درباره مشکل فیلمم نگفت! و اینکه چرا باید از نمایش آن خودداری کنم!

 
وی خاطرنشان کرد: وقتی با این بی‌مهری‌ها روبرو شدم انگیزه‌ام برای فیلمسازی را از دست دادم؛ به همین دلیل آخرین فیلم مستندی که دغدغه داشتم و ساختم، همین فیلم بود و بعد از جشن مستقل کارگردانان مستند که تندیس بهترین کارگردانی را گرفتم، دیگر عملاً سراغ ساخت مستند نرفتم چون احساس کردم شرایط ادامه کار ندارم و از آن به بعد هر چه کار کردم، تلویزیونی و سفارشی بود و نتوانستم دغدغه شخصی خودم را بسازم.

این فیلمساز جوان در پایان گفت: امیدوارم فرصتی که برای نمایش آنلاین مستند «همه نیمه من» فراهم شد و سایت هاشور کمک کرد این فیلم بدون سانسور، نمایش داده شود، سبب شود فیلم مخاطبان خودش را پیدا کند. همچنین امیدوارم فیلم نوعی آگاهی بخشی به جامعه بدهد تا بتوانیم حکایت بیشتری از این افراد داشته باشیم.

مستند «همه نیمه من» پیش از این تندیس بهترین کارگردانی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران، برگزیده هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، منتخب نهمین جشن مستقل فیلم مستند ایران، منتخب شانزدهمین جشنواره فیلم تصویر سال و منتخب پنجاه و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان ایران را به دست آورده است.

عوامل این مستند عبارتند از: مهدی موسوی برزکی کارگردان، رضا قاسمی فیلمبردار، حمید زیبا کلام صدابردار، حجت اله معراج تدوین، علی گرجی دستیار کارگردان، محمد حسین ابراهیمی طراحی و ترکیب صدا، محمد رحیمی اصلاح رنگ و نور، نیما امین آهنگساز، حمید رضا کرمی و حسین رهبری طراحان گرافیگ، بهروز فرزانه تولید، وحید آزادی حمل و نقل، مرضیه سادات‌الحسینی پژوهش، آزاده فضلی روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای، سیدمهدی موسوی برزکی و مرضیه سادات‌الحسینی تهیه کننده.


منبع: خبرگزاری ایسنا