رییس صنف صدابرداران و صداگذاران سینما، گفت: چون سایت صنف صدابرداران و صداگذاران سینما بازدید کننده نداشت، آن را غیرفعال کردیم.

پایگاه خبری تئاتر: خانه سینما دارای ۳۲ صنف است که تنها ۱۰ صنف آن دارای سایت و اطلاعات منتشر شده هستند. این صنوف عبارتند از برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، منتقدان و نویسندگان سینمایی، دستیاران فیلمبردار، سازندگان فیلم کوتاه، کارگردانان، عکاسان فیلم، انیمیشن، تهیه‌کنندگان سینمای مستند، فیلمبرداران و تدوینگران.

این امر در دنیای دیجیتال و زمانی که بیش از هر زمانی بر شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی تاکید می‌شود، آن هم در مورد صنعت پرمخاطبی چون سینما سئوالات زیادی را مطرح کرده است.

لزوم شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی صنوف سینمایی در همه امور مهم است به همین منظور با بهمن اردلان رییس صنف صدابرداران و صداگذاران سینما درباره این موضوع به گفت وگو نشستیم.

اردلان در این باره به ایرنا گفت: صنف صدابرداران و صداگذاران سینما برای اطلاع‌رسانی از حدود ۸ سال پیش سایتی را طراحی کرده بود و اساسنامه، آیین‌نامه و یکسری اطلاعات آموزشی روی آن قرار گرفته بود و به صورت مرتب به روزرسانی می‌شد اما متاسفانه مراجعه کننده‌ای نداشت.

وی ادامه داد: از آنجا که نگهداری سایت هزینه دارد ما نیز سالی چند میلیون تومان برای آن هزینه می‌کردیم تا بهروز بماند اما متاسفانه به دلیل اینکه بازدید کننده‌ای نداشت امسال برای تمدید آن هزینه‌ای نکردیم چراکه هیچ استفاده‌ای برای ما نداشت و آن را غیرفعال کردیم. در حال حاضر در فضای مجازی یک کانال داریم که آنجا با اعضا در ارتباط هستیم.

رییس صنف صدابرداران و صداگذاران سینما درباره اعضای این صنف، افزود: اطلاعات اعضا از جمله اطلاعات شخصی، سال عضویت، نوع عضویت و قالب کار در جدولی کاملا مشخص است و در فروردین ۹۹ که خانه سینما جدول اطلاعات را از ما درخواست کرد، تحویل شد. آیین‌نامه و اساسنامه نیز روی سایت خودمان قرار داده بودیم. البته اطلاعات اعضا در دسترس عموم نبود اما برای خود اعضا قابل بازدید بود.

اردلان درباره نوع عضویت اعضا در این صنف گفت: از زمانی که صنف در وزارت کار ثبت شد آن عضویت‌های پیوسته و وابسته ملغی شد و ما فقط عضویت اصلی و افتخاری داریم و در جدول اطلاعات اعضا وجود دارد.

وی ادامه داد: در این جدول آخرین کار اعضا نوشته نمی‌شود اعضا خود باید این اطلاعات را به ما بدهند و یا خودشان به روز کنند تا در پرونده و سوابق کاری آن‌ها ثبت شود. در بین اعضای شاخص و فعال و پر کار ما به دلایل بحث‌های عضویتی که در انجمن وجود دارد کار اعضا در جدول درج می‌شود اما برای ثبت آخرین فعالیت‌های دستیاران و دیگر اعضا برنامه‌ای نداریم مگر آنکه اساسنامه ما را به این امر ملزم کند. در این صورت باید از اعضا بخواهیم درباره فعالیت خودشان در ۵ سال گذشته اطلاع‌رسانی کنند تا عضویت را بررسی کنیم.

رییس صنف صدابرداران و صداگذاران سینما تاکید کرد: همچنین اگر ۵ سال عضوی فعالیت نداشته باشد طبق اساسنامه مجبور می‌شویم، عضویت اصلی را به عضویت افتخاری تغییر دهیم به ویژه برخی از دوستان که سابقه فعالیت طولانی مدت دارند.

اعضای اصلی و افتخاری فقط در بحث حضور در مجمع عمومی و رای دادن یا رای گرفتن به عنوان نامزدهای هیات مدیره و بازرس با یکدیگر متفاوت هستند و در هیچ بخش دیگری از مسایل انجمن عضو اصلی و افتخاری باهم تفاوتی ندارند.

رییس صنف صدابرداران و صداگذاران سینما تاکید کرد: اسکن صورت جلسه آخرین انتخابات نیز در مدارک صنف موجود است اما چون سایتی نداریم این اسکن در جایی قرار ندارد. اما اطلاعات انتخابات رسانه‌ای و به خانه سینما معرفی شده است.

اردلان درباره جدول متقاضیان بررسی نشده نیز خاطرنشان کرد: ما طبق اساسنامه می‌توانیم سالی ۱۲ عضو جدید بپذیریم که بر اساس برخی از اولویت‌ها مانند مدرک تحصیلی مرتبط، سنوات کار بیشتر، تعداد کار بیشتر، تاریخ درخواست و…. شرایط متقاضیان را بررسی و عضوگیری می‌کنیم. این کار سالی دوبار یعنی هر ۶ ماه یکبار انجام می‌شود. همچنین به متقاضیانی که پذیرفته نشده‌اند دلیل کتبا اعلام می‌شود تا بتوانند موانع را برطرف کنند.