نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، گفت: اکران آنلاین گزینه خوبی است اما دو مشکل، کپی رایت و امکان قاچاق فیلم‌ها وجود دارد،که باید فکری به حال آن شود.

پایگاه خبری تئاتر: محمدعلی سجادی درباره اکران آنلاین فیلم‌ها گفت: در این شرایط که برای اکران فیلم‌ها مشکل وجود دارد به نظر می‌رسد اکران آنلاین گزینه خوبی است اما دو مشکل وجود دارد. نخستین آن بحث کپی رایت است و چون امکان قاچاق فیلم‌ها وجود دارد این یک خطر برای فیلم‌هایی است که آنلاین اکران می‌شوند.

این نویسنده و تهیه کننده سینما، افزود: دومین مساله آن است که فیلم‌ها برای سینما ساخته شده‌اند البته برای برخی از فیلم‌های هنروتجربه این موضوع صدق نمی‌کند و می‌توان آن‌ها را در نمایش خانگی دید اما فیلم‌های عمومی اینگونه نیستند

سجادی خاطرنشان کرد: اگرچه اکران آنلاین فرصت بسیار خوبی است و تولید و سبک سینمای ما چاره‌ای ندارد جز اینکه به سمت اکران آنلاین فیلم‌ها برود اما این دو نقص وجود دارد. رقابت کردن در فضای اکران آنلاین شاید برای ما نسبت به سینمای جهان سخت‌تر باشد اما لازم است.

وی درباره اینکه برای نجات سینمای هنری و تجربی در شرایط کرونا و پساکرونا چه باید کرد به سایت هنروتجربه، گفت: از نظر من فقط سینمای هنری و تجربی در این مدت آسیب ندیده بلکه کل سینما درگیر این بحران شده است و همه دوستان و همکاران در حوزه سینما درگیر کار از این بلای زمینی آسیب دیده‌اند و مصون نبوده‌اند.

سجادی ادامه داد: آنچه که مهم است این که سینمای ما در کل یک اقتصاد دولتی دارد و وابسته به دولت است و در کشورهای دیگر نیز دولت از سینما حمایت می‌کند. در این زمان دولت نیز نمی‌تواند پا پس بکشد و سینما را تنها بگذارد. در این زمان بسیاری از فیلمسازان نمی‌توانند کار کنند و مشکلات معیشتی برای آن‌ها وجود دارد.

کارگردان «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها»، تاکید کرد: سینما به عنوان یک مقوله فرهنگی نیازمند توجه است و امیدواریم که دولت بیش از پیش از این مقوله فرهنگی که شامل بحث معیشت هنرمندان تا تولید و اکران فیلم‌ها می‌شود، حمایت کند.

سجادی با اشاره به اینکه دولت باید از سینمای هنروتجربه حمایت کند، عنوان کرد: هنروتجربه دیگر جزو بدنه سینمای کشور است و باید حمایت بشود. من معقدم باید یک سالن مختص هنروتجربه در سینماها باشد. تا از وضعیت پراکندگی تعداد محدود سانس‌ها و سالن‌ها فارغ آید و این جز با حمایت صددرصدی دولتی نمی‌تواند شکل بگیرد.

به گفته وی، دولت فقط باید از سینمای هنری و تجربی حمایت و پشتیبانی مالی کند تا تولید، توزیع و سیستم ارتباط‌گیری با مخاطبان در این شرایط بهبود یابند.

این کارگردان سینما درباره کارهایی که هنروتجربه می‌تواند در این شرایط انجام بدهد، گفت: در بحران کرونا سینمای هنروتجربه باید فضای رسانه‌ای خود را تقویت کند چراکه مخاطب خاص دارد. باید مانند گذشته برنامه‌هایی مختص کسانی که این سینما را دوست دارند، تدارک ببیند. همچنین برنامه‌های ویژه‌ای جدا از اکران مانند جشنواره‌های دوره‌ای و هفته فیلم در نظر بگیرد.

سجادی با بیان اینکه ما در پساکرونا صاحب نگاه دیگری هستیم، عنوان کرد: بنیاد ما پس از این شرایط عوض نمی‌شود اما تجربه زیسته بشری با سیلی طبیعت به ما تغییر کرد، امیدوارم نگاه ما به سینما و مسایل اجتماعی و تجربه در فرم‌هایی که قرار است اتفاق بیفتد، نیز مانند تجربه زیسته بشری تغییر کند.


منبع: خبرگزاری ایرنا