علی رفیعی که مدتی است قصد دارد فیلم «مردی که مادرم عاشقش بود» را بسازد، تاکید کرد هیچ مشکلی با گروه تهیه‌کننده و تولید این فیلم ندارد

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگردان تئاتر و سینما درباره سرانجام ساخت فیلم «مردی که مادرم عاشقش بود» توضیح داد: مطلقا هیچ مشکلی بین گروه کارگردانی، تهیهکننده و مدیر تولید فیلم وجود ندارد؛ بنابراین، کسانی که به دنبال پیدا کردن مقصر در گروه تولید و تهیه هستند، بیخود وقتشان را تلف میکنند زیرا عوامل فیلم، بسیار نازنین هستند.

او با اشاره به همکاریاش با رسولاف یادآور شد: همکاری ما با یکدیگر آزمایشهای خود را پس داده است. نه تنها مشکلی نداریم، بلکه آقای رسولاف به عنوان تهیهکننده فیلم، از ابتدا تمام هزینههای فیلم را برعهده گرفته و تامین کرده است، تمام قراردادها امضا و تمام لوکیشنها انتخاب شدهاند.

رفیعی درباره انصراف مهناز افشار و حمید فرخنژاد، دو بازیگر اصلی این فیلم یادآور شد: بازیگران فیلم اسفند سال گذشته قراردادشان را امضاء کردند و تنها اتفاقی که موجب مسائل اخیر و انصراف آنان شد، تاخیر در روند پیشتولید فیلم بود که باعث شد دو بازیگر اصلی فیلم به دلیل سرآمدن زمانشان، از پروژه انصراف بدهند هرچند هر دو نهایت همکاری را در این مدت با ما داشتند.

کارگردان فیلم «آقای یوسف» اضافه کرد: مشکل اول، تاخیر در شروع فیلم بود که دلایلش را آقای جعفری (مدیر تولید) و آقای رسولاف (تهیهکننده) به خوبی میدانند اما هیچ تعمدی در کار نبود ولی در حال حاضر تنها مشکل اساسی ما فقدان بازیگر است.

رفیعی که این روزها در پی یافتن دو بازیگر دیگر است، ادامه داد: بعد از کنارهگیری حمید فرخنژاد، بلافاصله شهاب حسینی را دعوت کردیم و در همان جلسه اول تمام توافقهای لازم انجام شد. اما متاسفانه هنوز نتوانستهایم بازیگری را که بتواند در تناسب با ایشان باشد، پیدا کنیم. از سوی دیگر، او هم مدت زمان مشخصی میتواند همراه ما باشد و تا شهریور میتواند در این پروژه حضور داشته باشد.

این کارگردان تئاتر با انتقاد از وضعیت بازیگری در سینمای ایران اضافه کرد: با فقر و کمبود بازیگر روبروهستیم در حالی که فیلم من بر اساس بازیگر است و بازیگری در آن حرف اول را میزند؛ به همین دلیل، نمیتوانیم ستاره ضعیفی را انتخاب کنیم.

 کارگردان «ماهیها عاشق میشوند» اضافه کرد: متاسفانه در چهار - پنج رده سنی از 20 تا 60 ساله سه بازیگر به مفهوم واقعی و حرفهای نداریم؛ منظور من چهره و ستاره قلابی نیست، ضمن اینکه بازیگری برای سینما با تئاتر بسیار متفاوت است.

او تاکید کرد: ماجرای این فیلم درسی بود برای من تا فیلمنامهای بنویسیم که بتوانیم شخصیتهایش را در میان بازیگران موجود پیدا کنیم.

رفیعی در ادامه با قدردانی از همراهی گروه تهیهکننده و تولید فیلمش افزود: برای اولین بار است با فراغ بال تهیهکننده با فرهنگی پیدا کردهام که در تمام مراحل پیشتولید از چیزی مضایقه نکرد اما هیچ کدام از ما نمیتوانیم فقر بازیگر را جبران کنیم. شاید مشکل از فیلمنامه است که اقتباس از یکی از رمانهای مهم نیمه اول قرن بیستم است و از شخصیتپردازی بسیار مهمی برخوردار است و در این میان باید حق رمان و فیلمنامه ادا شود و این با بازیگر چهره میسر نیست. از سوی دیگر باید بازیگری پیدا کنیم که به تهیهکننده هم ظلم نشود.

رفیعی اضافه کرد: نمیخواهم هیچ یک از عوامل تولید فیلم را از دست بدهم. در این پروژه فیلمبردار خوبی مانند محمود کلاری را در کنار خود دارم و امیدوارم زودتر بتوانیم بازیگر زن مناسبی پیدا کنیم تا فیلم ساخته شود و تنها راه چارهاش صبر است.

کارگردان نمایش «یرما» که قرار است در اجرای نمایش«خاطرات و کابوسها» هم با رسول اف همکاری کند، درباره اجرای این نمایش به ایسنا گفت: همکاری من با رسول اف فقط از «یرما» شروع نمیشود که به اینجا ختم شود ما همکاریهای دیگری در تئاتر و سینما داشته و داریم و بناست ایشان تهیه کنندگی نمایش «خاطرات و کابوسها» را هم به عهده داشته باشد اما اول باید تکلیفم با آدمهای نازنینی که در گروه تولید تهیه و کارگردانی فیلم بودند مشخص شود تا بعد بتوانیم سراغ تئاتر برویم.

رفیعی در ادامه درباره سرنوشت فیلم «مردی که مادرم عاشقش بود» تاکید کرد: نمیتوانیم ساخت فیلم را لغو کنیم و باید در این مدت بتوانیم بازیگر مناسبی پیدا کنیم.

او همچنین درباره ساخت فیلم «سالتو» که پیش از این قرار بود بسازد، توضیح داد: تهیهکننده آن فیلم بیپول بود و میخواست با ترفندهای عجیبی آن را بسازد اما مشکلات ساخته نشدن این دو فیلم کاملا با یکدیگر متفاوت است. در آن پروژه، من از ابتدا فیملنامه «سالتو» را برای خانم معتمدآریا نوشتم و به جز او، دو بازیگر جوان دیگر هم در آن حضور دارند که میشد آنها را در گروه بازیگران «یرما» تامین کرد.

 علی رفیعی در کنار اجرای نمایشهایی چون «یرما»، «شکار روباه»، «رومئو و ژولیت»، «یک روز خاطره انگیز از زندگی دانشمند بزرگ وو»، «در مصر برف نمیبارد»، «یادگار سالها شن» و ... ساخت دو فیلم «ماهیها عاشق میشوند» و «آقا یوسف» را در کارنامه هنری خود دارد.