پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان سینما درباره زندگی در روزهای کرونایی گفت: در این روزها خودم بیشتر سرگرم رمانهای نخوانده و کار روی دو فیلمنامه بودم. تعدادی از فیلمهای کلاسیک و قدیمی را هم دوباره تماشا کردم و دوست داشتم ببینم بعد از سالها چه حسی نسبت به آنها دارم. آیا همان شور و علاقه را برایم ایجاد میکنند؟ برای همین آثاری از هیچکاک و چند فیلمساز خارجی دیگر را تماشا کردم و از بین فیلمهای ایرانی نیز سراغ کارهای فرخ غفاری و مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی و ... رفتم. از بین اینها برایم جالب بود که فیلمی مثل «دایره مینا» همچنان یک فیلم قوی است، همینطور «قیصر» و «داش آکل» که هنوز جذاب هستند ولی «زنبورک» فرخ غفاری دیگر آن حس و حال را برایم نداشت.
الوند درباره اینکه آیا فیلمهای قدیمی خودش را هم دوباره تماشا کرده؟ با خنده ادامه داد: از بین فیلمهای خودم «فریاد زیر آب» را دیدم و به نظرم رسید همچنان جذاب است.
او که قصد دارد کلاسهای آنلاین فیلمنامهنویسی و کارگردانی و بازیگری خود را به زودی برگزار کند، درباره اکران آنلاین فیلمش و نیز برخی نظرسنجیها که نگرانی مردم را از رفتن به سینما نشان میدهد، بیان کرد: کلا با این وضعیت فکر میکنم در آینده شاهد باشیم که عقد و عروسی هم آنلاین برگزار شود و مهمانها از خانه خود، عروس و داماد همراهی کنند. این اواخر کلی مراسم ختم به صورت آنلاین برگزار شد که یکی از آنها مربوط به مرحوم سیامک شایقی بود و من هم از منزل در آن صحبت کردم. پس چرا عقد و اکران فیلم و ... آنلاین نشود؟
کارگردان «چهره»، «یک بار برای همیشه» و «مزاحم» افزود: در شرایط فعلی حتی اگر سینماها باز شوند با توجه به اینکه اعلام شده 40 درصد ظرفیت، بلیت فروشی میشود و 50 درصد فروش آن هم از ما گرفته میشود و نیز تعداد زیادی فیلم که پشت اکران مانده، به نظرم همین اکران آنلاین کمک میکند تا فیلمهایی که بعدا در سینماها اکران میشوند وضعیت بهتری داشته باشند. ما تجربه کردهایم که وقتی فیلم زیادی در صف اکران باشد خیلی زود هم جابجا میشوند و حتی در یک سالن فقط یک سانس داده میشود چون فیلمهای دیگری هم هستند. من خودم یادم میآید وقتی فیلم «این سیب هم برای تو» اکران شد، بهترین سینمای ما «آزادی» بود ولی چون هفت یا هشت فیلم دیگر هم روی پرده بودند، فقط یک سانس در اختیار داشتیم. اسمش این بود که در سینما آزادی اکران داریم ولی با همان تک سانس شناور اگر کسی میخواست سینما بیاید نمیدانست چه ساعتی باید بیاید.
این فیلمساز افزود: اگر یکسری فیلمها به شکل آنلاین اکران شوند، شانس بیشتری برای بقیه فیلمها و روی پرده ماندنشان به وجود میآید. همه جای دنیا فیلم و موسیقی و اپرا را به همین شکل پخش میکنند و این دیگر سرنوشت محتوم امسال دنیاست. هر چقدر هم فیلمی قاچاق شود مردم در نهایت دنبال کیفیت خوب هستند و امیدوارم فرهنگ سازی شود تا آنها بدانند این فیلمهایی که آنلاین اکران میشوند، نتیجه تلاش حداقل یک سال گروه سازندهای است که سرمایه و وقت خود را برای آن صرف کرده است. با این حال فکر میکنم این شکل نمایش به تدریج جای خود را پیدا میکند و ما هم به زودی برای «آنجا همان ساعت» قرارداد میبندیم تا ماه آینده آن را در سامانههای vod اکران کنیم.
الوند درباره فیلم خود که آنلاین اکران میشود، گفت: ممکن است آن را دوست داشته باشید یا نداشته باشید ولی مستقل از خوب یا بد بودن، «آنجا همان ساعت» یک فیلم خاص است که قصهای نو دارد، مخصوصا نسبت به دیگر کارهایم. البته ممکن است یاد فیلمهای قبلی من مثل «یک بار برای همیشه» یا «دستهای آلوده» هم بیافتید ولی قصه و فضای فیلم کمتر تجربه شده و پرویز پرستویی هم به عنوان یک مکانیک ارمنی نقشی تازه دارد. ضمن اینکه دخترم ماهور برای اولین بار در این فیلم با من کار کرده است.
او در پایان با اشاره به توانمندی دیگر بازیگرانش از جمله شهرام حقیقت دوست، امیرحسین فتحی، شاهرخ فروتنیان و یکی از شاگردانش یادآور شد که در این فیلم بجز سعید پیردوست و سعید قراخانلو همه بازیگران اصلیاش اولین تجربه همکاری با او را داشتند.
در فیلم «آتجا همان ساعت» داستان رعنا و امیر که زندگی عاشقانه خود را در محلهای قدیمی و در حاشیه شهر آغاز کردهاند، روایت میشود.
منبع: خبرگزاری ایسنا