مدیر تامین محتوای سرویس وی‌اودی «فیلیمو» در پی اختلاف پیش آمده در مالکیت برخی فیلم ـ تئاترها توضیحاتی منتشر کرد.

پایگاه خبری تئاتر: در متن توضیحات محمدباقر تیموری آمده است: «چند روزی است که بحث حقوقی پیرامون مالکیت برخی فیلم تئاترها در بین صاحبان این آثار داغ شده و بعضی دعواهای قدیمی که درباره حق پخش آثار نمایشی از گذشته در جریان بوده است را زنده کرده است. از طرفی به دلیل نمایش بعضی از این فیلم تئاترها در بستر اینترنتی فیلیمو، صاحبین آثار گمان می‌کنند که این انتشار غیرقانونی و بدون خرید حق پخش انجام گرفته است. لازم به توضیح است که نه تنها درباره فیلم‌ تئاترها، بلکه درباره تمام محتواهای ایرانی از جمله فیلم‌های سینمایی، مستندها، سریال‌ها و ... روندهای خرید قانونی آثار در فیلیمو کاملا مستند و شفاف است و امکان پیگیری آن در هر زمانی وجود دارد.

این روند شامل چند بخش است که متناسب با مالک اولیه آثار در چارچوب‌های متفاوتی قرار می‌گیرد. طبیعی است که مطابق با تمام روندهای حقوقی، خرید یک محتوا باید از مالک اصلی آن انجام گیرد. این مالک گاهی کارگردان است، گاهی تهیه کننده، گاهی صاحب اثر و گاهی واسطه‌ای که از صاحب اثر محتوا را خریده و حالا می‌خواهد آن را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری واگذار کند.

برای مثال در خرید حق پخش آثار خارجی این اتفاق بسیار رایج است و شرکت‌های واسطه در امارات و ترکیه  فروشنده‌های اصلی حق پخش خاورمیانه‌ای فیلم‌های اروپایی و آمریکایی هستند. با این توضیح متغیر دیگری که در این قراردهای حقوقی تاثیرگذار است را هم درنظر بگیرید که آن شیوه انتشار آثار است. کلیدواژه‌های حقوقی این شیوه‌های انتشار شامل حق پخش دی‌وی‌دی، وی‌اودی، تلویزیونی، وبسایت‌های اشتراک ویدیو و ... است. بنابراین یک اثر برای اینکه از نظر حقوقی در فیلیمو قابل پخش باشد باید حداقل حق پخش اینترنتی آن را از مالک خریداری کرده باشد. این مسیری است که برای تمام آثار تئاتری خریداری شده از موسسه بتهون به مالکیت بابک چمن‌آرا نیز انجام گرفته و این آثار را با سندیت حقوقی برای انتشار به فیلیمو آورده است. بدیهی است اگر کارگردان یا تهیه‌کننده این تئاترها در سال‌های گذشته حق پخش آثار را به موسسه بتهون واگذار کرده‌اند، به این دلیل که آن زمان به طور مشخص حق پخش اینترنتی در قراردادشان ذکر نشده از این موضوع بی‌خبر باشند. فیلیمو به طور قطع اطمینان می‌دهد که تمامی حقوق مالکیت معنوی فیلم‌ تئاترها رعایت شده و از حق خود برای اعاده حیثیت درباره حواشی پیش آمده نیز دفاع خواهد کرد.»

چندی قبل، چند نفر از کارگردان‌ها تئاتر از پخش و فروش فیلم تئاترهای خود در سامانه‌های VOD ابراز بی‌اطلاعی و به ناشران آثار گله کردند و مدیران مرکز بتهوون و سایت تیوال هم توضیحاتی درباره نحوه پخش و فروش فیلم‌ تئاترها ارایه دادند.