«سم مندس» کارگردان برنده اسکار و فعال در عرصه تئاتر خواستار حمایت دولت بریتانیا و سرویس‌های تماشای فیلم آنلاین از تئاتر برای نجات این هنر در دوران سخت کرونایی شد.

پایگاه خبری تئاتر: «مندس» در گفتگوی مفصلی که در فایننشال تایمز منتشر شده عنوان کرده که در صورت عدم حفاظت از هنرهای نمایشی در مقطع زمانی کنونی، امکان بازیابی این هنر در آینده وجود نخواهد داشت. 

«مندس» که کارش را با تئاتر آغاز کرد و سپس با ساخت اولین فیلم بلندش «زیبای آمریکایی» موفق به کسب جایزه اسکار شد، شیوع ویروس کرونا را بزرگترین چالش پیش روی زندگی فرهنگی بریتانیا از زمان جنگ جهانی دوم توصیف کرد و عنوان کرد که هنر یک موتور بزرگ رشد اقتصادی است و هنرهای نمایشی زندگی هزاران نفری را تامین می کند که در صنعت سینما و تئاتر مشغول هستند. 

او در ادامه اظهار می کند: «در حالی که زندگی بسیاری از افراد شاغل در تئاتر و سینما در روزهای اخیر تحت تاثیر منفی قرار گرفته اما تعداد زیادی از کسانی هم هستند که از شیوع ویروس کرونا ثروتمند شده اند و عمیقا طعنه آمیز خواهد بود که سرویسهای تماشای فیلم آنلاین چون نتفلیکس و آمازون میلیون ها دلار از محل استعدادهای بازیگری، تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی کسب کنند و خود فرهنگ هنری که این استعدادها را پرورانده در معرض نابودی قرار گرفته باشند». 

«مندس» از صاحبان این کمپانی ها درخواست کرد بخشی از درآمدهای خود در دوران شیوع ویروس کرونا را به حمایت از هنرهای نمایشی اختصاص دهند. 

این کارگردان ۵۴ ساله تولید تئاترهای به صرفه و اقتصادی را در مقطع زمانی کنونی و حضور تماشاگران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی را هم به عنوان یکی دیگر از راههای حفظ مشاغل مرتبط با تئاتر برشمرد و پیشنهاد داد طرح معافیت مالیاتی تئاتر از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یابد و دولت بریتانیا نیز همچون اشخاص به سرمایه گذاری در تولیدات نمایشی بپردازد و در سود حاصل از آن سهیم شود. 

صحبتهای «سم مندس» برای حمایت از هنرهای نمایشی در دوران کرونایی در حالی مطرح شده است که هنوز سالن‌های تئاتر در برادوی آمریکا و وست اند انگلیس از قطب‌های مهم تئاتر دنیا بازگشایی نشده‌اند. هر چند گروه تئاتر برلین با انتشار تصویری از فاصله گذاری اجتماعی پس از شیوع کرونا در سالن اجرای نمایش‌هایش خبر داده است و حدود ۷۰ درصد صندلی‌های سالن تئاتر را حذف کرده و با کاهش ظرفیت از ۷۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر، شرایط را برای اجرای نمایش ارزیابی می‌کنند.

سالن‌های تئاتر آلمان قرار است از ماه سپتامبر (اواسط شهریور) بازگشایی شوند. 

سالن محل نمایش گروه تئاتر برلین پس از فاصله گذاری اجتماعی