مجوز بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر در حالی برای ابتدای تیرماه صادر شده که هم شورای صنفی نمایش بلاتکلیف است و هم مشخص نیست گروه‌های تئاتری از چه زمانی آماده اجرا روی صحنه می‌شوند.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که پیش‌بینی‌ می‌شد سالن‌های سینما از عید فطر بازگشایی شوند، اما این اتفاق به تعویق افتاد و سرانجام امروز 17 خرداد ماه مجوز فعالیت دوباره سینماها و تئاترها از سوی رییس ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شد.

رئیس جمهور بدون اشاره به تئاترها گفت: سینماها و کنسرت‌ها هم به شرط حضور 50 درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز کنند.

البته مدتی قبل اعلام شده بود که سینماها در شهرهای سفید اجازه بازگشایی دارند اما هیچ سینمایی رسما باز نشد.

اردیبهشت‌ماه امسال دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ضوابطی را در 15 بند برای بازگشایی سینماها تهیه کرده بود که به نظر می‌رسد همان‌ ضوابط با تغییراتی احتمالی برای فعالیت دوباره سینماها به ستاد مقابله با کرونا ارائه شده است.

اما نکته مهم بجز پروتکل‌های تهیه شده برای سالن‌ها وضعیت نمایش فیلم‌ها است. مدتی قبل شورای صنفی نمایش در سازمان سینمایی تشکیل شد و انتخاباتی در آن برگزار شد که حاشیه‌های فراوانی را به وجود آورد و از آنجا که نتیجه این انتخابات مورد قبول خانه سینما نبود، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرد، احتمالا انتخابات دیگری برای تعیین اعضای شورا برگزار خواهد شد. این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که برای تعیین تکلیف فیلم‌هایی که قرار است از اول تیرماه بر پرده روند شورای صنفی نمایش باید فعالیت داشته باشد.

درباره نمایش فیلم‌ها نیز از ابتدای سال تا کنون بحث‌های زیادی مطرح شده که چه آثاری اکران شوند تا مردم از بازگشایی سینماها استقبال کنند. خیلی‌ها معتقد بودند که باید فیلم‌های کمدی یا آن‌هایی که می‌توانند مردم را به سینماها بکشانند در اولویت اکران باشند ولی هنوز به طور قطعی مشخص نیست از فیلم‌های اکران نوروز چه تعداد ریسک اولین اکران سال 99 در روزهای کرونایی را می‌پذیرد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد «خوب، بد، جلف 2» قطعی‌ترین گزینه این اکران است.

البته نظراتی هم مطرح شده بود که سینماها حتی اگز زودتر باز می‌شدند بدون مخاطب نمی‌ماندند چون در مقایسه با مکان‌هایی که پیش‌تر بازگشایی شدند امکان رعایت فاصله اجتماعی در سینما خیلی بیشتر است. حتی ابراهیم داروغه‌زاده، معاون پیشین نطارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در توییتی نوشته بود: در بهترین شرایط سینماهای کل کشور روزانه صدهراز نفر مخاطب دارند، اما مترو و اتوبوس‌های شهری و مراکز خرید با تردد میلیون‌ها نفر فعال شده‌اند.

از سوی دیگر مجوز فعالیت سالن‌های تئاتر هم طبق اطلاعیه وزارت ارشاد داده شده و تماشاخانه‌ها می‌توانند از ابتدای تیر کار خود را از سر بگیرند، اما تفاوت مهم سینما و تئاتر در این بازگشایی این است که فیلم‌های از همان ابتدای تیر روی پرده می‌روند ولی در سالن‌های تئاتر مشخص نیست چه گروه‌های تئاتری بعد از این تعطیلی چهار ماهه آماده اجرا باشند.

پیش‌تر قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی گفته بود: ما بی‌صبرانه منتظر صدور مجوز از سرگیری فعالیت‌ها در حوزه نمایشی هستیم اما این به آن معنی نیست که از زمان آغاز فعالیت‌های نمایشی بتوان نمایش اجرا کرد چرا که به دلیل دوری هنرمندان از صحنه، حداقل یک و نیم تا دو ماه زمان برای تمرین، دکوربندی و احیای مجدد سالن‌ها نیاز است تا بتوان محیطی امن برای تماشاچیان و هنرمندان فراهم کنیم.