در شرایطی که اعتراض علیه نژادپرستی در آمریکا شدت گرفته، به معرفی فیلم‌های آفریقایی-آمریکایی‌ می پردازیم که برای مقابله با نژاد پرستی ساخته شده اند.

پایگاه خبری تئاتر: کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس آمریکا موجب به وجود آمدن اعتراض‌ در این کشور بر علیه نژادپرستی سیستماتیک شده است. به همین دلیل شاید شما بخواهید دنبال منبعی باشید که کمکتان کند دلیل ناراحتی و عصبانیت سیاه پوستان را درک کنید.

در حالی که کتاب‌ها در این زمینه می‌توانند کمک خوبی باشند، اما آثار سینمایی برای عده‌ای بهترین گزینه خواهند بود. در طی سال‌ها فیلمساز‌های آفریقایی-آمریکایی هالیوود فیلم‌هایی در زمینه نژادپرستی تولید کرده اند تا این موضوع و مشکلات را از نگاه جامعه سیاهپوستان به مخاطبان خود برسانند.

به همین بهانه لیستی از فیلم‌ها و آثاری در این زمینه را معرفی می‌کنیم تا با موضوع نژاد پرستی در آمریکا بیشتر آشنا شوید.

نفرتی که می‌کاری «The Hate U Give»

این فیلم سینمایی بر اساس رمانی به همین نام است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. داستان فیلم از این قرار است که یک دانش آموزش دبیرستانی، شاهد تیراندازی مرگبار به دوست دوران کودکی خود به نام خلیل است که به دستان یک پلیس صورت می‌گیرد. او سپس اقدام به فعالیت‌هایی علیه خشونت بی‌حد و مرز پلیس و دیگران علیه سیاه‌پوستان می‌ کند.

فقط رحمت «Just Mercy»


این فیلم سینمایی که سال گذشته منتشر شد بر اساس داستان واقعی و روایتی از پرونده والتر مک میلیان  و وکیلش به نام براین استیونسن است. به صورت خلاصه می‌توان اینگونه گفت که فیلم در مورد وکیلی است که سعی دارد شخص سیاه پوستی را که به اشتباه به جرم قتل یک سفید پوست متهم شده تبرئه کند. این فیلم سینمایی به دلیل آغاز اعتراضات  نژادپرستی در آمریکا از پلتفرم‌های مختلفی به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته است.

وقتی که آن‌ها ما را می‌بینند «When they see us»

این سریال به کارگردانی اوا دوورنی  ساخته شده که نتفلیکس آن را منتشر کرده است. سریال«وقتی آن ها ما را می بینند داستان پنج نوجوانی است که در یک کابوسی گرفتار و به اشتباه به جرمی سنگین متهم می‌شوند که تفکرات نژادی هم در این اتهام زنی و محاکمه بی تاثیر نیست. این سریال که بر اساس داستان واقعی است در چهار قسمت منتشر شده است.

ایستگاه فروتویل «Fruitvale Station»

این فیلم سینمایی یک درام دیگر است که از داستانی واقعی و مرگ اسکار گرانت در سال ۲۰۰۹ اقتباس شده است. داستان از این قرار است که مردی به نام اسکار برای تامین مخارج خانواده اش در دوران جوانی کار فروشندگی مواد مخدر را انجام می داد. او بعد از بچه دار شدن از این کار دست بر می دارد تا زندگی جدید و شرافتمندی  را آغاز کند، اما طی اتفاقاتی توسط پلیس در سن ۲۲ سالگی به ضرب گلوله کشته می‌شود.

سلما «Selma»


این فیلم سینمایی که اخیرا هم با صحبت‌های انتقادی بازیگرش علیه آکادمی اسکار بر زبان‌ها افتاده داستان زندگی مارتین لوترکینگ را در سه ماه سال ۱۹۶۵ روایت می‌کند که یک پیاده روی اعتراضی را از سلما تا مونگومری برای به دست آوردن حق رای مساوی انجام می‌دهد. بازیگر این فیلم اخیرا مدعی شده به دلیل اعتراضات آن‌ها علیه نژادپرستی، آکادمی اسکار آن‌ها  را در نامزدی و اهدای جوایز نادیده گرفته است.

برو بیرون «Get Out»


این فیلم در ژانر ترسناک ساخته شده و داستان در مورد جوانی سیاه پوست به نام کریس و نامزد سفید پوستش، رز است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. اما قبل از آنکه بتوانند به این تصمیم جامه عمل بپوشانند از طرف والدین رز به یک ملاقات عجیب در روستایی دورافتاده دعوت می‌شوند. گرچه ابتدا به نظر می‌رسد این دعوت صرفا یک ملاقات معمولی است، اما مشخص می‌شود ماجرا به طور کلی چیز دیگری بوده است.

مالکوم ایکس «Malcolm X»


این فیلم به کارگردانی اسپایک لی و نقش آفرینی دنزل واشینگتن، در مورد یک مسلمان آفریقایی - آمریکایی است. مالکوم فعالیت‌های زیادی برای حقوق سیاهپوستان در آمریکا انجام داد. او بار‌ها مورد هدف ترور قرار گرفت و  یک هفته بعد از انفجار بمبی که از آن جان سالم به در برد توسط سه مرد مسلح با شلیک گلوله کشته شد. این فیلم در سه بخش آکادمی اسکار نامزد شده بود و جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره برلین را نیز دریافت کرده است.

۱۲ سال بردگی «۱۲ Years Slave»


در این فیلم برنده اسکار داستان سالومون نورثاپ در سال ۱۸۵۳ روایت می شود که چیتل اجیوفور در نقش اصلی  آن بازی می‌کند. نورثاب، یک مرد سیاه پوست بود که در آزادی کامل متولد می‌شود، اما توسط دو تاجر بَرده بیهوش و به عنوان برده فروخته می‌شود. این فیلم به کارگردانی استیو مک کوئین، یکی از بهترین فیلم‌هایی است که خشونت علیه سیاه پوستان آمریکایی را به تصویر می‌کشد