کتاب «اهرم فشار» مفهومی سیاسی را به دنیای نویسندگی آورده است

پایگاه خبری تئاتر: نشر ساقی به‌تازگی کتاب «اهرم فشار و شکل‌گیری کنش دراماتیک برای ادبیات، تئاتر وسینما» نوشته حمیدرضا بشیری‌فراز را منتشر کرده است. نویسنده، کتاب خود را به موزه‌ای تشبیه کرده که خواننده را به گشت‌وگذار در آن دعوت می‌کند: «در این کتاب که آگاهانه آن را «موزه» می‌نامم، در کنار یکدیگر به سفری شگرف در دنیای پیچیده و پر از رمز و راز و تو‌در‌توی ناشناخته نویسندگی خواهیم رفت و با بحثی جدید از مباحث فنِ نویسندگی روبه‌رو خواهیم شد که جذابیت فراوانی دارد. البته مقصودم از نویسندگی، معنای گسترده آن در گرایش‌های ادبیات داستانی و نمایشی (تئاتر و سینما) است.


از روی عنوان کتاب سخت می‌توان به محتوای آن پی برد و احتمالا هیچ‌گونه طرحی در ذهن مخاطب نقش نمی‌بندد؛ چراکه اساساً اصطلاح «اهرم فشار» مختص فضای سیاسی است و در نگاه اول، ارتباط آن با دنیای نوشتن برای مخاطب آشکار نمی‌شود. نویسنده با استفاده از این مفهوم به شکل پدیدارشناسانه و نه صرفاً ظاهر واژه، کاربری جدیدی را برایش درنظر گرفته و پای آن را به فضای ادبیات داستانی و نمایشی (سینما و تئاتر) باز کرده است.


این کتاب با رویکردی ساختارگرایانه به کالبدشکافی مقوله اهرم فشار پرداخته و در ابتدا، با ارائه تعریف دراماتیک این مفهوم، ذهن مخاطب را آماده می‌کند و سپس اجزای گوناگون آن را اعم از واژه‌شناسی، تبارشناسی، گونه‌شناسی، میزان قدرت هر اهرم فشار در تناسب با داستان، نسبت اهرم فشار با ژانر، پیرنگ، جامعه‌شناسی و روانشناسی را بررسی کرده است. شمارگان این کتاب 1100نسخه و قیمت آن 26500تومان است.