گروه تئاتر برلین با حذف 500 صندلی از 700 صندلی خود، برای بازگشایی مجدد در راستای سیاست‌های فاصله‌گذاری در آلمان، آماده می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: گروه تئاتر برلین که در ساختمان قرن نوزدهمی شیف بائردام (Schiffbauerdamm) مشغول فعالیت است با انتشار تصویری در توییتر از ایده و تجربه خود مبتنی بر فاصله اجتماعی پس از شیوع کرونا در کشور آلمان خبر داده است.

گروه تئاتر برلین در این عکس نشان داده که حدود 70 درصد صندلی‌های سالن تئاتر را حذف کرده؛ در این عکس مشخص است که در سالن تئاتر شیف بائردام، ردیف‌های صندلی به صورت یکی در میان حذف شده و در ردیف‌های باقی مانده با حذف یک صندلی در میان شرایطی را برای رعایت فاصله‌گذاری ایجاد کرده است. همچنین صندلی‌ها به گونه‌ای چیدمان شده‌اند که برخی زوج و برخی تک هستند تا شرایط برای حضور خانواده و تک نفره، برای دیدن نمایش مهیا شود.

گروه تئاتر برلین حذف صندلی‌های را به عنوان بخشی از تحقیقات خود در مورد چگونگی دستیابی به فاصله‌های اجتماعی، هنگام بازگشایی تئاتر در ماه سپتامبر (اواسط شهریور) انجام داده است. قرار است صندلی‌های برداشته شده نیز برای زمان بازگشایی کامل، بازسازی شوند.

الیور ریس (Oliver Reese) مدیر هنری گروه تئاتر برلین درباره حذف این صندلی‌ها به سایت دیزین (Dezeen) گفت: "صندلی‌ها در 10 روز گذشته به دو دلیل حذف شده‌اند: از یک سو، ما سعی می‌کنیم راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را برای مقررات فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا ارائه کنیم. این موضوع به ما اجازه می‌دهد تا قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را با روش کاری خود که دوست داریم آن را همواره دنبال کنیم، همخوانی داشته باشد. از طرف دیگر ما به نوسازی صندلی‌های تاریخی سالن خود نیز اقدام خواهیم کرد."

همزمان با کاهش تعداد صندلی‌ها در سالن تئاتر شیف بائردام، گروه برلین اقدامات مختلفی را تدارک دیده تا اطمینان حاصل شود که پروتکل‌های بهداشتی رسمی که حداقل فاصله 1.5 متر را تصریح می‌کند، حفظ شود. ریس در این‌باره گفت: "بلیت‌ها در سالن بدون تماس فیزیکی بررسی می‌شوند و تماشاگران تا زمانی که به صندلی خود نرسند باید ماسک داشته باشند. برای ورود به سالن سیستم مدیریت جمعیتی وجود خواهد داشت و ترتیب پذیرش به طور دقیق تنظیم می‌شود. میهمانان در واحدهای کوچک - تقریباً شش نفر- به صندلی‌های خود راهنمایی می‌شوند تا ترافیک جمعیتی وجود نداشته باشد و مسافت بین بازدیدکنندگان رعایت شود.

اگرچه اکثر صندلی‌ها از تئاتر شیف بائردام حذف شده‌اند، اما گروه برلین می‌خواهد تجربه یک اجرای زنده را تا حد ممکن برای مخاطبان با فاصله اجتماعی خود لذت‌بخش کند. ریس توضیح داد: "ما واقعاً می‌خواهیم بازی کنیم! این نه تنها مأموریت و وظیفه اصلی ما به عنوان یک تئاتر عمومی، بلکه آرزوی صمیمانه ما برای بازگشت به صحنه است."

وی ادامه داد: "ما مجبور شدیم برنامه‌های فصل آینده خود را چندین بار در هفته‌های گذشته تغییر دهیم، اما خوشحالم که در نهایت روش‌های خلاقانه‌ای را با بازیگران و تیم‌های هنری خود پیدا کرده‌ایم تا در فصل جدید با یک قانون فوق‌العاده رفتاری، مقررات را هم اجرا کنیم. ما قطعاً باید در نظر داشته باشیم که صندلی‌های تئاتر ما به طور موقت برداشته می‌شوند و همه ما آرزوی عادی شدن شرایط را داریم. اما من کاملاً مطمئن هستم که گروه ما حداقل با همان انرژی که برای 700 نفر به صحنه می‌رفت برای 200 نفر به اجرا خواهد پرداخت."

البته عکس سالن گروه تئاتر برلین که بیش از 2،000 بازتوییت دریافت کرده، ترکیبی از واکنش مختلف مخاطبان تئاتر را برانگیخت.

یک نفر گفته است: این تصویر او را غمگین می‌کند و به نظر می‌رسد بسیار غیرمعمول است و شخص دیگری نوشته: "من نمی‌دانم باید بخندم یا گریه کنم ..."

در همین حال، یکی از کاربران توییتر گفته است؛ رویای او این بود که تا حد ممکن از سایر افراد در تئاتر فاصله داشته باشد.

لازم به یادآوری است، گروه تئاتر برلین (Berliner Ensemble‎) در سال 1949 توسط برتولت برشت و همسرش هلن وایگل در برلین شرقی تأسیس شد و بعد از تبعید برشت، این شرکت ابتدا در خانه تئاتری به نام "لانگ هوف" مشغول به کار شد و در سال ۱۹۵۴ به ساختمان "شیف بائردام" منتقل شد. این گروه با اجرای تمرینات دقیق و طولانی، موفقیت‌های زیادی در زمینه تئاتر کسب کرده است.