سینماهای فرانسه از روز ۲۲ ژوئن (۲ تیر ۹۹) پس از یک تعطیلی سه ماهه به دلیل شیوع کرونا، فعالیت خود را با ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌های نمایش از سر می‌گیرند.

پایگاه خبری تئاتر: محدودیت‌هایی که فرانسه برای بازگشایی سینماهای این کشور اعمال کرده به اندازه آلمان، نروژ یا جمهوری چک سختگیرانه نیست. در این کشورها سینماها در هر سانس نمایش، تنها مجاز به پذیرش جمعیتی ۵۰ یا ۱۰۰ نفره هستند اما در فرانسه چنین حدنصاب ثابتی برای سینماداران تعیین نشده است.

به گفته ژوسلین بویسی (Jocelyn Bouyssy) مدیرعامل مجموعه سینماهای سی‌جی‌ار فرانسه، این شرایط بستر لازم برای بازگشایی همه سالن‌ها در هر ابعاد و اندازه‌ای را از همان روز اول فراهم می‌کند.

براساس قوانین جدیدی که برای بازگشایی سینماها در فرانسه تدوین شده است، وجود یک صندلی خالی بین هر دو تماشاچی حاضر در سالن الزامی است اما گروه‌هایی که با هم بوده و حتی الزاما در یک خانه هم زندگی نمی‌کنند، می‌توانند کنار هم بنشینند. به علاوه، همه تماشاگران از زمان ورود به محوطه سینما تا لحظه استقرار در سالن، ملزم به استفاده از ماسک هستند.

رویکردها و برنامه‌های سینماداران فرانسوی برای جذب مخاطب

برخلاف کشورهایی چون نروژ که بزرگترین مجموعه‌های سینمایی آنها خیلی دیر از تصمیم‌ها برای بازگشایی خبردار و به نوعی غافلگیر شدند، دولت فرانسه حدود یک ماه قبل سینماداران را درباره زمان بازگشایی‌ها مطلع کرده بود، بنابراین سینماهای این کشور اروپایی برخلاف دیگر کشورها، خود را برای از سرگیری فعالیت به خوبی آماده کرده‌اند.   

به عنوان مثال، مجموعه سینمایی MK۲ در پاریس برنامه‌های ویژه‌ای را برای جذب مخاطب تدارک دیده‌ است که از آن جمله می‌توان به پروژه «فیلم‌های سیاه‌پوستان اهمیت دارد» (Black Films Matter) اشاره کرد، برنامه‌ای که با پویش جهانی که این روزها در اعتراض به رواج نژادپرستی به راه افتاده مناسبت دارد و احتمالا با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهد شد. 

به گفته ناتانائیل کرمیتز (Nathanael Karmitz) مدیر عامل این مجموعه، در این پروژه فیلم‌هایی چون آنجلا را آزاد کنید (Free Angela)، مستند من کاکاسیاه تو نیستم (I Am Not Your Negro)، بلکککلنزمن (BlacKkKlansman) ساخته اسپایک لی، پادشاهان (Kings) ساخته دنیز گامزه ارگووِن و فقط رحمت (Just Mercy) از دستین دانیل کرتون اکران خواهد شد. اکران انیمیشن پرطرفدار مینیون‌ها نیز از دیگر برنامه‌های این مجموعه برای جذب مخاطب است. 

مجموعه سینماهای سی‌جی‌آر نیز برای به حرکت درآوردن چرخ کسب و کار خود، در چند هفته اول بازگشایی‌ها، قیمت بلیت‌ را در شعبات خود از ۷ یورو به ۵ یورو کاهش می‌دهد.

استقبال مردم فرانسه از بازگشایی سینماها

کشور فرانسه با دو هزار سینما از لحاظ میزان فروش بلیت یکی از بزرگترین بازارهای سینمایی اروپا به شمار می‌آید بنابراین توزیع کنندگان و سینماداران به میزان استقبال مردم و درآمد گیشه پس از بازگشایی‌ها، خوشبین هستند.

کرمیتز در این باره می‌گوید: قطعا شرایط مثل هر تابستان نیست اما ما نسبت به دیگران فیلم‌های بیشتری برای نمایش داریم. شانس با ماست که فرانسه یکی از بزرگترین جمعیت‌ سینمادوستان در اروپا را دارد و فیلم‌های فرانسوی هر سال دستکم ۴۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

نتایج مطالعات موسسه تحقیقاتی مدیامتری (Mediametrie) نشان می‌دهد ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار فرانسوی مشتاقانه در انتظار بازگشایی سینماها در این کشور هستند. این آمار از ارقامی که نتایج نظرسنجی‌های هفته گذشته این شرکت نشان داد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیشتر است.