پایگاه خبری تئاتر: این بازیگر و کارگردان تئاتر از اضطرابها و امیدهای خود برای از سرگیری اجراهای تئاتری سخن گفت.
او معتقد است که اگر نخواهیم خود را با شرایط کرونایی تطبیق بدهیم و برای مبارزه با این وضعیت، خلاقیتی نداشته باشیم، تئاتر میمیرد یا به وضعیت بسیار دردناکی دچار میشود.
پاوه نژاد درباره ریسک بزرگی که برای اجرای نمایش کرده است، گفت: پیشبینیمان این است که به لحاظ مالی، بازگشت خوبی نخواهیم داشت اما صادقانه بگویم بیش از هر چیز از نظر روانی نیاز داریم، بر این ترس غلبه کنیم و با حفظ موارد ایمنی و بهداشتی، کارمان را از سر بگیریم. بنابراین برای ما مهم این است که از احساس افسردگی، نومیدی و خمودگی که همه ما را به نوعی درگیر کرده، رهایی یابیم.
او درباره پیش بینیاش از حضور تماشاگرن نیز توضیح داد: این اجرا مانند حرکت در مه میماند. نمیگویم مانند تونل چون خیلی تیره و تاریک است ولی به هنگام حرکت در مه در عین زیبایی، اضطراب ندیدهها را داریم.
پاوهنژاد که پیش از این همین نمایش را چندین نوبت در ایران و خارج از کشور اجرا کرده است، افزود: تا به امروز که دو خبر از اجرای ما کار شده، فیدبکهای خوبی گرفتهایم. البته میان حرف و عمل، فاصله هست و باید دید زمان اجرا این استقبال کلامی، چقدر عملی میشود.
او با تاکید بر ضرورت اعتمادسازی برای حضور تماشاگران در تئاتر افزود: علاوه بر رعایت موارد بهداشتی و پروتکلها، یکی از مهمترین ویژگیهای نمایش ما کم تعداد بودن گروه اجرایی است. به طوری که کل گروه ۴ نفر هستیم و چون پیش از این برای اجرای این نمایش تجربه چندین سفر را داشتیم، از همان زمان این نکته را در دستور کار قرار داده بودیم که تعداد افراد را به حداقل برسانیم. امروز هم با همه اعضای گروه در تعامل هستیم ولی در اجرا، جمعا ۴ نفر حضور خواهیم داشت.
این هنرمند پیشنهاد کرد در دوران کرونا نمایشهایی کمجمعیت که پیشتر اجرا شدهاند، بازتولید شوند.
پاوهنژاد توضیح داد: به هر حال اجرای نمایش در این وضعیت مانند خط مقدم جبهه میماند باید جانفشانی کنیم و مراقب باشیم تا ببینیم چه اتفاقاتی میافتد.
او اضافه کرد: در این وضعیت تولید نمایش جدید مقرون به صرفه نیست چون زمانبر است و نیاز به تمرین دارد ولی اگر نمایشی قبلا اجرا شده باشد، با چند جلسه تمرین میتوان آن را دوباره اجرا کرد. در این میان نمایشهای کمجمعیت هم ریسک کمتری دارند و هم مخاطب با خیال آسودهتری به تئاتر میآید.
این بازیگر ادامه داد: به هر حال، در مرحلهای هستیم که همه باید خیلی در کنار هم و به فکر یکدیگر باشیم تا این دوره دشوار را به سلامت بگذرانیم.
او که نمایشش را با شیوه اجرایی تئاتر تعاملی (اینتر اکتیو) اجرا میکند، افزود: اجرای این گونه نمایشها به دلیل قابل پیشبینی نبودن واکنش تماشاگر، همیشه پر اضطراب است ولی در اجرای تازه خود تلاش میکنیم قصه کرونا را به داستان خودمان اضافه کنیم. اتفاقا چون نمایش ما در کافه میگذرد و کافهها جزو اولین جاهایی بودند که بعد از کرونا تعطیل شدند، توانستیم داستان را بروز کنیم.
الهام پاوه نژاد در پایان تاکید کرد که تمام پروتکلهای بهداشتی در اجرای این نمایش رعایت خواهند شد و این نمایش در هر اجرا میزبان ۴۰ تا ۵۰ تماشاگر خواهد بود که با فاصلههای زیاد در کافه تئاتر شهرزاد مینشینند. ضمن اینکه همه تماشاگران موظفند در مدت اجرای نمایش حتما ماسک بزنند.
در «کافه پولشری» ماجرای زنی روایت میشود که به تنهایی مدیریت یک کافه را برعهده دارد و همزمان خاطرات و فراز و فرودهای زندگیاش را با تماشاگر به اشتراک میگذارد.
الهام پاوهنژاد در این نمایش علاوه بر کارگردانی، به ایفای نقش نیز میپردازد. نویسنده نمایشنامه آلن وتز و مترجم متن اصغر نوری است.
در این پروژه، نورالدین حیدری ماهر به عنوان «مجری طرح»، رها شیرازی «دستیار کارگردان»، گلناز گلشن «طراح لباس»، سارا اسکندری «طراح گریم» و علی بوستان «انتخاب موسیقی» الهام پاوهنژاد را همراهی میکنند.
منبع: خبرگزاری ایسنا