امیر دژاکام با ابراز تاسف فراوان از آتش سوزی‌های اخیری که بخشی از مراتع و جنگل‌های‌مان را نابود کرده است، اعلام آمادگی کرد که نمایش تازه خود را در کنار یکی از جنگل‌های سوخته اجرا کند.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر که می‌گوید پیش از کرونا تصمیم داشته نمایش تازه خود «ایوب خان» را در مناظر طبیعی و در کنار مکان‌های تاریخی اجرا کند گفت: بعد از وقوع چندین آتش‌سوزی در چند وقت اخیر تصمیم گرفته این نمایش را در مجاورت یکی از جنگل‌های سوخته نیز اجرا کند تا شاید به این روش بتوان قطره‌ای هرچند کوچک بر این دریای آتش ریخت.

دژاکام در این باره می‌گوید: نمایش «ایوب خان» تقریبا آماده اجراست. شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، آن را تصویب کرده و مجوز نیروی انتظامی را هم داریم. در حال حاضر هم مشغول هماهنگی برای اجرای نمایش در کنار یکی از جنگل‌های سوخته هستیم.

او اضافه می‌کند: نمایش ما خیابانی نیست ولی از آغاز قصد داشتیم آن را در مکان‌های مختلف و زمان‌های متفاوت اجرا کنیم و تاثیر زمان و مکان را بر اجرای نمایش ببینیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نمایش را در مکان‌های تاریخی، کاروانسراها یا خانه‌های خرابه و همینطور در طبیعت مانند جنگل، کنار دریا، کویر، دشت و کوه و ... اجرا کنیم.

این کارگردان که برای اجرای این نمایش در سالن «مهرگان» هم نوبت اجرا دارد، ادامه می‌دهد: فعلا زمان اجرای‌مان در این سالن مشخص نیست ولی تاکنون دو سه اجرا البته به صورت غیر رسمی و بدون تماشاگر در کاخ سعد آباد داشته‌ایم.

دژاکام که بنا دارد نمایشش را در مکان‌هایی مانند بام تهران، دریاچه چیتگر و ... نیز اجرا کند، اضافه می‌کند: اول باید مطمئن شویم که اجرای نمایش در شرایط فعلی از نظر بهداشتی درست است یا نه ولی پیش از کرونا برای اجرای این نمایش در خانه نمایش مهرگان و همینطور پارک طالقانی، فضای باز تالار محراب و ... توافق کرده بودیم و اجرای‌مان در این مکان‌ها قطعی است ولی باید با توجه به شرایط کرونایی، درباره زمان اجراها نیز به قطعیت برسیم.

نمایش «ایوب خان» ماجرای قتل دختر جوانی است و پسربچه‌ای که به دنبال انگیزه این قتل است، از افراد گوناگونی سوال می‌کند و هر کس قصه خود را بیان می‌کند. به نوعی شبیه داستان فیل در تاریکی است که البته ساختار متفاوتی دارد.

دژاکام این نمایش را با هنرجویان خود آماده اجرا کرده است و در کنار بازیگران بزرگسال، یک بازیگر کودک هم دارد که نقش پسربچه را بازی می‌کند.

به گفته این کارگردان، بیشتر تمرین‌های این نمایش به وسیله اسکایپ و به صورت تک نفره انجام شده است و گروه اجرایی تمرین‌های حضوری مختصری داشته‌اند.