پایگاه خبری تئاتر: عباس عبداللهزاده نویسنده و کارگردان نمایش «اپرای ۹۰» که اجرای آن به دلیل بحران کرونا قبل از نوروز متوقف شده بود درباره اجرای مجدد نمایش به خبرنگار مهر گفت: پیش از تعطیلی تماشاخانهها نمایش «اپرای ۹۰» در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه بود که بعد از همه گیر شدن بحران کرونا بعد از ۱۰ اجرا متوقف شد. متاسفانه با وجود بازشدن سالنهای و فعالیتهای تئاتری دیگر امکان به صحنه بردن این نمایش برای ما وجود ندارد.
وی ادامه داد: این نمایش که براساس نمایشنامه «اپرای سه پولی» برتولد برشت نوشته شده اثری پیچیده و پربازیگر است و جمع کردن دوباره گروه بازیگران و عوامل نمایش کار بسیار سختی است. از طرف دیگر تهیه کننده نمایش نیز آمادگی هزینه کردن مجدد برای این اجرا را ندارد چون با متوقف شدن نمایش مبلغ قابل توجهی ضرر دیده است بنابراین در شرایط فعلی اجرای دوباره «اپرای ۹۰» منتفی است مگر اینکه مدتی بعد و با ثابت شدن شرایط بتوانم با گروه و سرمایه گذاری جدید کار را به صحنه ببرم.
عبدالله زاده با انتقاد از شرایط به وجود آمده برای هنرمندان در پی بحران کرونا عنوان کرد: متاسفانه با شرایط پیش آمده بیشتر از گذشته به ما ثابت شد که تئاتر رسماً به عنوان یک شغل و حرفه پذیرفته نیست و در حال حاضر نیرویی قدرتمندتر از نهادهای نظارتی به نام «کرونا» برای تئاتر مساله ساز شده و اجازه نمیدهد که هنرمندان روی این حوزه متمرکز شوند. تئاتر از همه فعالیتها و حرفههای دیگر ضعیفتر است و متاسفانه در این برهه ضرب المثل «هر چه سنگ است، مال پای لنگ است» مصداق زیادی پیدا کرده است.
این نمایشنامه نویس یادآور شد: این روزها همه منتظر هستند تا ببینند قربانیهای تئاتر چه کسانی هستند و کدام گروهها این خطر را میپذیرند که آغازکننده اجراهای تئاتر باشند. قبل از بحران کرونا هم هنرمندان با تکیه بر تبلیغات مختلف و زحمت فراوان میتوانستند مخاطب جذب کنند که با شرایط پیش آمده چون تئاتر خوراک اصلی و دغدغه مردم نیست امیدی به حضورشان در سالنهای نمایشی دیده نمیشود.
وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: قبل از بحران کرونا هم دو سه سال بود که وضعیت تئاتر تعریفی نداشت چون هر مناسبت و اتفاقی که در مملکت میافتد اول از همه این تئاتر است که ضربه میخورد. متاسفانه فعالیت فرهنگی کردن در این کشور تعطیل شده است و برای کسی هم اهمیتی ندارد.