سریال «آقازاده» به نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی از روز جمعه ، 6 تیر در پلت فرم های اینترنتی منتشر شد. این سریال در قسمت اول چند غافلگیری برای مخاطب داشت که در چند روز اخیر محل بحث و نظر بوده است.

پایگاه خبری تئاتر: سریال «آقازاده» به نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی از روز جمعه ، 6 تیر در پلت فرم های اینترنتی منتشر شد. این سریال در قسمت اول چند غافلگیری برای مخاطب داشت که در چند روز اخیر محل بحث و نظر بوده است. از آن سو، «آقازاده» از معدود سریال های خانگی است که در قسمت اول حجم قصه آن بالا بوده. اگر مخاطب در قسمت های بعد هم شاهد داستان پرملات و اتفاق های تکان دهنده باشد، «آقازاده» می تواند تبدیل به یکی از سریال های شاخص خانگی شود.  سریال «آقازاده» در قسمت اول دارای چه نقاط ضعف و قوتی بود؟ 

قصه  

در قسمت اول «آقازاده» از شخصیت های اصلی رونمایی شد. مهم ترین کاراکتر سریال ،‌ نیما بحری با بازی امیر آقایی است. او فرزند یکی از مسولان کشور است که از موقعیت پدر سوء‌ استفاده کرده و به جایگاه مهمی دست یافته. نیما برای رسیدن به اهدافش دست به هر کاری می زند. مثلا در همان سکانس افتتاحیه،‌مشخص شد او شخصیت راضیه یا همان مانلی با بازی پردیس پورعابدینی را به قتل می رساند. این شوک، اولین برگ برنده سریال در قسمت اول است. نوع قتل هم غیرمتعارف است و به همین خاطر شوکی دوچندان به مخاطب وارد می شود. شوک دوم در ماجرای پشت پرده حراج آثار هنری رقم می خورد. جایی که نیما یک تابلو تقلبی را به اسم سهراب سپهری به قیمت 5 میلیارد و 900 میلیون تومان می فروشد!‌ از این دست اتفاق ها باز هم در قسمت اول «آقازاده» هست؛‌از گروکشی با فیلم و عکس خصوصی تا طعنه به معاون وزیر. سکانس پایانی سریال هم توام با غافلگیری است. اعتراف راضیه در شب عروسی، حامد (سینا مهراد) را دچار شوک می کند و دامنه این شوک به مخاطب هم می رسد. «آقازاده» در قسمت اول به اندازه کافی قصه دارد و مخاطب را سرگرم می کند. ایراد اصلی به نوشته هایی برمی گردد که قرار است زمان وقوع اتفاق ها را به مخاطب بگوید. گرافیک نوشته ها خوانا نیست و به سرعت از قاب برداشته می شود. این اتفاق ممکن است مخاطب را سردرگم کند؛‌آن هم در شرایطی که حجم داستان و شخصیت ها بالا است.

محتوا

یکی از انتقادهای مهمی که به سریال های شبکه خانگی می شود، محتوایی است که به مخاطب عرضه می کنند. حتما مخاطب نیاز به قصه های خانوادگی دارد اما گاهی محتوای داستان ها سخیف، بی خاصیت و برخورنده هستند. یعنی از یک طرف حجم اتفاق ها در هر قسمت کم است و از طرفی داستان ها ، دم دستی هستند!‌ ایراد دیگر این دست سریال ها ، به نمایش زندگی لوکس برمی گردد که صرفا دستاویزی برای خوش رنگ و لعاب کردن سریال است. در «آقازاده» نیز زندگی لاکچری دیده می شود اما متعلق به فردی است که با رانت به آن رسیده. پس نتیجه تماشای این زندگی «حسرت» نیست بلکه تلنگر زده می شود که آقازادگی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد فاصله طبقاتی است. «آقازاده» دو خط داستانی مشخص دارد: در کنار نمایش پشت پرده زندگی آقازاده ها ، داستانی عاشقانه نیز روایت می کند. حامد عنقا در مقام طراح و نویسنده، 10 سال پیش در سریال خانگی «قلب یخی» دست روی برخی مسائل حاد روز گذاشت. از جمله قاچاق دختران ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس. این بار پرونده جدیدی گشوده و آسیب آقازادگی را برجسته کرده است. در کنار آن به لایه های زیرین قدرت و روابط سوء صاحبان قدرت ورود کرده. این حرف در قالب های دیگر بیان شده اما در چارجوب یک اثر نمایشی جذاب، روایت نشده بود. 

ساختار

سریال «آقازاده» از چند فاکتور بهره برده که باعث تنوع بصری آن شده است. یکی از آن ها استفاده از لوکشین های متعدد است. در قسمت اول هم خانه لوکس نیما را دیدیم و هم خانه معمولی حامد در جنوب شهر. هم ماشین آلفارومئو دیدیم و هم پراید و پژو. نکته دیگر این که کارگردانی سریال همسو با فیلمنامه بوده و از حرکات عجیب و غریب دوربین و استفاده بیش از اندازه از هلی شات خبری نیست. در قسمت اول برخی از داستان با تکنیک فلاش بک و فلاش فوروارد روایت شد اما بخش عمده داستان، ساختاری خطی داشت. حامد عنقا برخلاف «قلب یخی» تصمیم گرفته داستان را بدون پیچدگی و سرراست تعریف کند.

بازی ها

دو بازیگر در قسمت اول «آقازاده» بیش از بقیه به چشم آمدند: امیر آقایی و پردیس پورعابدینی. اولی بازیگری باسابقه است و دومی چهره ای تازه. در کارنامه آقایی چندین فیلم و سریال خوب دیده می شود و از حالا باید نقش نیما را به کارهای شاخص کارنامه اش اضافه کرد. او ریزه کاری رفتاری یک آقازاده قدرت طلب و خودخواه را بخوبی در بازی اش ارائه کرده است. آقایی برای رسیدن به این منظور،‌گاهی داد می زند،‌گاهی آرام است،‌گاهی سیلی می زند،‌گاهی محبت می کند و ... او می داند نقطه درست کجا است و فعلا که جای درست ایستاده. پردیس پورعابدینی در گام اول بازیگری، دو چالش مهم پیش رو داشته. او هم باید نقش مانلی به عنوان دختری نفوذی را بازی کند و هم راضیه به عنوان دختری محجبه!‌ آن چه در قسمت اول دیدیم نشان از یک بازیگر جدید مستعد می دهد. بازی خویشتن دارانه امین حیایی دیگر امتیاز «آقازده» در قسمت اول است.... کیفیت این سریال در قسمت های بعد حفظ خواهد شد؟


منبع: خبرگزاری برنا