مهشید بابایی کارگردان نمایش ˝شب بخیر مادر˝ می‌گوید قابلیت‌های اجرایی و تشابه شخصیت‌های این نمایشنامه با بسیاری از افراد جامعه امروزی عوامل اصلی اجرای آن است..

پایگاه خبری تئاتر: نمایشنامه "شب بخیر مادر" از آثار معروف مارشا نورمن نمایشنامه‏‌نویس شناخته‌شده و برنده جایزه پولتیزر است. او این نمایشنامه را در سال 1983 به رشته تحریر درآورده و تاکنون اجراهای متعددی از آن در کشورهای مختلف روی صحنه رفته است.

نمایش "شب بخیر مادر" که پیش از این در سال 76 توسط محمد یعقوبی تئاتر شهر و در سال 91 توسط احسان فکاء در فرهنگسرای نیاوران اجرا شده، این روزها با کارگردانی مهشید بابایی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه است.

"شب بخیر مادر"، روایتگر یک شب‌نشینی دو نفره یک زن 40 ساله (جسی) و مادر پیرش (تلما) است. جسی انگیزه ادامه زندگی را به دلیل بزهکار شدن پسرش و ترک او از سوی همسرش از دست داده است، اما با اینکه از بیماری صرع رنج می‌برد، مصمم است زندگی مادرش را سر و سامان دهد ولی مادرش تلاش می‌کند تا او را از تصمیم‌اش منصرف کند.

مهشید بابایی کارگردان نمایش "شب بخیر مادر" درباره علت انتخاب این متن برای اجرا به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: علاوه بر قابلیت‌های اجرایی متن که به عنوان یک اثر رئال احساس می‌کردم می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، تشابه شخصیت‌های این اثر با بسیاری از افراد جامعه ما از اصلی‌ترین دلائلی بود که تصمیم گرفتم به سراغ این متن بروم.

او در ادامه درباره شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد: متاسفانه من اجراهایی که پیش از این در ایران از این متن شده، ندیدم به همین خاطر هیچ ذهنیتی از اجراهای قبلی نداشتم که بخواهد در اجرای من تاثیری بگذارد، اما به طور کلی اجرای ما یک اجرای کاملا رئال است، با این تفاوت که متن را از نظر زمانی کوتاه‌تر کردیم و 55 دقیقه رساندیم و به همین خاطر بعضی از دیالوگ‌ها را حذف کردیم. ضمن اینکه برخلاف نمایشنامه که ارتباط و فضای بین این مادر و دختر را در طول نمایش خیلی مثبت و خوب نشان می‌دهد، من کار را بر اساس این اجرا کردیم که این دو اتفاقا از نظر دهنی هیچ شباهت و نقطه نظر اشتراکی با هم ندارند. در واقع این دو شخصیت را به صورت جداگانه از یکدیگر دیدم و بر این اساس کار را جلو بردم.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سئوال که آیا برای ارتباط بیشتر این اثر با مخاطب ایرانی تغییر خاصی در متن اعمال شده یا نه، گفت: راستش در‌این‌باره فقط به تغییر یکسری کلمات که شاید برای مخاطب ما آشنا بودم بسنده کردیم و به طور کل تغییر زیادی ندادیم.

بابایی با ابراز رضایت از استقبال مخاطبان از نمایش "شب بخیر مادر" درباره تاثیر اجرای همزمان دو نمایش در یک روز و احتمال تمدید آن اظهار داشت: به هر روی نمی‌توان انکار کرد که اجرای دو نمایش بر هر دو اثر تاثیر منفی نمی‌گذارد ولی این چیزی بود که ما از قبل می‌دانستیم و خودمان را آماده کریده بودیم تا در شرایطی اجرا برویم که نمایشی دیگری نیز همان روز اجرا می‌شود. به همین خاطر طراحی دکور خاصی را در نظر گرفتیم که بتوان در زمان 5 دقیقه تمام آن را جمع کرد. البته در صورتی‌که سالن تنها در اختیار گروه ما بود مطمئنا طراحی صحنه و دکور با چیزی که الان هست تفاوت‌های زیادی داشت. درباره تمدید اجرا هم متاسفانه کاملا منتفی است چراکه ظاهرا گروه دیگری باید اجرای خودشان را شروع کنند.

بابایی در پایان با اشاره به اینکه برای اجرای این اثر نمایشی گروه حدود 9 ماه تمرین کرده و برای گرفتن سالن مدت‌ها منتظر پاسخ بوده، گفت: واقعیت این است که گروه‌های جوان برای اجرای کارهایشان زحمات فراوانی می‌کشند و جا دارد که مسئولان بیش از پیش از جوان‌ها حمایت کنند تا آنها نیز با انگیزه بیشتری به کارشان ادامه بدهند.

نمایش "شب بخیر مادر" نوشته مارشا نورمن و کارگردانی مهشید بابایی با بازی تینا بخشی و مهدیه نساج تا 9 مردادماه هر روز ساعت 18 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.