ایزد مهرآفرین در برنامه «سینما معیار» گفت: تمام افرادی که ادعای پولشویی در سینمای ایران را مطرح می‌کنند، در سال‌های اخیر حتی یک مورد متناسب با پولشویی را با مستندات گزارش نکرده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: ایزد مهرآفرین در برنامه «سینما معیار» گفت: در حال حاضر باتوجه به این که تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان به دلیل شیوع ویروس کرونا رغبتی به نمایش فیلم‌هایشان در سینما ندارند، برخی از کارگردان‌ها سرکار هستند و فیلم جدید می‌سازند.

وی افزود: برخی از فیلم‌های در حال ساخت قبل از شیوع ویروس کرونا پروانه ساخت گرفته‌اند و سرمایه‌گذار جذب کرده‌اند.

این کارشناس سینما اضافه کرد: همه مشاغل به واسطه شیوع ویروس کرونا متضرر می‌شوند و سینما از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: «سینما‌گران» هم مانند صاحبان مشاغل مختلف تلاش می‌کنند تا شغل خود را پیش ببرند و با شرایط خاص دست به تولید بزنند.

ایزد مهرآفرین با اشاره به این که در حال حاضر اکثر سینماگران به سریال‌سازی سوق پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: کسانی که این روزها مشغول تولید فیلم سینمایی هستند، امیدوارند که در زمان اکران، وضعیت بحران کرونا بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به این که میزان تولید سینمای ایران کاهش یافته است، عنوان کرد: تعداد پروانه نمایش‌هایی که امسال صادر شدند بسیار اندک بودند.

این منتقد سینما با اشاره به این که در سه دهه‌ی اخیر سینمای ایران همیشه ضرر داده است، توضیح داد: بخش عمده‌ای از فیلم‌های تولید شده در سینمای ایران فقط به اندازه‌ی سرمایه‌ای که هزینه شده است، در گیشه می‌فروشند و در هر سال کم‌تر از تعداد انگشتان یک دست فیلم پر فروش و خوب ظهور می‌کند.

وی با بیان این که صنعت سینمای ایران سود دِه نیست، عنوان کرد: اکثر فیلم‌های ضرر دِه یا دولتی هستند و یا با حمایت‌ نهادهای مختلف ساخته می‌شوند.

مهرآفرین تاکید داشت: عمده فیلم‌های ساخته شده در سینمای ایران در حالت ضرر و زیان قرار دارند.

وی با اشاره به دلیل ورود بخش خصوصی به تولید فیلم‌های ضرر دِه، توضیح داد: برخی از سرمایه‌گذارانِ بخش خصوصی، فارغ از سینما، کسب و کار مستقل خودشان را دارند و از فیلم‌سازی به عنوان یک ابزار تبلیغی و اسپانسری بهره می‌برند.

این کارشناس سینما ادامه داد: تعدادی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصیِ سینما به دلیل شناساندن اقوام یا فرزندان خود به جامعه سینما، در فیلم‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: ‌تعداد کمی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصیِ سینما، با عشق به این کار، وارد کار سرمایه‌گذاری می‌شوند و به متضرر شدن فکر نمی‌کنند.

به گفته مهرآفرین، پولِ سینما ناچیز است و فیلم‌های ایرانی آنچنان هزینه‌ی تولید ندارند که سرمایه‌گذار را به یک‌باره زمین بزنند.

وی با اشاره به این که سینمای ایران حدود ۴۰۰ تهیه‌کننده دارد، اظهار داشت: از بین تمام تهیه‌کنندگان، در طول یک سال شاید کمتر از ۱۴ تهیه‌کننده در سینمای ایران فعالیت می‌کنند.

این منتقد سینما ادامه داد: باقی تهیه‌کنندگانی که کار نمی‌کنند، به کار این ۱۴ نفر – تهیه‌کنندگانِ فعال – ایراد می‌گیرند.

وی افزود: تمام افرادی که ادعای پولشویی در سینمای ایران را مطرح می‌کنند، در سال‌های اخیر حتی یک مورد متناسب با پولشویی را با مستندات گزارش نکرده‌اند.

ایزد مهرآفرین با بیان این که ظرفِ سینمای ایران گنجایش پولشویی را ندارد، توضیح داد: فروش سینمای ایران در بهترین حالت در یک سال به ۳۰۰ میلیارد می‌رسد،‍ این رقم به اضافه فروش شبکه نمایش خانگی حداکثر به ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد از گردش مالی سینما و شبکه نمایش خانگی در ایران، به مجموعه‌های دولتی مربوط می‌شود.

این کارشناس سینما در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «سینما معیار» با اشاره به کارت‌های تهیه‌کنندگی، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نفوذی در صدور کارت تهیه‌کنندگی ندارد و این کارت‌ها از سمت یکی از چهار تشکل تهیه‌کنندگی صادر می‌شود.

وی افزود: کسانی که کارت تهیه‌کنندگی دارند حتما امتیاز کافی برای این کار را کسب کرده‌اند و اگر تخلفی صورت گرفته، نهادِ صادرکننده باید پاسخ‌گو باشد و وزارت ارشاد در قبال این موضوع مسئول نیست.