جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی 32 دوره گذشته خود دبیران متعددی داشته که از میان آن‌ها طاها عبدخدایی و علی منتظری هر کدام 5 دوره دبیر جشنواره بوده‌اند و اردشیر صالح‌پور دبیر این دوره همچون رحمت امینی، محمود عزیزی، حسین جعفری، فرهاد مهندس‌پور، مجید سرسنگی، حسین پارسایی، محمد حیدری و قادر آشنا اولین تجربه دبیری تئاتر فجر را پیش‌روی خود دارد.

پایگاه خبری تئاتر: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان معتبرترین جشنواره بین‌المللی تئاتر ایران است که البته در تمامی ادوار به صورت بین‌المللی برگزار نشده اما با وجود این موضوع، جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده است. یکی از اتفاقاتی که جشنواره تئاتر فجر را از دیگر جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر جهان متمایز می‌کند، دارا بودن تعداد متعددی دبیر است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های رویدادهای بین‌المللی تئاتر داشتن تعداد محدودی دبیر است تا در ادوار مختلف یک دبیر بتواند با برنامه ریزی و چشم‌اندازی که در نظر می‌گیرد، روند مناسب و رو به رشدی را به لحاظ کمی و کیفی برای فستیوال یا جشنواره تئاتری مدنظر، تعیین کند، اما جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر این ویژگی را ندارد و تنها در 10 دوره ابتدایی برگزاری خود میزبان طاها عبدخدایی و علی منتظری بوده که هر کدام 5 دوره دبیر جشنواره تئاتر فجر بوده‌اند. پس از آن و از دوره یازدهم تا بیست و دوم 5 دبیر برگزاری ادوار مدنظر را بر عهده داشته‌اند؛ حسین جعفری یک دوره، حسین فرخی 2 دوره، محمود عزیزی یک دوره، حسین سلیمی 2 دوره و مجید شریف‌خدایی 4 دوره.

همچنین از دوره بیست و سوم تا دوره سی و دوم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم 8 دبیر برگزاری این ادوار تئاتر فجر را عهده‌دار بوده‌اند. در مقطع زمانی مدنظر فرهاد مهندس‌پور یک دوره، حسین مسافرآستانه 2 دوره، سعید کشن‌فلاح 2 دوره، مجید سرسنگی، حسین پارسایی، محمد حیدری، رحمت امینی و قادر آشنا نیز هر کدام با یک دوره دبیر جشنواره تئاتر فجر بوده‌اند.

اردشیر صالح‌پور نیز که پیش از این تجربه دبیری جشنواره‌ای همچون تئاتر عروسکی تهران - مبارک را بر عهده داشته، برای اولین بار دبیری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در دوره سی و سوم آن، تجربه می‌کند. 

نکته قابل توجه در تعداد دبیران دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با احتساب دوره سی و سوم، این است که از بین 16 چهره‌ای که به عنوان دبیر این رویداد مهم تئاتری ایران فعالیت داشته‌اند، 9 چهره تنها یک دوره دبیری تئاتر فجر را در کارنامه کاری خود دارند و بخصوص از دوره بیست و پنجم به بعد، هر دوره تئاتر فجر یک دبیر را تجربه کرده است.

از این میان 7 چهره دیگر تنها 3 چهره بیش از 2 دوره دبیر جشنواره تئاتر فجر بوده‌اند و 4 چهره دیگر هر کدام 2 دوره دبیری این جشنواره را در کارنامه کاری خود ثبت کرده‌اند.

با بررسی این آمار مشخص می‌شود جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ویژه از دوره بیست و سوم به بعد به دلیل تعدد دبیران جشنواره، سیاست و روند مشخصی نداشته و در اکثر دوره‌ها بنا به سلیقه دبیر آن دوره سیاست‌ها تغییر کرده است. در دوره‌ای جشنواره رقابتی برگزار شده، در دوره‌ای غیر رقابتی، در دوره‌ای با تعداد بخش‌های متعدد و در دوره‌ای با تعداد بخش‌هایی کمتر، در دوره‌ای کاملا به سوی جوانگرایی رفته و در دوره‌ای هم بدون داشتن سیاستی مشخص تنها برگزار شده است.

به زعم بسیاری از هنرمندان و کارشناسان تئاتر این تعدد دبیران جشنواره اصلی‌ترین دلیل نبود سیاست و روندی مشخص برای مهمترین رویداد تئاتری ایران است.

حال باید دید جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که با گذشت از سی و دومین دوره خود، چندین دوره است که از جوانی به سمت میانسالی می‌رود و انتظار است که دیگر مدام آزمون و خطا را تجربه نکند، در سی و سومین دوره خود با چه تجربیات جدیدی مواجه خواهد شد.