رییس هیات مدیره پیشین خانه سینما با تاکید براینکه انتخابات هیئت مدیره خانه سینما خیلی شفاف برگزار شده است، گفت: بهتر است به جای حاشیه‌پردازی و دعوا، کمک کنیم تا روزهای سخت پیش‌رو در سینما، راحت‌تر پشت سر گذاشته شود.

پایگاه خبری تئاتر: اگرچه دو روز از پانزدهمین انتخابات هیئت مدیره خانه سینما می‌گذرد اما برخی حواشی آن همچنان ادامه دارد و بجز اظهارنظرهایی که در بعضی دوره‌ها درباره اعضای راه یافته به هیئت مدیره و اعتبار اسمی هر کدام از آن‌ها مطرح می‌شد و این بار هم شنیده می‌شود، انتقادهایی هم نسبت به نحوه برگزاری مجمع  و انتخابات و قانونی بودن آن ابراز شده است.

در این باره پرسش‌هایی را از همایون اسعدیان پرسیدیم و او ضمن توضیح برخی جزئیات درباره اینکه شنیده می‌شود خودش یکی از گزینه‌های مدیرعاملی خانه سینما است نیز پاسخ داد.

او در این گفت‌وگو ابتدا از تمام صنوف خانه سینما، مسئولان استانداری تهران، پلیس امنیت، وزارت ارشاد و نیز بنیاد سینمایی فارابی که نهایت همکاری را برای برگزاری مجمع در شرایط کرونایی با حساسیت‌های موجود داشتند، تشکر کرد و گفت: مجمع و انتخابات خانه سینما اولین مجمعی بود که به این شکل در فضای باز برگزار شد و شاید بتوان آن را به عنوان یک روش برای مجامع دیگر که منتظر بهبود شرایط باقی مانده‌اند درنظر گرفت.

تشریح برگزاری انتخابات و نقش وزارت ارشاد

وی درباره شائبه‌هایی که نسبت به قانونی بودن یا بروز تخلف در انتخابات مطرح شده است، بیان کرد:‌ انتخابات خانه سینما و مجمع آن معمولاً زیر نظر وزارت ارشاد برگزار می‌شوند و یک ناظر از این وزارتخانه در مجامع حضور دارد و در نهایت تایید یا رد انتخابات هم باید توسط وزارت ارشاد انجام شود. جدا از این، هر مجمعی که برگزار می‌شود شرکت کنندگانش طبق قانون حق دارند تا یک هفته اعتراض خود را اعلام کنند که این اعتراض‌ها هم زیر نظر وزارت ارشاد بررسی می‌شود. بنابراین تکلیف ما از نظر بخش نظارتی و حقوقی ماجرا کاملا مشخص است.

او افزود: از آنجا که اساسنامه جدید خانه سینما نتوانسته ثبت نهایی شود، این انتخابات طبق اساسنامه سال ۱۳۹۲ برگزار شد. برهمین اساس ماده‌ای که بعضی از دوستان به آن اشاره می‌کنند می‌گوید، خانه سینما متشکل از تشکل‌ها و اصناف قانونی هنر - صنعت سینماست، یعنی تاکید بر کلمه "اصناف" دارد. اصناف در ایران فقط در وزارت کار و بعضی هم در وزارت بازرگانی می‌توانند تعریف شوند. در یک سال گذشته حرکتی با تفاهم بین وزیر ارشاد و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز شد که بعد مصوبه هیات وزیران را در پی داشت و کمیسیونی هم در وزارت ارشاد برای همین قضیه تشکیل شد. براین اساس پذیرفته شد که تمام گروه‌های هنری، سینمایی، تئاتری، تجسمی و ...باید تحت پوشش ثبت قانونی وزارت کار قرار گیرند. در اینجا برای چندمین بار تاکید می‌کنم ثبت قانونی در وزارت کار به معنای این نیست که ما تابع وزارت کار هستیم. ما از لحاظ قوانین اصناف تابع این وزارتخانه خواهیم بود ولی محصول ما فرهنگی است و این محصول طبیعتاً زیر نظر وزارت ارشاد تولید خواهد شد. همان طور که در حرفه پزشکی می‌بینیم که آن‌ها نظام پزشکی دارند و برای امور کاری خود تابع قوانین وزارت بهداشت هستند، اما قوانین وزارت کار هم بر پزشکان حاکم است. این مرزبندی غلطی که متاسفانه وجود دارد و عده‌ای فکر می‌کنند چون هنرمندیم تابع هیچ قانونی نباید باشیم به اعتقاد من کمی مغلطه است.

اسعدیان با اشاره به تصویب این مصوبه در سال گذشته و تاکید صورتجلسات مجامع عمومی خانه سینما در سه دوره گذشته براینکه تمام اصناف خانه سینما باید ثبت قانونی در وزارت کار شوند، گفت: عموم صنف‌ها این حرکت را انجام دادند ولی چند صنف باقی ماندند که برخی برای ثبت در وزارت کار دچار مشکل هستند مثل انجمن مدرسان که تعدادشان کمتر بود و خوشبختانه با تشکیل کمیسیون در وزارت ارشاد این مشکل هم در حال حل شدن است. مرحله بعدی این روند گرفتن شناسه است و درمجمع عمومی شهریور ماه گذشته یکی از دستورات به هیئت مدیره این بود که تلاش کند تا آنجا که ممکن است صنف‌ها کد شناسایی بگیرند تا مجمع عمومی بعدی بر اساس صنوف شناسه‌دار تشکیل شود و به این ترتیب هیئت مدیره بتواند مراحل ثبت خود را در سازمان ثبت شرکت‌ها و درج در روزنامه رسمی انجام دهد، چرا که آخرین روزنامه رسمی که هیئت مدیره و مدیرعامل در آن ثبت شده متعلق به سال ۱۳۹۰ است و ما بعد از آن نتوانستیم هیئت مدیره‌های خانه سینما را ثبت و در روزنامه رسمی اعلام کنیم درواقع به دلیل همین کد شناسه از جهت حقوقی دچار مشکل بودیم و اکثر دوستان در خانه سینما مسئله را پذیرفتند.

وی اضافه کرد: برای مجمع اخیر هم جلسه‌ای برگزار شد که از طرف خانه سینما من و آقای شهسواری (مدیرعامل) حضور داشتیم و از طرف وزارت ارشاد آقایان حیدری خلیلی، محمدی و سهرابی (مسئول حقوقی وزارت ارشاد) که در آنجا یک صورتجلسه امضا و به ما ابلاغ شد که مجمع باید اینگونه برگزار شود، یعنی به صراحت در آن آمده ضمن تلاش برای مشارکت حداکثری، صنوفی حق کاندیدا شدن و رأی دادن دارند که شناسه ملی شرکت‌ها را دریافت کرده باشند. این صورتجلسه برخلاف آنچه بعضی دوستان می‌گویند مکتوب است نه شفاهی و ما در جلسه روسای صنوف که ۱۳ مرداد ماه برگزار شد این موضوع را به همه اعلام و خواهش کردیم که برای حفظ کیان خانه سینما و این که هیئت مدیره خانه سینما به سرعت ثبت شود، دوستانی که هنوز موفق به گرفتن شناسه نشدند، موقتاً از این حق رای خود به نفع خانه سینما بگذرند و اجازه دهند مجمع با ۲۰ صنف دارای شناسه برگزار شود.

رییس هیئت مدیره پیشین خانه سینما افزود: اتفاق جذابی که برای ما رخ داد و از این جهت به خانه سینما و همراهی صنوف افتخار می‌کنم این بود که در مجمع ۲۰ مرداد هر ۲۰ صنف دارای شناسه حضور داشتند و هر ۲۰ صنف هم رای دادند، جدا از آن هشت صنفی که مناسفانه اجازه رأی دادن از آن‌ها سلب شده بود، هم حضور داشتند، حضور خود را امضا و اعلام کردند و این به معنای آن است که انتخابات را تایید هم می‌کنند. درواقع آنچه اتفاق افتاد این بود که 28 صنف در آنجا حضور داشتند و هشت صنف به نوعی ناظر انتخابات بودند.

او یاداور شد: مجمع در حضور نماینده وزارت ارشاد و وکیل خانه سینما و با تعیین هیئت مدیره بر اساس شیوه نامه برگزار شد، اما به دلیل شرایط کرونایی امکان ارائه گزارش مالی، گزارش هیئت مدیره و بازرس نبود که البته پیش‌تر در اختیار صنوف گذاشته بودیم. در واقع امکان جلسه سه ساعتی نداشتیم تا درباره گزارش‌ها صحبت شود؛ گرچه معمولاً در مجمع‌های قبلی تا جایی که من حضور داشتم، خیلی در گزارش‌های مالی إن‌قلت وارد نمی‌شود به خصوص اینکه هیئت مدیره جدید حق دارد گزارش مالی را بررسی کند و اگر تخلفی در آن صورت گرفته بود به صنوف اعلام کند.

اسعدیان اضافه کرد: تمام تلاش خود را کردیم تا در یک زمان فشرده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا این مجمع را برگزار کنیم چون به طور طبیعی وقتی در شرایط کرونایی نگرانی بابت تجمع وجود دارد، اگرچه در فضای باز بودیم و صندلی‌ها با فاصله چیده شده بودند، سعی می‌شود زمان کمتری در کنار همدیگر باشیم. البته در این باره رای‌گیری شد که آیا دوستان نظرشان بر این است کاندیداها هر کدام به اندازه یک دقیقه درباره کار و برنامه‌های خود صحبت کنند، که این موضوع رای نیاورد. در صورتجلسه هم قید شده و اگر اشتباه نکنم فقط هفت نفر از ۲۰ نفر موافق این کار بودند. بنابراین تاکید می‌کنم که در این باره هم نظر مجمع عمومی رعایت شد و این طور نبود که تصمیم بگیریم افراد صحبت نکنند.

وی درباره اظهارنظرهایی که درباره اسامی راه یافته به هیئت مدیره مطرح می‌شود نیز گفت: انتخابات خیلی شفاف برگزار شد و بدیهی است وقتی لیست کاندیداها از قبل اعلام شده، ممکن است دوستان در صنوف مختلف با همدیگر تفاهم کنند و لیست‌های مشترک دهند که این را در شمارش آرا هم می‌شد دید. اما تاکید می‌کنم برای آنچه از صندوق رای بیرون آمد نمی‌توان عنوان "مهندسی شده" داد، بویژه آنکه همین ترکیب فعلی هم در میان برخی دوستان مورد بحث است. در هر حال متاسفانه اخباری که بیرون پخش می شود از جمله اینکه صنف تدوینگران و فیلمبرداران از حق رای محروم بودند جوسازی و دروغ است، چرا که آقایان تورج منصوری و معینی خودشان جزو روسای برگزاری مجمع بودند و خود صنف آن‌ها کاندیدایی را اعلام نکرده بود. اینطور نبود که کسی آن‌ها را محروم کرده باشد که اگر این طور بود حتما واکنش نشان می‌دادند. من تاکید می‌کنم آن هشت صنفی که امکان رای دادن نداشتند، بزرگواری کردند و با بزرگ منشی نشان دادند که خانه سینما از منافع صنفی خودشان مهمتر است و بابت این قضیه از همه آنها سپاسگزاری می‌کنم.

از شناسه کانون کارگردانان تا نگرانی از وضعیت سینما 

او درباره اینکه گفته می‌شود کانون کارگردانان شناسه نداشته  و اینکه آیا انتخابات به تایید وزارت ارشاد رسیده است؟ گفت: تا جایی هم که در حضور وکیل خانه سینما بررسی کردیم تخلفی در انتخابات اتفاق نیفتاد و کانون کارگردانان هم می‌دانم شناسه دارد، اما اگر هیئت مدیره فعلی نتواند مدارک کافی و لازم را برای شناسه صنف‌ها به وزارت ارشاد تحویل دهد طبیعتاً آن صنف حذف می‌شود. با این حال امیدوارم این انتخابات تا هفته آینده به تایید وزارت ارشاد برسد و دوستان موفق شوند به سرعت این هیئت مدیره را در سازمان ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانند تا در روزنامه رسمی منتشر شود و این مشکلات حقوقی به طور کامل برطرف شود. درباره روند تایید هم بگویم که باید اسناد و صورتجلسه به وزارت ارشاد ارسال شود که البته نماینده وزارت ارشاد در آنجا حضور داشت و صورتجلسه را امضا کرد، اما به هر حال باید همه چیز در واحد حقوقی وزارت ارشاد نیز بررسی شود. همچنین هیئت مدیره جدید باید رئیس، نایب رئیس، سخنگو و دبیر را مشخص کند که همان روز برگزاری مجمع به خواست خود دوستان هیئت مدیره و بازرس از بنیاد فارابی به ساختمان خانه سینما در خیابان بهار رفتیم و اولین جلسه با حضور من و آقای شهسواری به عنوان خوشامدگویی برگزار شد و کارها را به خودشان سپردیم. چند ساعتی با هم گفت‌وگو کردند و جلسه بعدی هفته آینده خواهد بود تا انتخابات بین خودشان برگزار ‌شود. 

اسعدیان با تاکید براینکه اگر تایید وزارت ارشاد نباشد، اصلاً امکان ثبت هیت مدیره در سازمان ثبت شرکت‌ها نخواهد بود، اضافه کرد:حرف و حدیث‌ها بعد از انتخابات همیشه هست و صنف‌هایی مثل آهنگسازان و مدرسان و منشیان صحنه که شرکت نکردند حق طبیعی آن‌ها بوده و می‌توانستند اعتراض داشته باشند و شرکت نکنند اما مسئله اینجاست که این‌ها اکثریت خانه سینما را تشکیل نمی‌دهند. امیدوارم همه دوستان اجازه دهند خانه سینما مسیر طبیعی خود را طی و هیئت مدیره کار خود را شروع کند چون ما شرایط بسیار بدی را پیش‌رو داریم. پیش‌بینی همه ما این است که سینماها تا حداقل نوروز 1400 تعطیل هستند و تعطیلی سالن‌های سینما خود به خود بر تولید تاثیر وحشتناکی را می‌گذارد. ما با انبوهی از افراد بیکار در سینما روبه‌رو هستیم و به جای این حاشیه‌ها باید به هیئت مدیره جدید کمک کنیم تا شرایط سخت، گذرانده شود که قطعا این روند مثبت‌تر و بهتر خواهد بود تا اینکه وارد این دعواها شویم.

اسعدیان؛ مدیرعامل خانه سینما؟!

او در پایان در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود خودش یکی از گزینه های مدیر عاملی خانه سینما است، به مصاحبه  با ایسنا   در فروردین سال 98 اشاره کرد و گفت: حدود یک سال و نیم پیش که فکر می‌کردم دو ماه بیشتر به پایان کار آن هیئت مدیره باقی نمانده، اعلام کردم دیگر هیچگونه فعالیت صنفی در خانه سینما و کانون کارگردانان نخواهم داشت. این را به اعضای هیئت مدیره هم گفتم که حرفم به معنای آن نیست که با خانه خودم و کانون کارگردانان قطع ارتباط می‌کنم بلکه هر زمانی که دوستان نیاز به حضور من داشته باشند تا کسی کنارشان باشد قطعاً کنار خانه سینما خواهم بود، اما هیچ سمتی را نمی‌پذیرم.


منبع: خبرگزاری ایسنا