سعید زارعی که بزودی نمایش «اسموکینگ روم» را به صحنه می‌برد، انتقاداتش را از جامعه تئاتری و متولیان بیان و تاکید کرد اگر تئاتر را امری ضروری می‌دانیم، امروز بیش از هر وقت دیگر، زمان اثبات این ادعاست.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان جوان با انتقاد از برخی اظهار نظرها درباره ندیدن تئاتر در دوران کرونایی گفت:چگونه است که تا چندماه پیش تئاتر برای همه تئاتری‌ها امری مقدس و ضروری بود ولی حالا که در این وضعیت سخت قرار گرفته‌ایم، تئاتر آخرین انتخاب آن‌هاست. در حالیکه مهمانیها همچنان برقرار است و مردم از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو استفاده می‌کنند، مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود اما تئاتر دیدن بیشتر توسط بزرگتر های تئاتری نهی می‌شود درحالیکه این جوان‌ترها هستند که به تنهایی چراغ سالن‌ها را روشن نگه داشته‌اند.

زارعی تاکید کرد: اگر به هر دلیلی نمی‌خواهیم خودمان نمایشی اجرا کنیم ولی تئاتر ندیدن را تبلیغ نکنیم و گل به خودی نزنیم.

او با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به تئاتر اضافه کرد: متاسفانه تئاتر هیچ اهمیتی برای مسولان ندارد. هرچند که زمان انتخابات ، همین هنرمندان ، برای دولت فعلی تبلیغ و مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کردند ولی در تمام این سال‌ها حتی یک بار نشنیدیم واژه تئاتر بر زبان مسئولان رده بالای کشورمان جاری شود.

زارعی در ادامه نوک انتقادات خود را متوجه جامعه تئاتری کرد و افزود: در وضعیت فعلی گروه‌های جوان و دانشجو هستند که با انگیزه‌های بالای خود و شوقی که برای حضور روی صحنه دارند، همه سختی‌ها و خطرات را به جان می‌خرند تا تئاتر همچنان زنده بماند.

او اضافه کرد: اگر وضعیت قرنطینه همانند زمان عید بود، می‌پذیرفتم که دوستان از دیدن تئاتر صرف‌نظر کنند ولی حالا که همه به زندگی عادی خود بازگشته‌اند و در شرایطی که مردم همه امور روزمره خود را جاری کرده‌اند، درک نمی‌کنم این چه ادعایی است که برای پیشگیری از کرونا، تئاتر نبینیم؟ آن هم در شرایطی که بیش از نیمی ظرفیت سالن‌ها خالی است، همه تماشاگران ملزم به زدن ماسک هستند و متوسط مدت زمان نمایش‌ها حدود یک ساعت است، تئاتر دیدن از بسیاری کارهای غیر ضروری دیگر با رعایت پروتکل های بهداشتی کم ریسک‌تر است.

او با اشاره به تعطیلی چند ماهه سالن‌های نمایش افزود:مگر در این چند ماه، تعطیلی تئاتر کسی مهم بود. اگر ده سال دیگر هم تئاتر تعطیل باشد، باز هم برای کسی اهمیتی ندارد. بنابراین خود ما هستیم که باید به زنده ماندن تئاتر بیندیشیم و برایش کاری کنیم.

این کارگردان با یادآوری یکی از جملات مشهور پیتر شومان ـ هنرمند شهیر تئاتر و موسس گروه نان و عروسک ـ مبنی بر اینکه «تئاتر ضرورتی است شبیه نان»، افزود: همه آن دوستانی که آن شعار را سر می‌دادند، امروز باید ادعای خود را ثابت کنند . اگر تمایلی به اجرا ندارند، دست کم گروه‌هایی را که اجرا دارند حمایت کنند حتی اگر از همین حمایت هم دریغ می‌کنند، مردم را به ندیدن تئاتر، ترغیب نکنند.

زارعی که نمایش خود را با گروهی از هنرجویان جوان تئاتر روی صحنه می‌برد، درباره انگیزه‌اش برای اجرای نمایش در وضعیت دشوار کرونایی افزود: بازیگران من برای اولین بار است که حضور روی صحنه را تجربه می‌کنند. آنها پر از شور و انگیزه‌اند و من در برابر اشتیاق آنان خود را متعهد می‌دانم با اینکه اطمینان دارم با اجرای این نمایش متضررمی‌شوم، ولی باید پاسخگوی انگیزه‌های جوانانه آنان باشم.

او با ارایه توضیحاتی درباره مراحل آماده‌سازی این نمایش افزود: از 25 مهر سال گذشته تمرین را شروع کردیم. قرار بود اسفند اجرا داشته باشیم که کرونا پیش آمد. متن را بازنویسی کردیم چون جهان بعد و قبل از کرونا، کاملا متفاوت شده است و دوباره از اوایل اردیبهشت ماه با ماسک، تمرین خود را از سر گرفتیم تا به اجرا برسیم.

این دانش‌آموخته تئاتر ادامه داد: مدام با بچه‌های دانشجو در تماسم. برخی از خوابگاه‌ها تعطیل شده‌اند و خیلی از بچه‌های غیر تهرانی، به شهرهای خودشان برگشته‌اند در حالیکه با هزار امید و آرزو به دانشکده‌های هنری تهران آمده بودند و فکر می‌کردند با تئاترهایشان دنیا را تکان می‌دهند ولی حالا با آینده‌ای نامعلوم رو به رو شده‌اند.

زارعی که جزو هنرجویان حمید پورآذری هم بوده است، خاطرنشان کرد: این وضعیت مرا بیشتر در قبال اعضای گروهم مسئول می‌کند و از آنجاکه هیچ کس نمی‌تواند پایانی برای کرونا متصور شود، فکر می‌کنم باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم.

او که این نمایش را بدون هیچ حمایتی به صحنه می‌برد، اضافه کرد: می‌دانم ضرر می‌کنم و به همین دلیل سراغ هیچ تهیه کننده‌ای هم نرفتم. گروهی هستیم جوان و کاملا مستقل که امیدواریم دست کم هم‌نسلان‌مان از ما حمایت کنند.

زارعی که نمایشش را به عنوان اولین اثر تماشاخانه ایرانشهر در سال جاری روی صحنه می‌برد، با قدردانی از حمایت‌های حسین مسافر آستانه، رییس شورای سیاستگذاری این تماشاخانه گفت: ایشان به ما اعتماد کرد و زمانی که ایده خود را با او در میان گذاشتم، آن را در شورای سیاستگذاری مطرح کرد و حالا ما به اجرا رسیده‌ایم و از این بابت قدردان حمایت‌شان هستیم.

او با تاکید بر اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی در اجرای این نمایش رعایت می‌شود، افزود: شعار نمی‌دهم واقعا همه پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم و با اینکه گفته شده، نیمی از ظرفیت سالن را برای اجرا در نظر بگیریم، ما یک سوم ظرفیت را تعریف کرده‌ایم. به همه تماشاگران ماسک می‌دهیم و بروشور را هم حذف کرده‌ایم.

سعید زارعی در پایان گفت: چشم امیدی به مسئولان نداریم هرچند از این دولت انتظار حمایت داشتیم ولی روی حرفم با جوانان است، هم‌نسلان خودمان که همه در این مسیر در کنار یکدیگریم، ما باید به داد هم برسیم.

نمایش «اسموکینگ روم» از 29 مرداد ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

این نمایش چهارمین تجربه او بعد از «لایو» ، «خیط خون» و «کف خواب» است که بازیگرانش برای اولین بار روی صحنه می‌روند. نمایش‌های «بیدینجیلی» ، «درنیومده »( در سالن مولوی) ، «درنیومده بود» (در سالن ناظرزاده ایرانشهر)، دیگر تجربه‌های سعدی زارعی در زمینه تئاتر است.


منبع: خبرگزاری ایسنا