بهرام ریحانی هنرمند پانتومیم‌کار که دچار بیماری سرطان است در آستانه اجرای نمایش تازه‌اش گفت: روز گذشته نامه‌ای از کمیسیون پزشکی دریافت کردم که در آن تشخیص داده شده، من از کار افتاده کامل هستم اما با دیدن این نامه هم خندیدم و هم گریه کردم چون پزشک بزرگتری به نام هنر و تئاتر وجود دارد که می‌تواند برای من معجزه کند

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند تئاتر که روز شنبه 18 مردادماه نمایشی را برای حمایت از هنرمندان و کودکان مبتلا به سرطان اجرا می‌کند، اضافه کرد: امیدوارم روز شنبه اتفاقات بزرگی بیافتد و همگان ببینند هنرمندان ما چگونه از یکدیگر حمایت می‌کنند و نسبت به هم بی‌خیال نیستند و دنیا به احترام ما برخیزد.

ریحانی که نمایش پانتومیم «شادی حقیقی آرام و بی‌صداست» را اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: هنر بدون در نظر گرفتن جنبه‌های انسانی فقط نوعی سرگرمی است که می‌تواند سبک هم باشد.

او اضافه کرد: پیش از بیماری‌ام اطلاع چندانی از وضعیت کودکان مبتلا به سرطان نداشتم اما وقتی خودم دچار بیماری شدم دیدم چگونه هزاران کودک با این بیماری مبارزه می‌کنند و گاهی خانواده‌های آن‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی مدت‌ها پشت در بیمارستان منتظر می‌مانند.

این هنرمند تئاتر حمایت از بیماران مبتلا به سرطان را امری ملی توصیف کرد و گفت: نباید فقط از دولت انتظار داشته باشیم چون این امر نیازمند یک همت ملی است. اگر این شور و شوق در ما ایجاد شود، خواهیم دید که چگونه معجزات اتفاق می‌افتد.

ریحانی اضافه کرد: برای روز شنبه که جشن همدلی ما است کسی را دعوت نمی‌کنم چون به خود اجازه نمی‌دهم هنرمندان را به خانه‌شان دعوت کنم چرا که تئاتر شهر خانه همه هنرمندان است. همچنان که کارگردان اجرای ما هم همه فعالان هنرمند هستند.

 که روز 12 مرداد در نشست خبری نمایش‌اش در تئاتر شهر سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه قصد انتقاد ندارد، متذکر شد: نباید بنشینیم تا صدای هنرمندان خوب‌مان که دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند، خاموش شود و بعد برایشان تجلیل بگیریم بلکه تا وقتی که هستند باید در کنار آن‌ها باشیم.

این هنرمند پانتومیم‌کار با گرامیداشت یاد حسین معدنی مربی والیبال که چندی پیش درگذشت، یادآور شد: گاه اتفاقاتی می‌افتد که متوجه می‌شویم لحظات زندگی ما بر کره زمین چقدر حساس و شکننده است. همچنان که آقای معدنی سرحال و شاداب بود و تصور نمی‌شد به این زودی فوت کند.

 در ادامه این نشست فریبا جدیدی مدیر اجرایی و روابط عمومی این پروژه که دخترخاله مجید بهرامی دیگر هنرمند مبتلا به سرطان نیز هست در سخنانی یادآور شد: پولی که روز شنبه گردآوری می‌شود به یک شخص خاص تعلق پیدا نمی‌کند بلکه به تمام هنرمندان بیمار اختصاص خواهد داشت، ضمن اینکه بلیت‌فروشی ما به صورت همت عالی خواهد بود.

او با اشاره به راه‌اندازی حساب مشترک میان تئاتر شهر و بانک اقتصاد نوین توضیح داد: تمام کمک‌هایی که به هنرمندان بیمار تعلق می‌گیرد به این حساب مشترک پرداخت می‌شود و قرار نیست به حساب شخصی افراد واریز شود.

همچنین شیوا خسرومهر که به عنوان دستیار کارگردان با این اجرا همکاری دارد در سخنان کوتاهی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این پروژه گفت: در این دنیا هر چه برای دیگران بخواهیم چندین برابرش به خودمان برمی‌گردد و این چنین است که چندین برابر انرژی که ما برای این برنامه می‌گذاریم به خودمان بازخواهد گشت.

آرزو افشار بازیگر نمایش نیز گفت: بودن در این کار باعث افتخار من است. از آنجا که خود من تئاتری هستم باید از این کار حمایت کنم و خوشحالم بیماری هنرمندان دغدغه‌های بزرگ‌تری می‌آفریند که تصمیماتی ملی در پی دارد.

کامبیز بنان دیگر بازیگر نمایش نیز از حضور در این پروژه ابراز خرسندی کرد و افزود: قرار نیست حضور ما در این پروژه به معنای لطفی باشد که به این گروه داریم، بلکه بودن ما به منزله لطفی است که به ما می‌شود.

در ادامه این نشست عباس غفاری مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی با ارائه توضیحاتی درباره شکل‌گیری این پروژه افزود: این پروژه به صورت خودجوش اجرا می‌شود و مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر شهر از آن پشتیبانی می‌کند. قرار است ماحصل این اجرا به کودکان سرطانی و صندوق هنرمندان بیمار تعلق بگیرد.

غفاری در ادامه تأکید کرد: شاید هنرمندان به لحاظ مالی نتوانند از همکاران بیمار خود حمایت کنند اما حضورشان مایه دلگرمی خواهد بود.

او با اشاره به حمایت هنرمندان از کودکان غزه خاطر نشان کرد: همان‌طور که هنرمندان کار نیکی انجام می‌دهند و با حضور در سازمان انتقال خون به کودکان غزه خون می‌دهند، امیدواریم در این برنامه هم از هنرمندان کشور خودمان حمایت کنیم.

غفاری خواستار حمایت خانه تئاتر از این برنامه شد و ادامه داد: خانه تئاتر یک نهاد صنفی است و وظیفه دارد از این حرکت حمایت کند. متأسفانه در این سال‌ها هنرمندان زیادی را بر اثر بیماری از دست داده‌ایم و عده زیادی در مراسم سوگواری‌شان شعار دادند که ای کاش چنین و چنان می‌کردیم اما امروز که این هنرمندان حضور دارند باید برای آن‌ها کاری کنیم.

او در پایان صحبتش به گروه‌هایی که نمایش‌هایشان در حال اجراست پیشنهاد کرد: علی‌رغم مشکلات مالی، یک روز از فروش گیشه خود را به اجرای روز شنبه اختصاص بدهند و بدین ترتیب از کودکان مبتلا به سرطان و همکاران بیمارشان حمایت کنند.

نمایش پانتومیم «شادی حقیقی آرام و بی‌صدا است» به نویسندگی و کارگردانی بهرام ریحانی روز شنبه 18 مردادماه رأس ساعت 19 در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

باران کوثری دیگر بازیگر این نمایش است و علیرضا نادری دیگر هنرمند تئاتر که چندی پیش پسر جوان خود را بر اثر بیماری سرطان از دست داد، برای این نمایش دیالوگ نوشته و با نگارش دعوت‌نامه از مسوولان نهادها، وزارتخانه‌ها، هنرمندان و ورزشکاران دعوت کرده تا روز شنبه در این اجرا حضور داشته باشند.

بهرام ریحانی هنرمند پانتومیم‌کار اسفند سال گذشته به بیماری سرطان دچار شد و در حال حاضر مراحل درمان خود را طی می‌کند.