مدیر عامل خانه هنرمندان ایران که در چند وقت اخیر بارها نسبت به تعطیلی این مکان به دلیل مشکلات مالی هشدار داده است، توضیحاتی درباره فعالیت تماشاخانه ایرانشهر ارایه کرد و نکاتی را درباره انتشار لیست نمایش‌هایی که مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی قرار گرفته‌اند، متذکر شد.

پایگاه خبری تئاتر: در چند وقت اخیر مساله تعطیلی خانه هنرمندان ایران به موضوعی جدی تبدیل شده و هنرمندان مختلفی نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند، از آنجاکه تماشاخانه ایرانشهر هم بعد از مدت‌ها تعطیلی، بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته و با توجه به اینکه نمایش‌های جدیدی برای اجرا در این تماشاخانه در نوبت هستند، این نگرانی وجود داشت که این تماشاخانه نیز وضعیت مبهمی داشته باشد.

در همین راستا مجید رجبی معمار گفت:  که این تماشاخانه فعلا مشکلی برای ادامه فعالیت ندارد.

او همچنین توضیح داد که از جانب شهرداری مبلغی به خانه هنرمندان ایران پرداخت شده و تصریح کرد کمک‌هایی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئاتر صورت گرفته، فقط شامل حال گروه‌های نمایشی شده و به سالن‌ها تعلق نگرفته است.

این مدیر درباره وضعیت تماشاخانه ایرانشهر که مدتی است فعالیت خود را از سر گرفته است، گفت: در تماشاخانه ایرانشهر هم مشکلات مالی خانه هنرمندان را داریم ولی چون این تماشاخانه تک منظوره و فقط در حوزه تئاتر فعال است، در مقایسه با خانه هنرمندان که در تمام حوزه‌های هنری فعال است، از نظر هزینه‌ها و مدیریت، شرایط متفاوتی دارد.

رجبی معمار با اشاره به تعطیلی چند ماهه این تماشاخانه به دلیل کرونا افزود: بازگشایی سالن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم مشکلات و هزینه‌های خاص خود را داشت. از سوی دیگر بیشتر گروه‌هایی که برای شش ماه اول امسال نوبت اجرا داشتند، انصراف دادند چراکه تمرین و اجرای نمایش در این وضعیت بسیار دشوار است. با این حال فعالیت خود را از اواخر مردادماه با نمایش «اسموکینگ روم» آغاز کردیم و استقبال تماشاگران هم نسبتا خوب است.

او با اشاره به اجرای نمایش «مرثیه‌ای برای ژاله.م و قاتلش» در سالن ناظرزاده کرمانی، از اجرای نمایش «دریم لند» خبر داد و گفت: کناره گیری گروه‌هایی که امسال نوبت اجرا داشتند، زمینه را برای حضور جوانان فراهم کرده است.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران همچنین از کمک‌های شهرداری به این مجموعه یاد کرد و گفت: دوستان در شهرداری، مبلغی را کمک کردند و امیدوارم بودجه مصوب امسال را بپردازند ولی کماکان از وزارت ارشاد هیچ خبری نیست و گویی هیچ یک از سخنان و گفتگوهای ما را ندیده و نشنیده‌اند.

رجبی معمار با اشاره به انتشار لیست حمایت‌های وزارت ارشاد از تئاترهایی که سال 98 اجرا شده‌اند، افزود: متاسفانه انتشار این لیست، سبب شد برخی دوستان تئاتری به جان هم بیفتند اما خوب است اهالی تئاتر به جای بحث بر سر اینها، به فکر این باشند در این شرایط سخت چه کارهایی می‌توان انجام داد.

او اضافه کرد: برخی از گروه‌ها تصورشان این بوده که این کمک‌ها شامل حال سالن‌ها هم شده است، در صورتی که هیچ کمکی به سالن انتظامی یا تماشاخانه ایرانشهر تعلق نگرفته و ما اصلا در جریان این حمایت‌ها نبوده‌ایم، چراکه حمایت مستقیم وزارت ارشاد به گروه‌های نمایشی ست.

رجبی معمار در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: در مورد خانه هنرمندان ایران برغم سختی‌های بسیار، اشتیاقی برای تعطیلی نداریم ولی شرایط هر روز بدتر و سخت‌تر می‌شود. شهرداری تلاش‌هایی می‌کند ولی ازطرف ارشاد هیچ ندایی برای کمک شنیده نمی‌شود.

پیش از این بارها اعلام شد که به دلیل تعطیلی رستوران‌ها، کافه‌ها، گالری‌ها و فروشگاه های خانه هنرمندان ایران در پی شیوع کرونا، این مکان تمام درآمدهای جانبی خود را از دست داده است و در آستانه تعطیلی به سر می‌برد.


منبع: خبرگزاری ایسنا