دوره جشنواره ادبیات نمایشی رضوی، از سری برنامه‌های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در قزوین برگزار می‌شود. به گفته دبیر این جشنواره تاکنون ۶۰ نمایشنامه رضوی به دبیرخانه ارسال شده است که به لحاظ کیفیت در سطح بالایی قرار دارند.

پایگاه خبری تئاتر: موسی احمدی دبیر نهمین جشنواره ادبیات نمایشی رضوی با بیان این مطلب، گفت: این همایش در دو بخش نمایش صحنه‌ای که تئاتر بزرگسال است و بخش کودک و نوجوان که بیشتر نمایش‌های عروسکی را شامل می‌شود اثر می‌پذیرد. بیشتر آثار دریافت شده نیز معمولا در حوزه کودکند که شاید به خاطر آسان‌تر بودن آن باشد. 

وی از ارسال فراخوان این همایش برای کلیه فعالان حوزه نمایش کشور اعم از مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، انجمن‌های هنرهای نمایشی و سایر مراکز دینی، دانشگاهی و هنری کشور خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار تا پانزدهم مرداد ماه بود.

احمدی با اشاره به دریافت 60 اثر تا چهاردهم مرداد ماه، گفت: شاید این تعداد نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده باشد اما این موضوع قابل توجیه است. ادبیات نمایشی حوزه دشواری است و تعداد نمایشنامه‌نویسان ما که به صورت موضوعی کار کنند هم اندک است. این در حالی است که همان تعداد محدود نیز نمی‌توانند هر سال نمایشنامه‌های نو و بدون تکرار ارایه کنند.

وی افزود: تکرار در ادبیات نمایشی ایراد حساب می‌شود در حالیکه این امر در هنری مانند خوشنوسی ایراد نیست. با وجود کاهش نسبی آثار دریافت شده نسبت به سال‌های قبل این نوید را می‌توان داد که جشنواره حرفه‌ای‌تر شده و در اینجا کاهش کمیت به سود کیفیت تمام شده است.

احمدی به دریافت آثار ارسالی از طریق پست اشاره کرد و گفت: شرکت‌کنندگان سه نسخه از نمایشنامه را به دبیرخانه پست کردند زیرا سه داور داریم که هر سه باید آثار را مطالعه می‌کردند. یوسف فخرایی، نادر برهانی و ناصر ایزدفر از نمایشنامه‌نویسان کشور داوران جشنواره‌اند.

وی ادامه داد: از طریق بانک اطلاعات از شرکت‌کنندگان قبلی نیز با ارسال پستی فراخوان، سیستم پیامکی و تلفن برای شرکت در این دوره دعوت کردیم اما به دلایلی که قبلا ذکر شد از این افراد کمتر در جشنواره امسال شرکت کردند.

دبیرنهمین جشنواره ادبیات نمایشی رضوی با اشاره به اعلام سه برگزیده در هر بخش گفت: علاوه بر لوح تقدیر، به نفر اول 2 میلیون تومان، نفر دوم 1.5 میلیون تومان و نفر سوم، یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.

به گفته مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اختتامیه جشنواره در شهریورماه در قزوین برگزار می‌شود.

نهمین دوره جشنواره ادبیات نمایشی رضوی از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع)  است که در قزوین برگزار می‌شود.