پایگاه خبری تئاتر: شاهین چگینی در پاسخ به این پرسش که چرا به عنوان صنف مستقیما با ستاد مقابله با کرونا وارد گفتگو نمیشوید، ادامه میدهد: متاسفانه در این مدت تصور ما بر این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی فرهنگ و هنر در کشور، پیگیر حقوق ماست ولی از آنجاکه تا به حال هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است، خودمان باید وارد عمل بشویم.
او سپس از موردی جزیی از مجمع اخیرشان که روز جمعه گذشته در مجموعه تئاتر شهر برپا شد ، تعریف میکند و توضیح میدهد برای برگزاری این مجمع ناچار شده با دفتر معاون وزیر هم رایزنی کند تا اجازه برگزاری آن داده شود.
چگینی تصریح میکند: وقتی برای چنین مورد کوچکی، پیگیری ما تا دفتر معاون وزیر کشیده میشود، تصورش را بکنید برای موارد مهمتر و حیاتیتر تا کجاها باید پیش برویم.
مدیر تماشاخانه مشایخی ابراز تاسف میکند: گاهی مدیران فرهنگی ما تصمیماتی میگیرند که برای اصلاح آن باید مدتها دوندگی کنیم!
او در ادامه، تعطیلی تئاتر مستقل تهران را اتفاقی ناگوار میداند و میگوید: این اتفاق از چند زوایه بسیار تلخ است؛ تعدادی از شاغلان تئاتر ما بیکار شدهاند، سالنی که مختصات هنری خاص خود را داشت و عملکردی متفاوت ارایه داده بود، از چرخه تولید کنار گذاشته شده است، جامعه تئاتری یک مکان آبرومند را برای اجرای آثار خود از دست داده است و ...
چگینی اضافه میکند: تعطیلی این تماشاخانه که عضو انجمن ماست، زنگ خطری است جدی که نباید به سادگی از آن گذشت و ما نیز مشغول بررسی مواردی هستیم تا واکنشی درست به این اتفاق غمانگیز داشته باشیم.
او با اشاره به جلساتی که با اداره کل هنرهای نمایشی درباره شرایط دشوار تماشاخانههای خصوصی برگزار شده است، ادامه میدهد: تا جایی که خبر دارم، آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی با وزیر فرهنگ گفتگو داشته و به این وزارتخانه اولتیماتوم داده است که در وضعیت فعلی، مواردی مانند ثبتنام در سایت و ... به دلیل بوروکراسیهایی که دارد، کمکی به حال هنرمندان و سالنداران نیست و باید اقداماتی به صورت اضطراری انجام شود.
چگینی درباره پیگیریهایی که از جانب انجمن صنفی تماشاخانههای تهران با وزارت کار انجام شده است، نیز توضیح میدهد: دو ماه پیش جلسهای با حضور آقای منصوری نماینده وزارت کار و دوستان دیگری مانند آقایان اتابک نادری از اداره کل هنرهای نمایشی، بهزاد مرتضوی به نمایندگی از خانه تئاتر و خانم حیدری معاون مالی وزارت ارشاد داشتیم و توضیح دادیم مبلغی که برای وام در سایت کارا مشخص شده، پاسخگوی مشکلات تماشاخانهها نیست ضمن اینکه بازپرداخت آن هم دشوار است.
او ادامه میدهد: در آن جلسه به دوستان اعلام کردم یک وام 10 میلیونی برای حل مشکلات سالنها بسیار ناچیز است و دوستان قول مساعد دادند که از راه دیگر مشکلات را برطرف کنند. در همین زمینه جلسات دیگری با خانم حیدری داشتیم و هر سالن، درخواست خود را به صورت مجزا ارایه کرد و درخواستها در در قالب دو پرونده به آقای منصوری تحویل داده شد ولی با گذشت چند روز، هنوز اتفاقی نیفتاده است.
چگینی با ارایه توضیحاتی درباره تفاوت مشکلات هنرمندان و سالنداران میگوید: این پیگیریها باید در دو سطح اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شود.
به گفته او، اشخاص حقیقی کسانی هستند که هنرمند بودنشان قابل اثبات است یعنی عضو خانه تئاتر یا صندوق اعتباری هنرمندان هستند. بر اساس مذاکرات انجام شده، این هنرمندان از طریق ثبتنام در سایت «کارا» تا سقف 16 میلیون تومان وام دریافت کنند و هنرمندان دیگری که عضو صندوق نیستند، از وامی تا سقف 8 میلیون تومان بهرهمند شوند.
چگینی البته به این نکته نیز اشاره میکند که همه اینها در حد گردآوری اطلاعات بوده و هنوز شاهد نتیجه عملی نبودهایم.
او درباره پرداخت حقوق ایام بیکاری نیز توضیح میدهد: در این زمینه وزارت کار میگوید فرد باید بیمهای داشته باشد تا بتوانیم او را کارگر محسوب کنیم ولی متاسفانه بسیای از هنرمندان تئاتر همین حداقل را هم ندارند و این اثبات در وزارت کار صورت نمیگیرد.
چگینی یادآوری می کند: اینها خلاءهایی است که از سالها پیش وجود داشته و امروز خود را نشان میدهد. اگر از ابتدا صنف بدرستی تعریف شده بود، میتوانستیم در وضعیت مانند شرایط فعلی، پیگیر حقوق صنفی خود باشیم.
او در پاسخ به این سخن که تماشاخانههای خصوصی هم با وجود اینکه به عنوان صنف شناخته میشوند، هنوز نتوانستهاند حق و حقوق خود را دریافت کنند، میگوید: دست کم مسیری برای پیگیری داریم ولی متاسفانه برای بسیاری از دوستان هنرمند ما چنین مسیری وجود ندارد.
این سالندار تاکید میکند: نیازمند مجموعه اصناف هستیم مانند صنف کارگردانان، نویسندگان، طراحان، بازیگران و ... که همه زیر پوشش یک شورای عالی قرار بگیرند. مجموعه این اصناف قدرتی بسیار زیاد خواهد داشت. در حال حاضر ما به عنوان صنف تماشاخانهها، یک تکصنف هستیم و قدرت چندانی نداریم. از سوی دیگر خانه تئاتر هم صنف نیست بلکه به عنوان موسسه حقوقی ثبت شده است.
او توضیح میدهد: در حال حاضر پراکندگی و بلاتکلیفی وجود دارد ولی اگر مجموعهای از اصناف داشته باشیم، بسیار کارآمدتر و قدرتمندتر خواهد بود.
شاهین چگینی در پایان یادآوری میکند: تشکیل صنف کار چندان دشواری نیست. کافی است 50 هنرمند به وزارت کار مراجعه و صنف خود را ثبت کنند. مگر خود من صنف تماشاخانهها را چگونه تشکیل دادم. ولی اینها مواردی است که به اطلاعرسانی نیاز دارد چون بسیاری از هنرمندان از چنین راهکارهای قانونی خبر ندارند.
برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید
منبع: خبرگزاری ایسنا