نمایش «کل عنایت» که به یکی از شیوه‌های نمایشی ایرانی در دوران صفویه می‌پردازد‌ در تماشاخانه «سنگلج» به صحنه می‌رود.

پایگاه خبری تئاتر: جواد انصافی نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی یادآور شد: برای اجرای «کل عنایت» پژوهشی را درباره نمایش در دوران شاه عباص صفوی انجام دادم که حاصل آن دو نمایشنامه «قالی» و «کل عنایت» شد.

او ادامه داد: «کل عنایت» دلقک دربار شاه عباس بود‌ه است‌، در این دوران کل بازی شروع می‌شود. کل‌ها پهلوان‌هایی هستند که وسط کله‌شان کچل‌ است و دور سرشان مو داشته و صداقت‌، چشم پاکی و پهلوانی از جمله منش این آدم‌ها بوده است.

این کارگردان با اشاره به سیر تاریخی و تغییرات این شیوه نمایشی گفت: کل بازی تا دوره قاجار ادامه پیدا می‌کند و نوع دوم کل بازی بیشتر حال و هوای طنز دارد که برای کودک و نوجوانان مناسب است مثل داستان حسن کچل در این نمایش ما به هر دو شکل کل بازی پرداخته‌ایم.

انصافی با اشاره به قصه نمایش «کل عنایت» عنوان کرد: کل عنایت خانه‌ای دارد که در خانه‌اش به روی همه باز است و هر شب‌ مهمانی‌ دارد که هم غذای جسم و هم غذای روح به آن‌ها داده می‌شود. این باعث می‌شود که کل عنایت در شهر معروف شود و یک روز شاه عباس با لباس مبدل می‌رود تا ببیند این آدم کیست.

این فعال تئاتر آئینی سنتی درباره موسیقی بکار رفته در نمایشش گفت: از موسیقی فولکلوریک که بیشتر فضای ضربی‌خوانی دارد در نمایش استفاده کردیم و در فضای مطربی و موسیقی اصیل ایرانی تمام کسب و کارها را با موسیقی و آواز خاص خودشان نشان می‌دهیم.

 انصافی با بیان اینکه جای خالی پژوهش در نمایش‌های آئینی سنتی احساس می‌شود تصریح کرد:مطمئنا هنرمندانی که پژوهش کردند، خیلی بیشتر کارشان به دل می‌نشیند اما آن‌هایی که پژوهش نمی‌کنند کارشان سطحی است و به دل نمی‌نشیند،‌ ما هم سعی کردیم در این کار براساس پژوهش پیش برویم.

این کارگردان همچنین گفت: دکور و لباس‌های ما بسیار سنگین است و هزینه زیادی برای تهیه آن کردیم‌، اما هیچ کمک هزینه‌ای به ما داده نشده است و همه هزینه‌ها به صورت شخصی تامین شده است.

او با بیان اینکه نمایش «کل عنایت» برای تمام رده‌های سنی مناسب است گفت: کار ما هیچ محدودیت سنی ندارد و از بچه پنج ساله تا فرد95 ساله می‌توانند از آن لذت ببرند و هر کس به نسبت خودش می‌تواند از نمایش برداشت کند.

 نمایش «کل عنایت» از نهم شهریور ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

در این نمایش جواد انصافی‌،محسن نقیبیان‌، علی یداللهی‌، حیمد رئوف تبار‌، رضا محرابی‌، امیر محمد انصافی‌، محمدرضا لوانی‌، ابوالفضل عشرب‌، حسن مصطفی پور‌، رامین عبدالهی امیر یارندی،‌ میثم جبارزاده و پیام رضایی به عنوان بازیگر حضور دارند.