محمد دشتگلی مدیر عامل پردیس تئاتر شهرزاد، از مشکلات تماشاخانه‌ها و عدم حمایت دولت گفت.

پایگاه خبری تئاتر: چند روز پیش بود که مصطفی کوشکی مدیر عامل «تئاتر مستقل تهران»، از تعطیلی این مجموعه خبر داد. حدود نه ماه است که کرونا مهمان نحس خانه هایمان و منجر به تعطیلی اجباری تئاتر‌ها و سایر مراکز فرهنگی و هنری شده است. حال ما با محمد دشتگلی مدیر عامل پردیس تئاتر شهرزاد، در خصوص مشکلات تماشاخانه‌ها گفت و گو کرده‌ایم.

محمد دشتگلی مدیر عامل پردیس تئاتر شهرزاد، درباره تعطیلی تماشاخانه «تئاتر مستقل تهران» گفت: امیدوارم که این اتفاق برای تماشاخانه دیگری نیفتد؛ از ۱۰۱ سالن تئاتر شهر تهران ۴۹ تماشاخانه خصوصی است و بار اصلی اجرا‌های خوب و فاخر به دوش تماشاخانه‌های خصوصی با عمر پنج ساله افتاده است. من برای تعطیلی تماشاخانه «تئاتر مستقل تهران» که به دلیل پرداخت هزینه اجاره قادر به ادامه کار نشد، متاسفم.

او در خصوص مصوبات آخرین نشست مدیران تماشاخانه ها با قادر آشنا مدیر کل مرکز هنر‌های نمایشی، اظهار کرد: در آخرین نشست مقرر شد که تا اول آذر ۹۹ حمایت جدی از تماشاخانه‌ها صورت نگیرد و همه مدیران تماشاخانه‌ها امضا کردند که تماشاخانه‌های خصوصی را تعطیل کنند. شاید مسئولان هم با تعطیلی آنها خوشحال شوند و نفس راحت بکشند. اول آذر ماه تکلیف تعطیلی دسته جمعی تماشاخانه‌ها مشخص می‌شود.

اجاره پردیس شهرزاد ماهی چهارصد میلیون تومان است

او ادامه داد: حدود نه ماه است که درگیر کرونا هستیم و حدود شش ماه است که دولت تعطیلی اجباری برای تماشاخانه‌های خصوصی را اعلام کرده است. مجموعه پردیس تئاتر شهرزاد تا سال ۱۴۰۰ از مالک اجاره شده است و مالک آن، هر شش ماه یک بار اجاره را پیشاپیش تحویل می‌گیرد. مبلغ هر ماه اجاره به همراه هزینه‌های جاری و حقوق پرسنل چهارصد میلیون تومان است و ما با مالک مجموعه در تعامل هستیم مبنی بر اینکه این پردیس هیچ درآمدی ندارد؛ با وجود اینکه این تماشاخانه ناخواسته و به دستور دولت بسته شده است، تاکنون نزدیک ۶ میلیارد تومان به موجر پرداخت شده است و سالی چهار میلیارد تومان باید اجاره اینجا را بدهیم. بجز پنج الی شش نمایش بالای ۹۵ درصد نمایش‌های اجرا شده در پردیس تئاتر شهرزاد در شرایط غیر از کرونا به فروش کامل نمی‌رسد؛ در شرایط کرونا و با فاصله گذاری اجتماعی و پنجاه درصدی سالن که دیگر هیچ.

تماشاخانه شهرزاد

 

مجموع کمک مالی دولت به ۱۶ تماشاخانه، سیصد میلیون تومان بود!

دشتگلی در خصوص وام سیصد میلیونی مرکز هنرهای نمایشی به هر یک از تماشاخانه های خصوصی نیز گفت: مرکز هنرهای نمایشی سیصد میلیون تومان وام به هر تماشاخانه نداده و به شانزده تماشاخانه قیمت‌های مختلفی کمک مالی کرده است که جمعاً به سیصد میلیون می‌رسد! بیشترین کمک مالی به تماشاخانه‌های «نوفل لوشاتو»، «تئاتر مستقل تهران» و «تماشاخانه شهرزاد» بوده است که به هر یک چهل میلیون تومان و در دو قسط بیست میلیون تومانی اعطا شد. این در صورتی است که چهل میلیون تومان مبلغ اعطایی دولت در قبال هزینه‌های ماهی چهارصد میلیون تومان شهرزاد چیزی نیست و حتی به هزینه آب و برق و حقوق کارکنان نمی‌رسد. شاید این کمک چهل میلیون تومانی برای تماشاخانه‌های خصوصی کوچک با ظرفیت پنجاه صندلی خوب باشد، ولی برای تماشاخانه‌هایی بزرگی مثل ما هیچ است. قادر آشنا، مدیر کل هنر‌های نمایشی علی رغم محدودیت‌ها به تماشاخانه‌های کوچک پنج میلیون تومان کمک کرده است؛ البته مبالغ متفاوت است از پنج میلیون شروع می‌شود و به ده میلیون، پانزده میلیون و به چهل میلیون می‌رسد.

او درباره نقش وزارت ارشاد در حل این معضلات گفت:  به نظر می‌رسد وزارت ارشاد صیانت جدی از تماشاخانه‌های خصوصی به عمل نیاورده و تنها در این نه ماه وعده داده است که وام صد میلیونی با بهره ۴ درصد پرداخت می‌کند. البته تاکنون هیچ تماشاخانه‌ای هیچ پولی دریافت نکرده است. وزارت ارشاد گفته که دولت مبلغ چهار میلیارد تومان برای بخش‌های آسیب دیده کرونا در نظر گرفته است؛ حالا چه مقدار برای حل مشکلات تماشاخانه‌های خصوصی در نظر گرفته شده مشخص نیست؛ چون در معاونت هنری ارشاد تنها هنر‌های نمایشی نیست و بخش‌های گوناگونی مانند موسیقی، هنر‌های تجسمی، گالری‌ها و ... هم هستند.

دشتگلی در ادامه بیان کرد: گلایه من به عنوان مدیر تماشاخانه این است که بخش حاکمیتی و دولتی در پنج سال گذشته از بخش خصوصی که پنجاه درصد تماشاخانه‌های استان تهران را در اختیار دارد، هیچ حمایتی نکرده است. آنان امنیت روانی و شغلی تماشاخانه‌های خصوصی را تامین نکرده اند، پرسنل ما کمتر از یک میلیون و نیم بیمه بیکاری دریافت کرده اند. آیا در ۹ ماه با کمتر از یک و نیم میلیون تومان می‌شود، زندگی کرد؟ ریاست جمهوری در شعارهایش دغدغه فرهنگ و هنر را داشت، ولی گویا ارشاد در حد حرف این دغدغه را دارد؛ چون تا به حال هیچ اقدامی صورت نگرفته است. سوال من از وزارت ارشاد این است که آیا وزارت ارشاد فقط وظیفه صدور مجوز را بر عهده دارد و باید به عنوان یک مبصر با خط کش بالاسر تماشاخانه‌ها باشد؟! بخش خصوصی به حمایت و تعامل بیشتر دولت نیاز دارد.

کمک مرکز هنرهای نمایشی به تئاتری ها، وظیفه است نه لطف

او ادامه داد: باید شوارای حمایت، تخصیص اعتباری برای تئاتر در نظر بگیرد. وظیفه مرکز هنر‌های نمایشی کمک و حمایت از تئاتری هاست، من اسم آن را لطف نمی گذارم. جالب اینجاست که خبر را با ابهام اعلام می‌کنند و شما و دیگری فکر می‌کنید به هر تماشاخانه مبلغ سیصد میلیون پرداخت شده است! در صورتی که مجموع پرداخت‌ها به شانزده تماشاخانه سیصد میلیون شده است. این مبلغ حمایتی کارشناسی نبود؛ چون کوچکی و بزرگی تماشاخانه در آن در نظر گرفته نشده بود؛ مثلاً تماشاخانه «نوفل لوشاتو» با دو سالن با نزدیک ۲۲۰ صندلی و تماشاخانه «شهرزاد» با ۷۰۰ صندلی به هر دو چهل میلیون داده شد. ممکن است چراغ تماشاخانه‌های خصوصی با این وضعیت خاموش شود. ما می‌دانیم که در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی هستیم، اما بیشتر از شعار‌ها و وعده‌ها ناراحت هستیم. کاش از اول می‌گفتند ما نمی‌توانیم از شما حمایت کنیم، چون در این صورت هر تماشاخانه فکری به حال خود می‌کرد. مالک مجموعه ما هم وقتی اخبار مطبوعات مبنی بر وام سیصد میلیونی را می‌خواند، معترض نمی شد که چرا اجاره من را نمی‌دهید؟!

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان