پایگاه خبری تئاتر: علی همراز درباره جدیدترین اثر خود و شیوه شکلگیری ایده اولیه آن توضیح داد: همزمان با آغاز روزهای قرنطینه در فروردین ماه به این موضوع فکر کردم که بسیاری از مشاغل تحت تاثیر اپیدمی کرونا قرار گرفتهاند. در این شرایط فیلمسازی با وجود ممنوعیت خروج از منزل به چه شکل خواهد بود و چطور میتوان فیلمی بدون خروج از قرنطینه ساخت؟
وی با اشاره به تحقیقات گستردهای که به سرپرستی دکتر مهرناز امین آقایی درباره بیماری کرونا و تاثیرات آن شده است، عنوان کرد: در حین تکمیل تحقیقات چندماهه و مفصلی که انجام شد، من، علی قنبری، درسا مویدی، نجمه اسعدی و نعیمه باستانی وارد نگارش فیلمنامه شدیم که همچنان با روند فیلمبرداری و با توجه به اتفاقاتی که در ایران و دنیا رخ میدهد، ادامه دارد.
این مستندساز با بیان این نکته که تلاش کرده است از تمامی ابعاد، پدیده اپیدمی کرونا را مورد بررسی قرار دهد، تصریح کرد: در این فیلم قصد داریم با نگاهی تجربهگرا به فیلم مستند، به تجربه فردی، گروهی و روانی انسانهای دنیا در این مدت اپیدمی بپردازیم. یعنی تغییری که شیوع این بیماری در زندگی افراد ایجاد کرده و تاثیری که بر مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته است. همچنین نگاهی به سیر تاریخی اپیدمیها در دنیا داریم که نخستین آن حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد در یونان به ثبت رسیده و این که چطور در طول تاریخ با وقوع هر اپیدمی، تغییراتی در ساختار جهان و زندگی افراد ایجاد شده است.
به گفته همراز، جهانی بودن اپیدمی کرونا و ابعاد انسانی و گسترده آن موضوع اصلی مورد توجه او در مستند «خروج ممنوع» است.
وی در پایان درباره مراحل تولید این مستند گفت: ۶۰ درصد از فیلمبرداری «خروج ممنوع» توسط ۲ گروه فیلمبرداری شامل خودم، مریم دهقانپور، درسا مویدی، راشد تیموری، سپند رستمی، اردشیر بیگدلی انجام شده و تدوین فیلم به اتفاق علی صداقت و به صورت همزمان با فیلمبرداری در حال انجام است. ممکن است با توجه به شرایط موجود تولید این فیلم ادامه داشته باشد و همزمان با کشف اولین واکسن «خروج ممنوع» پایان یابد.
برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید