پایگاه خبری تئاتر: چند روز قبل سازمان سینمایی گزارشی را از اطلاعات مربوط به حمایتها و هزینهکرد هفت ماه امسال بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد.
این گزارش و جدول مالی آن بر اساس حمایت از تحقیق و نگارش متن فیلمنامه، حمایت از تولید فیلم سینمایی و سریال (تسهیلات)، حمایت از مشارکت در تولید فیلم سینمایی، حمایت از تولید وب سری در رسانههای نوین، حمایت از تولید مشترک فیلم سینمایی با دیگر کشورها، کمک به تالیف و ترجمه کتب و مقالات تخصصی سینمای حرفهای، حمایت از برگزاری جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر، حمایت از جشنواره فیلم مقاومت، کمک به برگزاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان و برگزاری همزمان در استانها، حمایت از آمادهسازی و بازاریابی و عرضه فرهنگی و تجاری آثار و اعزام سینماگران به مجامع بینالمللی، حمایت از اکران فیلمهای سینمایی کودکان و نوجوانان، کمک به انجام ارزشیابی و نظارت بر تولید و نمایش آثار سینمایی، حمایت از برگزاری جایزه پژوهش سینمایی سال، کمک به انجام مطالعات موردی و تدوین گزارشهای تخصصی سینما و کمک به راهبری مدیریت فیلمهای سینمایی تنظیم شده است.
اگر بخواهیم به جزئیات این گزارش که مواردی از آن حرف و حدیثها و سوالهایی را میان برخی اهالی سینما به وجود آورده، اشاره کنیم شاید بد نباشد از همین آخرین مورد پاراگراف بالا شروع کنیم، یعنی «کمک به راهبری مدیریت فیلمهای سینمایی».
این عبارت که معنا و مفهوم آن برای خیلیها گنگ است و به شوخی و جدی آن را «کمک به مدیران سینمایی» عنوان میکنند، ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خرج در گزارش فارابی ثبت کرده است.
البته طبق جدولی که در همین گزارش ایسنا هم پیوست میشود، اعتبار درج شده برای این عنوان هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و جالب توجه است که این بند هیچ «واحد»ی ندارد که مشخص شود براساس چه متر و معیاری باید سنجیده شود. از آن سو هدف کمی هم برایش مشخص نشده و حتی برخلاف بسیاری دیگر از موارد توضیح یا پیوستی هم ندارد که مراجعه کننده به این گزارش بداند «کمک به راهبری مدیریت فیلمهای سینمایی» با چه جزئیاتی، چه کارکردی داشته است.
یکی دیگر از بخشهای این گزارشِ عملکرد، به جشنواره جهانی فیلم فجر اختصاص دارد؛ جشنوارهای که طبق برنامه باید اردیبهشتماه امسال برگزار میشد ولی کرونا آن را به تعطیلی کشاند و طبق اعلام فارابی، دبیرخانه این جشنواره تا خردادماه فعال بوده و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هم از آن حمایت شده است. البته برای این رویداد اعتبار چهار میلیارد و ۴۳۰ میلیونی در جدول درج شده است.
یک نکته قابل توجه در بخش جزئیات جشنواره جهانی فجر، هزینه نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومانی مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سال ۲۰۱۹ سینمای ایران در عرصه بینالملل است که در شرایط کرونایی و همزمان با روز ملی سینما برگزار و انتقادهای متعددی هم به آن مطرح شد.
حال که صحبت از بخش بینالملل است باید به بخش «حمایت از آمادهسازی و بازاریابی و عرضه فرهنگی و تجاری آثار و اعزام سینماگران به مجامع بینالملل» هم اشاره کرد. این بخش یکی از پرحاشیهترین خرجهای فارابی در شفافسازیهایش بوده و در گزارش هفت ماه ابتدایی امسال، به جز کمک به اعزام سه سینماگر به جشنوارههای ونیز و وایادولید، برپایی چتر مجازی سینمای ایران در بازار جشنواره فیلم کن نیز قید شده است.
این چتر حمایتی، امسال برخلاف دورههای قبل که همیشه حاشیه ایجاد میکرد، صرفا حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از بنیاد سینمایی فارابی کمک گرفته است. البته شرکت در بازار کن مجازی بود و بنیاد فارابی و دیگر پخشکنندههای غرفهدار به دلیل حضور هر ساله در این بازار، طبق اطلاعات به دست آمده، میتوانستند رایگان در بازار شرکت کنند و آنهایی هم که قبلا غرفه نداشتند مبلغ زیادی را نباید پرداخت میکردند. برای این رقم نام چند شرکت پخش و موسسه سینمایی مثل هنر و تجربه و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ذکر شده ولی جزئیات هزینهکرد برای این بازار مجازی قید نشده است.
از بخش بینالملل که بگذریم، یک جشنواره دیگر هم در کنار جشنوارههایی که سازمان سینمایی مامور به برپایی آنهاست، مورد حمایت فارابی قرار گرفته است؛ شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت که بخش دوم یکم تا هفتم آذر برپا شد. برای این جشنواره اعتبار ۹۰۰ میلیون تومانی در جدول درج شده که ۴۵۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است. لازم به ذکر است که بخش اول جشنواره در هفته دفاع مقدس برگزار شد و در هفته بسیج بخش دوم که هر دو به صورت مجازی و آنلاین بودند و طبق گفته مدیر پخش و نمایش این جشنواره با خبرگزاری مهر، «عمده آثار نمایش داده شده (در این رویداد) در جشنوارهها، فضای مجازی و رسانه ملی نمایش داده شدهاند. البته تعداد اندکی از تولیدات کوتاه با مجوز تهیهکنندگان محترم برای اولین بار پخش میشوند». با وجود کمک سازمان سینمایی مشخص نیست سهم متولیان اصلی در برگزاری این رویداد چقدر است.
علاوه بر اینها، حمایت از مشارکت در تولید ۱۸ فیلم سینمایی با مجموع رقم پرداختی ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، کمک به ارزشیابی و نظارت بر تولید و نمایش ۵۱ عنوان فیلم سینمایی با پرداخت حدود ۱۰۰ میلیون تومان، حمایت از اعضای انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما با پرداخت حدود ۴۰۰ میلیون تومان و حمایت از انتشار هفت شماره نسخه دیجیتال ماهنامه فیلم نگار با رقم ۲۲۰ میلیون تومان از دیگر بخشهای قابل توجه اشاره شده در گزارش عملکرد بنیاد سینمایی فارابی است.
در بخش مشارکت در تولید فیلم، رضا میرکریمی، بهروز مفید و حبیب احمدزاده از نامهایی هستند که با مشارکت ۵۰ درصدی فارابی فیلمهای خود را میسازند. بیشترین رقم قرارداد حمایت هم با توجه به مشارکت ۵۰ درصدی برای فیلم «نگهبان شب» میرکریمی با چهار میلیارد تومان است.
امسال برای دو فیلم در قالب حمایت از تولید مشترک با کشورهای دیگر ۲۸۰ میلیون تومان پرداخت شده که «درخت خاموش» به کارگردانی علی نوری اسکویی و فیصل سویسال با همکاری ترکیه آماده نمایش است و «اقبال لاهوری» بهرام توکلی هم با مشارکت پاکستان در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد.
در بخش حمایت از تحقیق و نگارش فیلمنامه هم نامهای مختلفی به چشم میخورد مثل مسعود جعفری جوزانی، احمدرضا معتمدی، علی شاهحاتمی، نیما جاویدی، رضا مقصودی، رهبر قنبری که جزئیات بیشتر از پروژههایشان در پیوست قابل ملاحظه است.
در این گزارش به حمایت از تولید فیلم سینمایی در قالب تسهیلات براساس مصوبه ستاد سینمایی کرونا هم اشاره شده که رقم آن ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و از طریق صندوق اعتباری هنر و صندوق کارافرینی امید، با معرفی بنیاد سینمایی فارابی دریافت میشود.
به این ترتیب براساس تاریخ اخذ وام مندرج در جدول، فیلمهای «عنکبوت»، «خط استوا»، «دوزیست»، «تبسم تلخ»، «بازیو»، «تعارض» و «مورچهخوار» هر کدام ۳۰۰ میلیون و زنها فرشتهاند ۲، ۵۰۰ میلیون تومان وام دریافت کردهاند.
وپرداخت وام برای فیلمهای «تومان»، «پسرکشی»، «بیصدا حلزون»، «زعفرانیه ۱۴ تیر» هر کدام ۳۰۰ میلیون تومان، «آزردگان» مهدی فردقادری ۵۰۰ میلیون تومان و «شهر گربهها و تورنادو» جواد هاشمی ۱ میلیارد تومان در مرحله تکمیل مدارک است.
گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی را در هفت ماهه سال ۱۳۹۹ در اینجا میتوانید ببینید
برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید