امسال بازار ارسال فیلم‌های مستند به بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار از همیشه داغ‌تر بوده است.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که کم‌کم وارد فصل جوایز اسکار می‌شویم، تعدادی از کشورها متوجه شده‌اند که می‌توانند با ارسال فیلم‌های خود در دو بخش مختلف توجه بیشتری جلب کنند.

سال گذشته، مقدونیه فیلم مستند معروف «هانی‌لند» را برای شرکت در بخش بهترین فیلم سینمایی خارجی زبان ارسال کرد و این فیلم تبدیل به نخستین پروژه‌ای شد که توانست در هر دو بخش سینمایی و مستند نامزد دریافت جایزه شود.

با توجه به اینکه این فیلم نقدهای بسیار خوبی دریافت کرده بود، این مسئله کمک کرد که فیلم هم در بخش مستند و هم در بخش بین‌المللی دیده شود.

در سال ۲۰۲۰، جدیدترین فیلم مستندی که در بخش خارجی زبان برای شرکت در اسکار ارسال شده «مامور نفوذی» محصول شیلی است که در بخش مستند جهانی ساندنس هم انتخاب شده بود و توانست جایزه مخاطبان فستیوال فیلم سن سباستین را به خود اختصاص دهد.

این فیلم دراماتیک غیرداستانی که توسط مایته آلبردی کارگردانی شده، داستان رومولو آیتکن یک کارآگاه پلیس اینترپول را تعریف می‌کند که سرجیو چامی جاسوس مسن را برای نفوذ در یک خانه مراقبت از افراد مسن انتخاب می‌کند تا بتواند درباره درمان زنی که آنجا بستری است گزارش بفرستد.

دیگر مستندهایی که امسال توسط کشورها به اسکار ارسال شده‌اند شامل «جمعی» ساخته الکساندر نانائو از رومانی، «نامه» مایا لکو و کریس کینگ از کنیا، «بابنکو: به من بگو کی می‌میرم» ساخته برزیل برنده جایزه ونیز، «شب» جیانفرانکو رزی از ایتالیا و «روزی روزگاری در ونزوئلا» ساخته آن ابل رودریگز ریوس می‌شوند.

فیلم‌هایی که قبلاً در هر دو بخش فیلم خارجی و مستند اسکار شرکت کرده بودند شامل «تصویر گمشده» ساخته ریتی پان که فقط در بخش بهترین فیلم خارجی زبان نامزد شد، «آتش در دریا» نگاه جیان‌فرانکو رزی به مهاجران لامپدوسا که نامزد بهترین مستند شد و «والس با بشیر» مستند انیمیشنی به کارگردانی آری فولمن بوده‌اند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید