نمایش «اندر حکایت ناکامی ببری خان در ولایت عهدی شاهی که سرخپوش بود اما کسی نمی‌دانست» نوشته نوشین تبریزی و کارگردانی مشترک سلما محسنی اردهالی و سینا ییلاق بیگی در جشنواره نمایش عروسکی اجرا خواهدشد.اجرای نمایشی تاریخی از زبان گربه ناصرالدین شاه،

پایگاه خبری تئاتر: سلما محسنی یکی از کارگردانان این نمایش، درباره ایده نوشته شدن این نمایشنامه و مراحل اجرا، گفت: فکر اجرای یک نمایش عروسکی قجری، مدت‌ها دغدغه‌ی ذهن ما بود، تا اینکه تصمیم گرفتیم با همکاری نوشین تبریزی که مطالعاتی در این زمینه داشت و چندین متن براساس این دوره زمانی خاص نوشته بود شروع به ایده پردازی کنیم.

وی افزود: از نظر ما جشنواره تئاتر عروسکی محملی است برای تولید نمایش. چون در حالت عادی و خصوصاً در سال‌های اخیر، بودجه‌ای برای تولید نمایش عروسکی وجود ندارد، در واقع تولید اثر، با جیب خالی هم امکان‌پذیر نیست. به نظرم این مسئله که بودجه و کمک هزینه‌ای برای تولید تئاتر وجود ندارد و تئاتر عروسکی هم از این قاعده مستثنا نیست و اوضاعش اسفبارتر هم است، بارها گفته شده و تکراری است. راه حلش را هم ما نمی‌دانیم!

محسنی در پایان صحبتهایش یادآور شد: شاید بهترین راهی که در این شرایط به ذهن می‌رسد این است که مدیران و هنرمندان تئاتر در تقسیم امکانات، تفاوتی میان تئاتر و تئاتر عروسکی و دیگر شاخه های تئاتر، قائل نشوند تا نمایشگران عروسکی هم امکانات و سالنی برای اجرا و عرضه‌ هنر خود داشته باشند. نمایش عروسکی ایران در جهان شناخته شده است و گاه نمایشی که مجال اجرا در ایران را نیافته یا فرصت دیده شدن به آن داده نشده، در صحنه‌های بین المللی درخشیده است. به هر جهت ما تلاش می کنیم تا دیده شویم.

نمایش «اندر حکایت ناکامی ببری خان در ولایت عهدی شاهی که سرخپوش بود اما کسی نمی‌دانست» روایت‌گر بخشی از ماجراهای عهد ناصری از نگاه ببری خان، گربه ناصرالدین شاه است. محمدرضا مالکی، بهرام بهبهانی، فهیمه باروتچی، علی باروتی و مریم آشوری بازیگر و بازی دهندگان این نمایش عروسکی هستند.