نمایش «مکاشفات راسکولنیکف» به کارگردانی مشترک سابینا شیاری و پیمان مجیدی که اقتباسی از رمان مشهور «جنایت و مکافات» داستایوفسکی است به زودی در تماشاخانه آو روی صحنه می رود.

پایگاه خبری تئاتر:  سابینا شیاری کارگردان «مکاشفات راسکولنیکف» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش به کارگردانی مشترک من و پیمان مجیدی قرار است شهریور ماه در تماشاخانه آو روی صحنه برود. هنوز زمان دقیق این اجرا مشخص نیست چون منتظریم مشخص شود تماشاخانه آو میزبان جشنواره تئاتر عروسکی خواهد بود یا نه. اگر این اتفاق بیفتد اجرای این نمایش دیرتر آغاز خواهد شد.

وی درباره داستان این اثر و اقتباسی که از رمان داستایوفسکی شده است، توضیح داد: این نمایش اقتباسی از «جنایت و مکافات» داستایوفسکی است. در واقع خط داستانی و شخصیت اصلی رمان یعنی راسکولنیکف از داستان داستایوفسکی گرفته شده است اما خود قصه اصلی و حال و هوای آن به تعریف پیمان مجیدی نویسنده نمایشنامه متفاوت شده است.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: مطمئنا نمایش را به شیوه ای رئالیستی اجرا نمی کنیم اما نمی توان گفت که شیوه اجرایی ما اکسپرسیونیستی، سوررئالیستی و یا توهم گونه است چون در عین اینکه کار هیچکدام از این ویژگی ها را ندارد از همه آنها نیز استفاده کرده است. چون این مخاطب است که بعد از دیدن نمایش با توجه به برداشتی که داشته می تواند درباره اثری که دیده قضاوت کند.

شیاری در پایان صحبتهایش یادآور شد: این نمایش به شکل کارگاهی شکل گرفته و در طول تمرین ها به شیوه اجرایی مد نظر دست یافته است. وقایع داستان نیز در نیویورک و فضایی مدرن رخ می دهد و حسام منظور در این نمایش در نقش راسکولنیکف، رامین سیار دشتی پیرزن، محمدرضا علی اکبری دیمیتری و روژین رحیمی در نقش ماری به ایفای نقش می پردازند.

رمان «جنایت و مکافات» داستان دانشجویی به نام راسکولنیکف را روایت می‌کند که بنابر انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خود او از تحلیلشان عاجز است مرتکب قتل می شود. او زن رباخواری را همراه با خواهرش که غیر منتظره به هنگام وقوع قتل در صحنه حاضر می‌شوند، می‌کشد و پس از قتل خود را ناتوان از خرج کردن پول و جواهراتی که برداشته می‌بیند و آنها را پنهان می‌کند. او دچار تناقض های زیادی در زندگی اش می شود و در نهایت مکافات جنایت خود را می بیند...