سیروس همتی با اشاره به عدم اجرای عمومی دو نمایشنامه‌اش،انتقاداتی را نسبت به مدیریت تئاتر و جشنواره فجر وارد می‌داند.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر گفت: دو نمایش «الهه» و «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» را زمان مدیریت آقای اتابک نادری برای اجرای عمومی به مجموعه تئاتر شهر ارائه دادیم و قرار بر این شد که در کارگاه نمایش به ما اجرا بدهند.

وی افزود: اما در دوره مدیریت جدید تئاتر شهر بار دیگر به ما گفتند که باید متن ارائه دهید تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد‌، به نظرم این اتفاق به سیکلی تبدیل شده است که نمی‌خواهند به ما اجرا بدهند. چون اگر می‌خواستند این کار را انجام دهند در این مدت اجرا می‌دادند.

این کارگردان با انتقاد از مدیریت تئاترشهر تصریح کرد: در برخی سالن‌های تئاتر شهر و مرکز هنرهای نمایشی یک کارگردان سه یا چهار اجرا می‌رود ولی قرار نیست من اجرا بروم چون با این مدیریت جایی برای من نیست.

همتی ادامه داد: دو نمایشنامه «الهه» و «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» هر دو موضوع ارزشی و دینی دارد ولی متاسفم که به چنین نمایش‌هایی اجرا داده نمی‌شود. من خدا را شکر می‌کنم که در این لحظه در این سیستم مدیریت تئاتر هیچ نقشی ندارم.

این بازیگر حضور در جشنواره تئاتر فجر را حماقت دانست و تصریح کرد: نادان کسی است که وقتی دو کار قبلی‌اش که قرار بوده اجرای عمومی شود و هنوز اجرا نرفته، دوباره کار کند. چون این موضوع به معنی تایید ناهنجاری‌ها‌، بی کفایتی‌ها و عدم صلاحیت‌هایی است که در مدیریت تئاتر وجود دارد. من اگر بمیرم هم دیگر برای فجر کار نمی‌کنم. البته ممکن است متن‌هایی از متن توسط کارگردان‌های دیگر اجرا شود‌، یا در نمایشی بازی کنم ولی محال است که برای فجر کارگردانی کنم.

همتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اجرای نمایشنامه‌اش «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» توسط یکی از گروه‌های نمایشی در فرهنگسری خاوران توضیح داد: این گروه نمایش با من درباره اجرای این متن صحبت کرد و به من اطلاع داد‌، آقای فرهاد تجویدی که به عنوان مشاور در کنار این گروه حضور دارد مدتی پیش با من تماس گرفت‌ و احساس نگرانی من به حداقل رسید. چون ایشان را از نظر کمی و کیفی به عنوان استاد قبول دارم و به لحاظ مالی هم مبلغی را به عنوان‌ هدیه برای من در نظر گرفتند.

او افزود: وقتی یک گروه می‌آید و از تو برای اجرای نمایشنامه‌ات اجازه می‌گیرد، باعث می‌شود که بعدها حاضر باشی اگر آن کارگردان بخواهد برایش سفارش بنویسی‌ چون اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرده است.

این کارگردان تصریح کرد: متاسفانه در گذشته مواردی پیش آمده است که من در وسط یا اواخر یک اجرا متوجه شدم که متنی از من کار شده است بدون اینکه من اطلاعی پیدا کنم.

همتی خاطرنشان کرد: اغلب نویسنده‌ها این مشکل را دارند. اگر از من به عنوان مولف در یک جایی نمایشنامه‌ای بدون اجازه اجرا می‌شود، راضی نیستم و بدتر زمانی است که آن گروه حق الزحمه‌اش را دریافت کرده و حتی یک ریال هم به من، به عنوان مولف اول نداده است.