پایگاه خبری تئاتر: مهدی آشنا مدیر بخش مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به نحوه برگزاری و اجرای این بخش در شرایط کرونا بیان کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط ویژه ای را در بخش پوستر و عکس و سایر بخش های جشنواره پیش رو داریم. همه گیری این ویروس در ماه های اخیر باعث شده است که هنرمندان عکاس و طراحان پوستر تئاتر به دلیل کم بودن تعداد اجراها و تعطیلی سالن های تئاتر در حدود یکسال گذشته فرصت عکاسی و طراحی از آثار را نداشته یا کمتر داشته باشند. بنابراین تعداد کارها در هر دو بخش نسبت به سال گذشته قطعا کمتر خواهد بود.
وی افزود: اما با توجه به شرایط موجود امسال سعی کردیم محدودیت برگزاری فیزیکال نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر و امکان آن را در فضای آنلاین یک فرصت ببینیم و بیشتر به فضاهایی توجه کنیم که اگرچه در سال های گذشته هم وجود داشت، اما نسبت به آن بی توجه بودیم.
آشنا عنوان کرد: شبکه های اجتماعی این فضاها هستند. بدین ترتیب برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر امسال در سوشال مدیا دنبال می شود. البته این برگزاری صرفا به شبکه های اجتماعی محدود نخواهد شد. بلکه آثار همزمان با نمایش در سوشال مدیا چاپ می شوند و در صورت بهبود وضعیت و مطلوب بودن شرایط امکان نمایش آن ها در نمایشگاهی حضوری هم بررسی خواهد شد اما به دلیل این که نمی خواهیم فرصت جشنواره را از دست بدهیم، از ظرفیت های فضای مجازی همپای سایر بخش های جشنواره بهره می گیریم.
وی درباره کم و کیف نمایش آثار در شبکه های اجتماعی توضیح داد: با چند گالری مطرح صحبت می کنیم و در صورت توافق فضای سوشال مدیای آن ها را برای نمایش عکس ها و پوسترهای منتخب جشنواره به کار می گیریم. این کار چند امتیاز دارد. نخست این که طیف متفاوتی از مخاطبان این آثار را می بینند و از این فضا برای معرفی عکاسان و طراحان پوستر تئاتر بهره برده می شود که این امتیاز مهمی است. چراکه طی سال های گذشته هنرمندان عکاس و طراحان پوستر کمتر معرفی شده اند و سوشال مدیا به معرفی و دیده شدن آثارشان کمک می کند.
مدیر بخش مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر ادامه داد: حسن دوم این است که بحث اقتصاد هنر در زمینه عکاسی و طراحی پوستر تئاتر پررنگ تر می شود. زیرا در گالری های مطرح چرخه اقتصادی اهمیت زیادی دارد و خریداران هم یکی از مهم ترین گروه های مخاطب شبکه های اجتماعی این گالری ها هستند و امکان دارد موفقیت هایی در زمینه فروش آثار شرکت کنندگان جشنواره داشته باشیم یا سفارشاتی به آن ها صورت بگیرد. به ویژه این که عکس تئاتر در سال های اخیر که طراحی صحنه و نور در اجراها ارتقا یافته است، باکیفیت تر از قبل شده است.
این هنرمند همچنین خاطرنشان کرد: البته فروش عکس ها و پوستر های تئاتر در گذشته هم تجربه شده است. با این حال ظرفیت های فضای مجازی و در دسترس بودن همیشه سوشال مدیا می تواند این بعد را تقویت کند. کرونا هم باعث شد امسال تمرکز بیشتری بر شناسایی و استفاده از این ظرفیت صورت بگیرد.
آشنا با اشاره به آخرین مهلت ارسال آثار در بخش عکس و پوستر جشنواره سی و نهم گفت: مهلت ارسال عکس ها و پوسترهای تئاتر به دلیل این که برخی از شهرها وضعیت قرمزی از نظر شیوع کرونا داشتند و مشکلاتی در ارسال آثار برای شرکت کنندگان وجود داشت، ۱۵ روز تمدید شد تا هنرمندان با مشکلی مواجه نشوند و این فرصت تا یکم دی ماه باقی است و تمدید نمی شود. در ادامه کار این بخش داوران عکس و پوستر طی روزهای آینده معرفی می شوند و کتاب عکس و پوستر جشنواره نیز طراحی و تدوین خواهد شد. همچنین به جمع بندی و آماده سازی آثار برای نمایش در نمایشگاه می پردازیم.
وی از برگزاری کارگاه و ورکشاپ تخصصی در زمینه عکاسی و پوستر تئاتر خبر داد و بیان کرد: در ایام برگزاری جشنواره برنامه های متنوعی در بخش عکس و پوستر تئاتر داریم که یکی از آن ها انتشار حداقل ۴ ویدئو از کارگاه های تخصصی با موضوع گزارش عملکرد کشورهای مختلف دنیا در هنر عکاسی و طراحی پوستر تئاتر همزمان با دوران شیوع کروناست. شرح این که کرونا چه تاثیری بر این هنر در سایر نقاط دنیا داشته، در این ویدئوها مورد توجه است. همچنین بنا داریم ورکشاپ هایی آنلاین را با حضور هنرمندان ایرانی و غیرایرانی مرتبط با موضوع عکس و پوستر تئاتر برگزار کنیم.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن ۹۹ برگزار می شود.
برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید