ناصر حسینی مهر که مدت‌ها برای اجرای نمایش «بوف کور» علاقه‌مند بود، فعلا اجرای این نمایش را به تعویق انداخت و به جای آن نمایشنامه «ماوزر» اثر هاینر مولر را به صحنه می‌آورد.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر گفت: همچنان مشتاقم نمایشی را بر اساس «بوف کور» صادق هدایت اجرا کنم اما ظاهرا اجرای این نمایش نیازمند شرایط مناسب‌تری است و فعلا فضای تئاتری ایران کمی ملتهب است، به همین دلیل اجرای این نمایش را به زمانی دیگر موکول می‌کنم.

حسینی مهر که بعد از چند سال بار دیگر نمایشی را در تئاتر شهر به صحنه می‌برد، توضیح داد: بعد از سال 89 که نمایش «هملت ماشین» را در این مجموعه کار کردیم، سرانجام برای نیمه دوم امسال در نوبت اجرا قرار گرفتیم و تصمیم بر این شد تا نمایش «ماوزر» اثر دیگری از هاینر مولر را اجرا کنیم.

او اضافه کرد: البته به تئاتر شهر هر دو نمایش «بوف کور» و «ماوزر» را پیشنهاد کرده بودم و خانم مقتدی مدیر این مجموعه نیز ظاهرا با هر دو پیشنهاد موافق بودند اما بهتر دیدیم فعلا از اجرای «بوف کور» صرف نظر کنیم. با این حال از مدیریت ایشان قدردانی می‌کنم و حضورش را در این مسئولیت به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم به انعطاف و صداقتی که دارد، با درایت و عدالت در خدمت جامعه تئاتری باشد.

این استاد دانشگاه درباره نمایشنامه «ماوزر» نیز توضیح داد: «ماوزر» نوعی اسلحه است که در نیمه اول قرن بیستم در روسیه و اروپا متداول بوده و نمایشنامه «ماوزر» هم مانند «هملت ماشین» دیگر نمایشنامه هاینر مولر از مهمترین و جنجالی‌ترین آثار اوست، بویژه اینکه موضوع این نمایشنامه در رد آثار آموزشی «برشت» است و به همین دلیل در زمان نگارش‌اش، سر و صدای زیادی به پا شد.

حسینی مهر تصریح کرد: این نمایشنامه نوعی مقابله با اصول خشک و تبلیغی است که انقلابیون از جمله «برشت» روی صحنه تئاتر به آن می‌پرداختند و مانند همه آثار مولر ساختاری پیچیده و زبانی شاعرانه دارد.

این هنرمند تئاتر با اظهار تأسف از جنگ و کشتار در دنیای امروز خاطرنشان کرد: موضوع این نمایشنامه همچنان در بسیاری از کشورها مناسبت دارد.

سرپرست گروه تئاتر«شش» توضیح داد: همیشه در انتخاب متن به شرایط روز توجه دارم و متنی را انتخاب می‌کنم که متناسب با شرایط زندگی امروز ما باشد.

حسینی مهر، هاینر مولر را نویسنده عصیانگر توصیف کرد که تمام نمایشنامه‌هایش بسیار پرتحرک است و آثارش به هیچ وجه خموده نیست.

این هنرمند تئاتر که سال‌ها مقیم آلمان بوده است، یادآور شد: این نمایشنامه جزو آثاری است که 20 سال پیش در آلمان ترجمه کردم اما در یک سال گذشته دوباره آن را بازنویسی کردم تا به زبان امروز نزدیک‌تر باشد و حالا نمایشنامه کاملا آماده است.

او درباره زمان اجرای این نمایش و گروه بازیگران آن نیز توضیح داد: این نمایش نیز کاری پر بازیگر است و همچون چند سال گذشته با جوان‌ها همکاری خواهم داشت زیرا نمایش‌های پرتحرک نیازمند نیرو و انرژی جوانان است. البته در کنار دوستان جوان با هنرمندان نسل قبلی هم همکاری خواهم داشت چون با این شیوه تجربیات نسلی از تئاتر به نسل دیگر منتقل می‌شود که همه این تجربیات عملی است و در دانشگاه و آموزشگاه امکان انتقال آن نیست.

این مدرس تئاتر تأکید کرد: سعی می‌کنم فقط یک نمایش اجرا نکنم بلکه آنچه را از اصول تئاتر می‌دانم به نسل‌های بعدی منتقل کنم و این در تمرین‌های عملی برای اجرای نمایش میسر است، بنابراین مانند نمایش‌های قبلی‌ام باز هم فراخوان می‌دهم و هنرجویان جوان را به همکاری دعوت می‌کنم.

 ناصر حسینی مهر پیش از این نمایشنامه «هملت ماشین» دیگر اثر مشهور هاینر مولر را در تئاتر شهر اجرا کرد. او زمستان امسال نمایش «ماوزر» را در تالار چهارسو به صحنه خواهد برد.