نمایش ˝فرجام سفر طولانی طوبا˝ به عنوان یکی از موفق‌ترین آثار اجرا شده در سی‌ و دومین جشنواره تئاتر فجر از 9 شهریورماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر به مدت یک ماه روی صحنه می‌رود.

پایگاه خبری تئاتر:  نمایش "فرجام سفر طولانی طوبا" کاری از گروه تئاتر ایده نوشته علیرضا نادری با کارگردانی محسن حسن‌زاده پس از موفقیت در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر و دریافت دیپلم افتخار و تندیس کارگردانی، دریافت دیپلم افتخار و تندیس طراحی صحنه، دریافت لوح تقدیر نمایشنامه‌نویسی، دریافت لوح تقدیر بازیگری مرد (برای مجید امیری) و کاندیدای بازیگری زن، از 9 شهریورماه اجرا عمومی خود را در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر آغاز می‌کند.

حسن‌زاده که با اجرای نمایش ˝فرجام سفر طولانی طوبا˝ در بخش چشم انداز تئاتر ایران سی‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یکی از پر بازیگرترین آثار این دوره را روی صحنه ‌برده بود، در گفت‌گو با هنرآنلاین و در پاسخ به این سوال که آیا اجرای عمومی کار نسبت به اجرای جشنواره ای آن تغییرات عمده‌ای داشته یا نه، گفت: بجز اینکه از نظر زمانی مقداری کار کوتاه‌تر شده و یکی از بازیگران اصلی ما نیز به دلیل همز‌مان شدن با یک نمایش دیگر نتوانست ما را در اجرای عمومی همراهی کند، تغییر عمده‌ای در کار ایجاد نکردیم. چرا که با تمرینات فشرده‌ای که در زمان جشنواره داشتیم سعی کردیم کار به نحوی آماده کنیم که کیفیت مطلوب را داشته باشد، چون همانطور که می‌دانید این نمایشنامه به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد از جمله اتکا به یک لهجه و آوای بومی که مربوط به روستاهای اطراف قم است، این متن را با بچه‌های حرفه‌ای تئاتر قم کار کردم. در واقع با توجه من به ریتم و ضرباهنگ ایده‌آل در طول اجرای یک نمایش اعتقاد زیادی دارم در این اجرا فقط سعی کردیم در این زمینه بیشتر تمرکز کنیم تا در اجرای عمومی به ریتم خاص خود اثر برسانیم.

این کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به وجود نشانه‌ها و شاخصه‌هایی که از آن با عناوین نمایش‌های ملی یاد می‌شود، درباره ویژگی‌های نمایشنامه "فرجام سفر طولانی طوبا" اظهار داشت: فضای متن از نظر پرداختن به جغرافیای محیطی و شکل ارتباطی آنها با یکدیگر به گونه‌ای است که شاید تا به حال هیچ نمایشنامه‌نویسی به آن نگاه نکرده باشد.

او با بیان اینکه شناساندن یک فرهنگ، شناساندن یک نوع ارتباط و حتی شناساندن یک نوه گویش و لهجه در این نمایشنامه بسیار حائز اهمیت است و می‌توانم بگویم که این کار ما را به فضاهایی از جنس فضاهای غلامحسین ساعدی نزدیک می‌کند، درباه خط داستانی این نمایش گفت: نمایشنامه " فرجام سفر طولانی طوبا" درباره اهالی یكی از روستاهای شهری كویری است كه روابط آدم‌های این روستا در بستر عشق نافرجام چوپان ارباب ده به زنی با نام طوبا مورد توجه قرار می‌گیرد.

حسن‌زاده که پیش از این نمایشنامه "فرجام سفر طولانی طوبا" را در پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز نمایشنامه‌خوانی کرده، درباره نحوه انتخاب بازیگران این اثر و تمرینات این نمایش توضیح داد: با توجه شرایط ویژه متن و فضای حاکم آن می‌دانستم که تمرینات این اثر در تهران به نتیجه نمی‌رسد، به همین دلیل تصمیم گرفتم که تمرینات این کار را که از حدود دو ماه پیش آغاز کردیم در قم و بازیگران تئاتر این شهر انجام بدهم و به نظرم بازیگرانی که در این نمایش حضور دارند بهترین انتخابی بود که می‌توانستم انجام بدهم.

او همچنین درباره شیوه اجرایی این اثر با بیان اینکه؛ ارتباط بین شخصیت‌ها در متن کاملا ناتورالیستی است، توضیح داد: در شیوه اجرایی این اثر سعی کردم به شیوه‌ای که متن در اجرا به من دیکته می‌کرد تکیه کنم و از سویی دیگر نیز در این راستا قدم برداشتم که بتوانم فضایی را برای قابلیت طراحی و خلاقیت برای خودم بوجود بیاورم. ضمن اینکه جریان سیال ذهن موجود در اثر به من کمک کرد تا نگاه وسیع‌تری نسبت به آن چیزی که متن به من القا می‌کند پیدا کنم.

در نمایش "فرجام سفر طولانی طوبا" محسن آقا حسنی،‌ زینب آهنگ، حسن اردستانی،‌ زکیه بهبهانی،‌ محمد جواد پیروزی،‌ مهدی جوانمرد،‌ مصطفی چالوک،‌ سید محسن حسن زاده،‌ فائزه حسینی،‌ الهام سادات رسولی، احمد سلیمانی،‌ زینب طاهری،‌ محمد کربلایی،‌ سید حمید لاجوردی،‌ صدیقه مشایخی،‌ مهدی نیک روش،‌ سید جواد هاشمی نژاد،‌ آزاده سلمانی و نرگس نایینی به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

این اثر نمایشی از 9 شهریور تا 9 مهر هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 19 به مدت 100 دقیقه در تالار چهارسو اجرا می‌شود.