شهروز دل‌افکار گفت: در نمایش "اتول سورن" بیشتر در نظر داشتم به سمت فضای طنزگونه بروم چراکه به اعتقاد من این فضا در این شرایط باعث خواهد شد تا از وقایع دردناک این روزها که شبیه پس از جنگ جهانی دوم است، فاصله بگیریم

پایگاه خبری تئاتر: نمایش "اتول سورن" نوشته باقر سروش و کار شهروز دل‌افکار به تهیه‌کنندگی مصطفی کوشکی، سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه ساعت ۱۹ در چهارمین روز سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد آمد.

بازیگران این نمایش آناهیتا اشتر نخعی، سجاد اکبری، محمدامین پهلوان، کامیاب حاجی‌نوروزی، پیام حق نژاد، محمدحسین رحیمی، مبینا زارعی، حسین سپهری، حورا پاکیزه‌دل، فربد سهرابی، ارسلان شهبازبیگی، آرمینا ضیاء‌نور، سحر عبدالملکی، سودا گودرزی، علی گوران، محمدامین لطفی، فاطمه ملکی، عرفان نقی‌نسب و هیوا یزدی هستند.

شهروز دل‌افکار درباره روند شکل‌گیری نمایش "اتول سورن" گفت: ابتدا درباره طرح مدنظرم با آقای باقر سروش نویسنده این اثر صحبت‌هایی داشتم. این طرح مبنی بر ورود اتومبیل در ایران در زمان مظفرالدین شاه بود که در آن دوران آن را در پذیرایی قراردادند و روی آن گلدانی گذاشتند. سپس آقای سروش نمایشنامه را با فضای طنز و کمدی نوشت.

او در ادامه افزود: تمرینات این نمایش را با هنرجویان کارگاه مستقل بازیگری از ایده تا اجرا آغاز کردم. تمام بازیگران این نمایش به یک میزان در این نمایش ایفای نقش دارند و مخاطب با تمام شخصیت‌های اثر به یک اندازه ارتباط برقرار می‌کند. ازآنجاکه این نمایش به‌صورت کارگاهی آماده شده، از آن به‌عنوان جذاب‌ترین نمایش‌هایی که تاکنون به صحنه آورده‌ام، یاد می‌کنم و خودم به‌عنوان تماشاگر از تماشای آن لذت می‌برم.

این بازیگر ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود دو سال به طول انجامید، عنوان کرد: در روند تمرینات طولانی نمایش "اتول سورن" با وجود کرونا، پیشنهاد بازی در بسیاری از کارها را نپذیرفتم تا این فضا از هم نپاشد و به ثمر برسد.

دل‌افکار درباره داستان این نمایش یادآور شد: قصه نمایش "اتول سورن" درباره یکی از شاهان دوره قاجار است که برای اولین بار در زمان او اتومبیل وارد ایران می‌شود و او آن‌قدر عاشق ماشین می‌شود که همه‌چیز را فراموش می‌کند و حتی حرم‌سرایش را هم تعطیل کرده و آنجا را تبدیل به گاراژ می‌کند. پادشاه مجنون ماشین می‌شود و دراین‌بین موقعیت‌های کمیک و فانتزی شکل می‌گیرد...

او درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش اظهار کرد: "اتول سورن" اثری با سبک و شیوه نمایش‌های ایرانی است که تعزیه مضحک در آن وجود دارد. چالش بازیگری، ساز و آواز فضای این نمایش را شکل می‌دهد و بیشتر در نظر داشتم به سمت فضای طنزگونه بروم چراکه به اعتقاد من این فضا در این شرایط باعث خواهد شد تا از وقایع دردناک این روزها که شبیه پس از جنگ جهانی دوم است، فاصله بگیریم. در این نمایش از موسیقی زنده نیز بهره گرفته شده.

شهروز دل‌افکار درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به شکل آنلاین و حضوری بیان کرد: به‌هرحال شرایط ناگواری در پی شیوع ویروس کرونا در جامعه حکم‌فرماست و بسیاری از انسان‌ها، عزیزانشان را از دست داده‌اند. اما به اعتقاد من تئاتر می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حیات خود ادامه دهد همان‌طور که دیگر مشاغل فعالیت خود را تعطیل نکرده‌اند. به نظر من درصورتی‌که هنر که روح جامعه است، تعطیل شود یک سوی قضیه خواهد لنگید. من بابت بازگشایی سالن‌های نمایش هرچند با استفاده از نیمی از ظرفیت، بسیار خوشحال هستم و امیدوارم این جریان ادامه داشته باشد.

این هنرمند در پایان صحبت‌هایش گفت: مذاکراتی مبنی بر اجرای عمومی نمایش "اتول سورن" با دو تماشاخانه داشته‌ام و این نمایش به‌زودی اجرای عمومی خواهد داشت.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از یازدهم تا بیستم بهمن‌ماه به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: هنرآنلاین