رویا افشار بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی «مامان» درباره ویژگی‌های کاراکتر اصلی این فیلم از اقتدار و مهربانی همزمان این مادر گفت.

پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری فیلم سینمایی «مامان» ساخته آرش انیسی عصر امروز ۱۷ بهمن ماه در برج میلاد محل برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

آرش انیسی کارگردان در ابتدای این نشست درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم سینمایی گفت: من همیشه فیلمنامه می‌نوشتم و به دنبال ساخته شدنش می‌رفتم و بعد از یک سال دوندگی نمی‌شد. سراغ بعدی‌ها می‌رفتم. یک جا به این نتیجه رسیدم که باید یکی از این فیلمنامه‌ها را تا ته بروم. بعد از مدتی حس کردم من مدیون فیلمنامه «مامان» هستم و به همین دلیل فیلم ساخته شد.

مجید برزگر تهیه‌کننده فیلم هم درباره همکاری با آرش انیسی گفت: روزهای زیادی از وقتی که قرار بود «مامان» ساخته شود گذشته است آنچه برای ما مهم بود فیلمنامه جذاب و شخصیت پردازی درست این اثر بود. اواخر سال پیش ساخت فیلم جدی شد و خرداد ماه فیلمبرداری را شروع کردیم.

شخصیت مامان همزمان مقتدر و مهربان است

رویا افشار بازیگر نقش اصلی فیلم هم درباره نقش خود بیان کرد: شخصیت مامان در این فیلم، شخصیت بسیار مقتدری دارد و در عین حال مهربان است، چون یک مادر است و همه مادرها مهربان هستند، اگر هم کسی خوشش نمی‌آید اقلاً خانواده می‌دانند او مهربان است.

امیر نوروزی بازیگر فیلم درباره نقش خود اظهار کرد: فریدون از آن دست آدم‌هایی است که چهل سال هر چه می‌خواسته نشده و یکباره می‌خواهد چیزی بخواهد و بشود اصلاً زندگی همینطور است او نسبت به موقعیت رفتاری انجام می‌دهد.

عرفان ابراهیمی دیگر بازیگر فیلم هم عنوان کرد: احمد راوی فیلم است با کارگردان گپ و گفت زیادی داشتیم نطقه نظرات مشترک زیادی داشتیم و فیلمنامه فراز و فرود زیادی داشت که می‌توانستم با روحم بپذیرم.

امیر شمس بازیگر ادامه داد: من دو سه سال پیش فیلمنامه را خوانده بودم و قرار بود نقش را بازی کنم ولی به دلایلی نشد و وقتی بعد از مدتی آرش دوباره زنگ زد خیلی خوشحال شدم او را سال‌هاست می‌شناسم، این فیلم برایم چالش بزرگی بود ولی خوشحالم در آن بودم.

فرید طهماسبی مدیر فیلمبرداری بیان کرد: آقای برزگر من را وارد مسیر جدیدی در سینما کرد. وقتی وارد فیلم بلند شدم دیدم اینکه سی و شش روز پشت هم باید سرکار بروی و کار را مدیریت کنی خیلی کار سختی است. این یک تجربه جدید برای من بود و از نتیجه آن راضی هستم و این کار را مدیون اساتید دانشگاه هستم که سر کلاس چیزهای زیادی از آنها یاد گرفتم اما در جریان فیلمبرداری «مامان» متوجه فشارها شدم و مشورت‌هایی می‌گرفتم اکثر صحنه‌های این فیلم در شرایط کرونا داخلی بود، ولی چون من و آرش خیلی با هم صحبت کرده بودیم، به نتیجه خوبی رسیدیم.

میلاد موحدی آهنگساز اظهار کرد: ما با کارگردان جوان و بسیار شریفی کار کردیم که همه تجربیات سینمایی را داشت و تنها موسیقی کار نکرده بود اول کار چالش‌هایی داشتیم نگاه من در این کار یک نگاه عقل کلی بود که می‌تواند جامعه را به تصویر بکشد اما آرش می‌خواست بیان احساس صحنه‌ها را داشتیم تا یک ناظر کلی باشد. با هم بالا و پایین زیادی داشتیم نگاه آرش به موسیقی خیلی درست بود. درست است که او زبان موسیقی نمی‌دانست ولی خواسته‌های خود را راحت عنوان می‌کرد.

همه مشکلات پیش می‌آید تا فیلم اول ساخته نشود!

پوریا اخوان طراح صحنه بیان کرد: این کار اول من بود انگار همه مشکلات به وجود می‌آید تا فیلم اولت را نسازی اما در کنار آرش بودیم تا این فیلم ساخته شود. فیلم، فیلم کاراکتر است و وقتی با فیلم همراه می‌شویم صحنه به چشم نمی‌آید و من از این نتیجه راضی هستم.

زهره علی اکبری صداگذار اثر اظهار کرد: آرش خیلی سختگیر بود ولی کار با او لذت‌بخش بود. اصولاً کار خلوت را بیشتر می‌پسندم.

سپس رویا افشار درباره ایفای نقش مادر در سه فیلم اخیر خود و شباهت و فاصله آن‌ها با هم توضیح داد: فاصله گذاری در نقش‌ها وقتی سناریو را می‌خوانم انجام می‌دهم اگر فکر کنیم ممکن است تکراری از چیزهای پیشین باشد سعی می‌کنم از بازی پرهیز کنم، اما همه نقش‌هایم را دوست دارم چون برایشان زحمت کشیدم.

وی ادامه داد: مفتخرم که بخش زیادی از این زحمات در کنار آقای برزگر بوده و حضورش به من می‌گوید کار ارزش دارد. واقعیت این است که همه نقش‌هایم را دوست دارم گاهی برخی سناریوها را می‌خوانم و حسرت می‌خورم که کاش من هم همکاری می‌کردم ولی نقش‌های خودم از آثارم دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای هستند. هر سه نقش اخیرم سه کارگردان فوق‌العاده در کنارم بودند که حضورشان تاثیر زیادی داشته است اما در دو کار اخیر مدیون مجید برزگر هستم.

انیسی درباره سهم برزگر در ساخت فیلم بیان کرد: اگر آقای برزگر نبود این فیلم اصلاً ساخته نمی‌شد اینکه چه نقشی داشتند مطمئناً او بر اساس نگاه و سلیقه خود فیلمنامه را انتخاب می‌کند. او عهد کرده که به فیلمسازان کمک کند جاهایی من می‌بریدم ولی او تسلیم نمی‌شد. همین شباهت‌هاست که باعث شده فیلمنامه را انتخاب کند اما در پس تولید با هم چلنج داشتیم.

برزگر: عقایدم را وارد فیلمنامه نمی‌کنم

برزگر هم درباره نقش خود در ساخت این فیلم توضیح داد: من نقشی در فیلمنامه نداشتم فقط انتخاب و تحسین کردم اینکه بخواهم عقایدی را وارد فیلمنامه کنم شوخی است و سطح خودم را در سینما اینقدر پایین نمی‌آورم. معلوم است که نگاه آرش را دوست داشتم من در فیلم‌ها حتی سر صحنه هم نمی‌روم چون مایلم در کارها به بچه‌ها اعتماد کنم.

وی ضمن تشکر از مرکز گسترش برای ساخت فیلم، بیان کرد: آنچه که امروز دیدیم نشان داد که فیلم نفس و ریتم دارد و حالش خوب است یک گنجینه در اختیار من بود و من مدام مدیون آنها هستم که بازیگران بودند در شکل منصفانه حتماً فیلم‌هایی شبیه به «مامان» تماشاگر خود را دارند می‌دانم تماشاگری که فیلم خاص نگاه می‌کند در ایران زیاد است. روشن است که تعریف مخاطب با فیلم در اینجا فرق کرده است امیدوارم در شمایل جدید مثل اکران آنلاین بتوانیم از این امکان استفاده کنیم.

انیسی مطرح کرد: آن اوایل پروانه نگرفتیم چون شورا گفت ساختار ویدویی دارد و بهتر است پروانه ویدیویی داشته باشد اما ما دوندگی کردیم و بالاخره پروانه گرفتیم. مدیون تک تک بچه‌هایی هستم که در این فیلم بودند.

انیسی اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم مامان خودکشی کرده باشد ما تنها یک اتوبوس آتش گرفته را می‌بینم مامان یکی از شخصیت‌های این جامعه است در این اثر می‌بینم که شوکی به او وارد شده، یک زمین دارد و این زمین تنها نقطه امیدی است تا به خوشبختی که مدنظرش است برسد. مامان نمی‌خواهد جلوی فرزندانش بایستد بلکه می‌خواهد آن‌ها را خوشبخت کند.

انیسی توضیح داد: روایتی که اینجا مطرح می‌شود بر اساس دنیای کاراکترهاست ساخته شدن «مامان» ضروری بود ما ناگزیر از قضاوت هم هستیم چنین این فیلم‌هایی کمک می‌کنند تا با شناخت بیشتری این قضاوت را انجام بدهیم تا شاید این کار هزینه قضاوت را کمتر کند.

برزگر درباره اینکه باید به عنوان کارگردان او را شناخت یا تهیه‌کننده گفت: ترجیح می‌دهم فیلم بسازم و کارگردانی کنم ولی این روزها فیلم‌هایی تهیه می‌کنم که کمتر تهیه‌کننده‌ای حاضر به ساختشان است.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید