فیلمبردار فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» گفت: چند سالی است به صورت متمرکز در حوزه فیلم‌های مستند کار می‌کنم و علاقه و اولویت من نیز مستند است.

پایگاه خبری تئاتر: مهدی آزادی که با فیلم «ایساتیس»  به عنوان فیلمبردار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر  حضور دارد بابیان این مطلب گفت: وقتی فیلم مستند «ایساتیس» از سوی علیرضا دهقان به من پیشنهاد شد، مشتاقانه پذیرفتم و بلافاصله بعد از دعوت، راهی شهر یزد برای تحقیق درباره این شهر و دیدن لوکیشن‌ها شدم.

وی بخش تهیه و تولید مستند «ایساتیس» را سخت‌ترین بخش کار برشمرد و افزود: بخش تهیه و تولید این فیلم به صورت مستقل و شخصی توسط کارگردان انجام شد که سختی‌های بسیاری داشت و فیلم نیز به لحاظ شرایطی که داشت، فیلم زمان‌بر و سختی به حساب می‌آمد.

دارنده نشان قورباغه طلایی جشنواره کمرا ایمیج در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر با کارگردان «ایساتیس» درباره زوایای دوربین تعامل و چالش داشته است، توضیح داد: فیلمبرداری «ایساتیس» و مسائل فنی و بصری آن، با اینکه قبلاً با کارگردان کار نکرده بودم ،اما با صحبت و همفکری‌هایی که با هم در طول کار داشتیم کاملاً به تعامل رسیدیم و یکی از مهمترین چالش‌های ما در این فیلم، استفاده از دوربین‌های مختلف برای فیلمبرداری بود، چراکه این فیلم مجموعه‌ای از پلان‌های هوایی، زمینی و زیرزمینی بود و به همین دلیل امکان فیلمبرداری تمامی این بخش‌ها با یک دوربین فیلمبرداری واحد امکان پذیر نبود. بنابراین برای هر کدام از بخش‌های مذکور، یک دوربین فیلمبرداری مجزا به کار گرفته شد و در نهایت نیز باید نتیجه کار راضی کننده و یکدست باشد؛ این موضوع مساله اصلی کار «ایساتیس» بود که با کارگردان به تعامل رسیدیم.

مهدی آزادی

وی درباره سختی‌های کار مستند و تفاوتش نسبت به بقیه کارها بیان کرد: از نظر من فیلمبرداری هر فیلمی، سختی‌ها و چالش‌های خاص خودش را دارد و متفاوت است اما در «ایساتیس»، مساله و چالشی که با آن مواجه شدم فیلمبرداری از قنات‌ها بود چون قنات به واسطه جغرافیایی که دارد، دارای دالان‌های باریک و تنگی است که شرایط نوری مناسبی هم ندارند و حتی خیلی جاها امکان راه رفتن به حالت ایستاده نداشتیم؛ برای ثبت تصاویر این بخش با مشکلات زیادی روبرو بودیم. 

فیلمبردار مستند «ایساتیس» اضافه کرد: مساله بعدی، شرایط نوری منطقه کویری یزد بود، چون اولویت منِ فیلمبردار، ثبت تصاویر در زمان‌های نوری مناسب و متناسب با معماری و بناها بود اما در منطقه کویری که نور خورشید محدودیت‌هایی را برای کار به وجود می‌آورد.

وی درباره تلفیق تصاویر هوایی و ثابت در «ایساتیس» و اینکه چقدر در زیبایی شناسی کار کمک کرده است، توضیح داد: نکته‌ای که در مورد فضای بصری فیلم خیلی برای ما اهمیت داشت، انسجام و یکدستی تصاویر در سه بخش تصاویر هوایی، زمینی و زیرزمینی بود. در بخش تصاویر هوایی، نکته‌ای که وجود داشت این بود که از لنزهایی با زاویه دید نرمال استفاده شود که بادگیرها، مناره‌ها و گنبدها از نظر زیبایی‌شناسی دچار اعوجاج و دفرمگی نشوند و با تصاویر زمینی که از این بناها گرفته می‌شود هماهنگی و هارمونی داشته باشد.
آزادی در پایان درباره حضور «ایساتیس» در جشنواره فیلم فجر و اینکه چقدر به حضور این فیلم در جشنواره فجر خوشبین است، گفت: درست است فیلم مستند در حال حاضر در جشنواره فیلم فجر جایگاه قبلی‌اش را ندارد ، ولی همین که این بخش در رویدادی ملی حضور دارد، جای خوشحالی است. حضور فیلم مستند «ایساتیس» برای من به شخصه خیلی خوشحال کننده بود به ویژه اینکه من قبلاً نیز با چند مستند دیگر در جشنواره فجر حضور داشتم و فیلم‌هایی بودند که جایزه سیمرغ گرفتند و به همین دلایل حضورم با «ایساتیس» در جشنواره فجر ،برایم خوشحال کننده بود و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این فیلم بیفتد هرچند که تا همین جا نیز حضور در بین نامزدهای فجر، جای خوشحالی و تبریک دارد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا