محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم «یدو» ساخته مهدی جعفری ضمن اشاره به احتمال رکوردشکنی این فیلم در شکار سیمرغ، تأکید کرد به نسبت دیگر فیلم‌ها که همه چیز داشتند، این فیلم بی همه چیز، دیده شد.

پایگاه خبری تئاتر: محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» ساخته مهدی جعفری که نامزد ۱۳ رشته در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شده است گفت: از ابتدا تلاش ما این بود که «یدو» را در استانداردهای فنی، حرفه‌ای و هنری تهیه کنیم که به لطف خدا و همت دوستانم در پروژه، این مهم محقق شد. با توجه به قابلیت‌های فیلم، پیش‌بینی ما هم این بود که «یدو» مورد توجه قرار بگیرد. خیلی از فیلم‌ها در ادوار مختلف جشنواره بودند که قابلیت داشتند اما به آنها توجه نشد، ولی ما خدا را شاکریم که این اتفاق افتاد و از هیأت داوران ممنونیم که این فیلم و قابلیت‌هایش را دیدند.

وی با اشاره به نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید این فیلم گفت: کانون هم خیلی خوش نام است و هم کار با آن‌ها باعث افتخار است، در این پروژه هم در کنار ما و انصافاً قوت قلبی برای ما بودند از همین رو، جا دارد هم از کانون فکری کودکان و نوجوانان و هم از بنیاد سینمایی فارابی تشکر کنم. خدا را شکر می‌کنم که این پروژه توانست در حد و اندازه نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی بدرخشد.

داوری‌ها کاملاً عادلانه بود

مصباح بیان کرد: به نظرم داوری‌ها کاملاً عادلانه بوده است به هر حال همه اعضای هیأت داوران کارکشته، مجرب و خوش‌نام در حیطه فعالیت خودشان هستند بنابراین انتخاب آن‌ها انتخاب دقیقی است. قطعاً در این قضاوت غیر از مسائل هنری و سینمایی، چیز دیگری تأثیر نداشته، «یدو» فیلم بی‌ادعایی است که سعی کرد هم در جنبه‌های ساخت نجابت خود را حفظ و هم در تبلیغات نجیبانه رفتار کند توجه به چنین فیلمی و دور شدن از هیاهوهای تبلیغاتی برخی فیلم‌ها، نشان می‌دهد دوستان در هیأت داوران عادلانه و منصفانه فیلم‌ها را دیده و رأی داده‌اند.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: بخشی از این اتفاق که برخی فیلم‌ها در عین حال نامزدی زیادی را کسب می‌کنند، اما جوایز زیادی را به خانه نمی‌برند، طبیعی است اما پیش‌بینی ما این است که «یدو» حتی می‌تواند رکورددار کسب جوایز هم باشد. با توجه به استعداد فیلم و استقبالی که از آن شده و رضایتمندی تماشاگران به نظرم مستحق این موضوع است. ممکن است در آرای مردمی، تعداد رای‌های فیلم ما کم باشد اما از لحاظ رضایتمندی مخاطب در رتبه بالایی قرار داریم به طوری که هر کسی که «یدو» را دیده با حال خوب سینما را ترک کرده چون این اثر، یک فیلم حال خوب کن است. به عقیده من «یدو» می‌تواند از لحاظ کسب جوایز هم در رتبه خوبی قرار بگیرد.

محمدرضا مصباح

مصباح درباره حضور رقیب قدری همچون «بی همه چیز» در فهرست نامزدها بیان کرد: اتفاقاً ما در این جشنواره بی همه چیز واقعی بودیم! دوستان همه چیز داشتند، هم پول داشتند و هم تبلیغات اما ما هیچ چیزی نداشتیم به جز صداقت، پشتکار و توکل به خدا. بالاخره سینما و جشنواره یک رقابت است و امیدوارم این رقابت همانطور که تا حالا عادلانه بوده در ادامه هم همینطور باشد و نتیجه خوبی حاصل شود. «بی همه چیز» و بقیه فیلم‌هایی که در این فهرست قرار گرفتند هم قابلیت‌ها، نقاط ضعف و قوتی دارند. اما من فکر می‌کنم «یدو» این قابلیت را دارد که در کسب جوایز هم پیشتاز باشد و رکوردبزند.

تهیه‌کننده «پوست» ادامه داد: من موافق این موضوع نیستم که در حق فیلمی اجحاف شده، به هر حال سلیقه هیأت داوران است که داوری‌ها را رقم می‌زند ممکن است همین فیلم‌ها را یک گروه دیگری از هیأت داوران ببینند و نوع دیگری رأی بدهند نام این موضوع اجحاف نیست حتی اگر هیأت داوران عوض شوند، به فیلم ما توجه نکنند و به فیلم دیگری توجه کنند نامش اجحاف نیست بلکه برگرفته از سلیقه است و این موضوع طبیعی است. البته که این سلیقه باید مطابق با استاندارهای فنی و هنری باشد اما استنباط من این است که حقی از کسی ضایع نشده، سلیقه داوران این بوده و انتخابشان به نظرم درست بوده است درباره کسانی که جایشان در این فهرست خالی است باید بگویم خیلی از بزرگان سینما در این جشنواره حضور داشته‌اند که می‌توانستیم آنها را به عنوان نامزد داشته باشیم ولی سلیقه داوران به فیلم‌های دیگری تعلق گرفته و به نظرم باید متمدنانه با این موضوع برخورد کنیم. در همه جشنواره‌ها و رقابت‌های دنیا همین روال حاکم است. امیدوارم آن عزیزان در جشنواره‌های دیگر دیده شوند و بدرخشند.

آینده فیلم‌های ما در گرو آینده سینماست

وی درباره فیلم‌های اکران نشده‌اش گفت: آینده فیلم‌های ما در گرو آینده سینماست ما نمی‌دانیم چه اتفاقاتی قرار است رخ بدهد ولی مشخصاً درباره «یدو» این آمادگی را داریم که صف شکن باشیم و خیلی زود این فیلم را به نمایش بگذاریم یعنی به محض بازگشایی سینماها و بازگشت به شرایط عادی می‌توانیم این فیلم را به نمایش بگذاریم. برای بقیه فیلم‌هایمان همچنان منتظریم و واقعاً نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شرایط مهیا باشد، آمادگی داریم که بلافاصله آنها را هم به نمایش بگذاریم. ممکن است یکی دو سال طول بکشد تا ما به اوضاع قبلی برگردیم اما منظور من از شرایط عادی یک شرایط نسبی است؛ شرایطی که بازگشایی سینما هم برای سینمادار و هم تهیه کننده بصرفد.

این تهیه‌کننده سینما تأکید کرد: ما آمادگی داریم در این زمینه پیشتاز باشیم امیدوارم جشنواره هم فتح بابی باشد تا مبنایی برای آشتی سینمادوستان با سینما باشد شاهد این باشیم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به سلامت مردم سینماها بازگشایی شوند.

مصباح در پایان بیان کرد: من معتقد نیستم که فیلم‌هایم بازگشت مالی نداشته‌اند. ما فیلم‌هایی را ساخته‌ایم که هنوز اکران نشده‌اند باید به نمایش دربیایند تا ببینیم برگشت مالی دارند یا خیر. با توجه به اینکه شرایط این چنینی داریم باید صبر کنیم ببینیم چه می‌شود، من تهیه کننده بخش خصوصی هستم، یکی از ملاک‌های مهم من هم بازگشت سرمایه است پس این چرخه باید بچرخد، ما بنیاد خیریه هم نداریم که مدام فیلم تولید کنیم، آن‌ها را در گنجه بگذاریم و برایمان مهم نباشد که فیلم نمایش داده شود یا نه. اینچنین نیست چون بزرگترین لذت و کیف فیلمساز دیده شدن اثرش است، ما امیدواریم سینماها رونقی پیدا کند، شرایطی فراهم شود که بتوانیم آثار را به نمایش بگذاریم، از آنجایی که غالب فیلم‌های ما برای بخش خصوصی است، نگران بازگشت سرمایه هستیم و امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق رخ بدهد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر