هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران در بیانیه ای نسبت به وضعیت نمایش، داوری آثار مستند در جشنواره فیلم فجر واکنش نشان دادند.

پایگاه خبری تئاتر: در متن بیانیه آمده است : « نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، متفاوت­ ترین دوره از این جشنواره بود. نه تنها به دلیل برگزاری در شرایط عالم گیری ویروس کرونا؛ که از نگاه ما مستندسازان، برای نوع برخورد دبیرخانه این جشنواره با سینمای مستند ایران.

این شیوه و رفتار آن هم از سوی متولّی این جشنواره، که سالها یکی از مدیران شاخص سینمای مستند بوده، جای شگفتی دارد.

در این دوره از جشنواره­ فجر، بر خلاف رویه­ هر ساله، هیچ هیات انتخابی تشکیل نشد تا متقاضیان بتوانند با ارائه­ آثار خود به بخش مسابقه­ ملّی راه بیابند.

دبیر گرامی، در اقدامی تعجب برانگیز معیار را جشنواره دیگری قرار دادند و برگزیدگان جشنواره­ حقیقت را راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فجر اعلام کردند! در حالی که مطابق با آیین ­نامه می بایست هیات انتخابی جداگانه آثار را بر می­ گزید. اضافه شدن فیلم­ها از شمار ۱۰ به سی و یک فیلم، و حتی انتخاب اثری محترم و ارزش­مند، از بخش ویژه جشنواره­ حقیقت، دیگر نکته بدعت در برگزاری این دوره بود.

نکته بعدی، دعوت­ نکردن و صادر نشدن کارت حضور در جشنواره، برای مستندسازان و حتّی برای صاحبان آثار حاضر در جشنواره­ بود که قابل تأمل و پرسش­گری است. چرا سینماگران مستند نباید در جشنواره­ سی­ و نهم فجر حضور می ­داشتند؟!

و شگفت ­آورتر این که هیچ فیلم مستندی به نمایش در نیامد! دریغ کردن حتی یک سالن نمایش برای آثار مستند، نمی ­تواند دلیل قانع کننده­ ای مانند پرهیز از اجتماع و گردهمایی داشته باشد و یا دلیل نمایش بر خطِ این آثار در جشنواره حقیقت؛ در حالی که برای فیلم­ های سینمای محترم داستانی، در اقدامی تحسین برانگیز گاهی ده­ها اکران گذاشته شد.

حتی برای اهالی رسانه و خبرنگاران و منتقدان نیز نمایشی گذاشته نشد تا دست کم بخش نقد و پرسش و پاسخ برای آثار مستند فعال بماند. این بی توجهی، رفتاری قهرآمیز و عتاب­ آلوده را با سینمای مستند، از سوی دبیر جشنواره­ فیلم فجر تداعی می­ کند.

در جشنواره­ یِ آقای طباطبایی نژاد، جایی و وقتی هم برای کنفرانس یا گفت­گوی رسانه ­ای برای آثار مستند حاضر در نظر گرفته نشد که می­ تواند نقدی جدّی بر رفتار دبیرخانه ایشان و مطالبه­ ی جدی ما برای پاسخ­گویی این مقام محترم باشد.

همچنین با ارج نهادن بر اثر برگزیده­ این دوره از جشنواره در بخش مستند، و نیز با احترام تمام به هیأت داوران، این پرسش جدّی را از دبیر گرامی داریم که شرکت دادن فیلم «کودتای ۵۳» در بخش مسابقه­ ملّی با این توجّه که به اذعان تولید کننده ­اش محصولی است از کشور انگلستان، آیا توجیحی دارد؟ یا یک بی توجهی دیگر بوده به آیین­ نامه جشنواره که تنها فیلم­ های تولید ملّی و ایرانی محق به شرکت در بخش مسابقه­ آن هستند. تأکید داریم که هیچ مسئله با فیلم«کودتای ۵۳» از سوی ما مطرح نیست و تنها خواهان شفاف سازی موضوع هستیم. همچنان که معتقدیم داوران نیز انتخاب خود را انجام داده­ اند؛ اما بحث بر سر راه یافتن این اثر محترم تولید شده توسّط یک کمپانی ثبت شده در انگستان است، به بخش رقابتی مستند جشنواره­ ملّی فجر.

این خلاصه ای بود از شیوه­ دبیرخانه­ سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر، که ما را به عنوان هیأت مدیره انجمن صنفی کارگردانان مستند موظّف و مکلّف به اظهار نقد و نظر کرد.

بر همین اساس از معاونت محترم سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواکداً درخواست داریم نسبت به این شیوه­ یا غفلت، به صراحت، واکنش و پاسخی شایسته داشته باشد. ضمن آن که یادآوری می­ کنیم تنها راه پیشگیری از تخطی و بی رعایتی، تدوین آیین ­نامه ای شفاف و منصفانه بر مبنای شأن و جایگاه سینمای شریف مستند ایران است. آیین ­نامه ای دقیق برای فیلم مستند در جشنواره فیلم فجر، تا هیچ کس در هیچ مقامی نتواند به میل و سلیقه­ خود آن را تغییر دهد یا نادیده بگیرد. خواست روشن و حق­ طلبانه­ جامعه مستندسازان، مشارکت در تدوین این آیین نامه است تا حقوق این بخش از بدنه­ ی سینمای ایران در هیچ شرایط و موقعیّتی متأثر از اعمال سلیقه­ ها و تصمیم ­گیری­ های شخصی نشود.

سینمای مستند ایران، همواره شریف، نجیب و مبتنی بر ارزش های متعالی، حضور داشته و خواهد داشت. پس برای تأکید یادآور می ­شویم که رفتار دبیرخانه­ جشنواره ملّی فجر در این دوره، بیش از آن که گواه بی­ اعتنایی و بی ­توجهی به سینمای مستند ایران باشد، نشان از شایستگی­ ها و بایستگی­ ها دارد.

هیأت مدیره انجمن صنفی کارگردانان مستند»

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید