موسسه «هنر و تجربه» در بیانیه‌ای نسبت به جایگاه سیمرغ «هنر و تجربه» در جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داده و بر لزوم برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای جریان سینمای هنری و تجربی تاکید کرد.

پایگاه خبری تئاتر: با پایان سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر و اعلام برندگان که با بیانیه هیات داوران همراه بود و در آن درباره سیمرغ «هنر و تجربه» و اهدا نشدن آن نکاتی مطرح شد، موسسه «هنر و تجربه سینمای ایرانیان» با تاکید بر لزوم اختصاص بخش مستقلی به فیلم‌های «هنر و تجربه» در جشنواره فیلم فجر نکاتی را درباره برخورد این رویداد سینمایی با جریان سینمای هنری و تجربی متذکر شد.

متن بیانیه موسسه «هنر و تجربه» بدین شرح است: موسسه «هنر و تجربه سینمای ایرانیان» از رویکرد هیات محترم داوران این دوره از جشنواره فجر مبنی بر لزوم اختصاص بخش مستقل هنر و تجربه در جشنواره، که در بند چهارم بیانیه این هیأت منعکس شده استقبال می‌کند.

موسسه سینمایی «هنر و تجربه» با تاکید بر ضرورت احترام به همه سلایق سینمایی در یک جشنواره ملی، معتقد است نمی‌توان به بهانه فیلم‌های پرمخاطب، سینمادوستان را از دیدن فیلم‌های هنری و تجربی محروم کرد.

نکته دیگری که اشاره بدان ضروری می‌نماید این است که اصلاح ساختارها و رویه‌های منسوخ و حذف تفکیک فیلم‌ها به سینمایی و ویدیویی از ضروریات عصر دیجیتال است و تا زمانی که این اصلاح صورت نپذیرد بخشی از فیلم‌های کیفی سینمای هنری و تجربی به بهانه داشتن پروانه ویدیویی و علی‌رغم موفقیت‌های خیره کننده در جشنواره‌های معتبر جهانی از حضور در این جشنواره منع می‌شوند.

این موسسه همچنان تاکید می‌کند عنوان سیمرغ «هنر و تجربه» به دلیل فقدان اطلاع دست‌اندرکاران جشنواره از پیشینه این جریان قدرتمند، بهتر است با نام دیگری در مجموعه سیمرغ‌های جشنواره قرار گیرد.

با توجه به تاکید مکرر دست‌اندرکاران جشنواره و هیات داوری ادوار مختلف جشنواره طی هفت سال گذشته و برای حفظ هویت این نوع سینمای مهم و پرهیز از خدشه به آن در یک جشنواره با رویکرد فقط مخاطب عام، این موسسه در تلاش است تا جشنواره اختصاصی و مستقل سینمای «هنر و تجربه» را در سالیان آینده برگزار کند.

در پایان پیشنهاد می‌شود در صورت اصرار به ادامه روند فعلی، بخش «هنر و تجربه» به عنوان یکی از بخش‌های رسمی جشنواره فیلم فجر («نگاه نو» و فیلم کوتاه و مستند) پذیرفته شود و مثل همان بخش‌ها یک هیات داوری مجزا برای اهدای سیمرغ بهترین فیلم «هنر و تجربه» در نظر گرفته شود.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید