امید نیاز را اکثرا به نمایش های کودکش می شناسند و "مردگان در حال کارند" یک اثر جدید از او تلقی می شود. اما باید دید که نیاز چقدر در این زمینه موفق عمل کرده؛ در اثری که نه تنها به بچه ها تعلق ندارد بلکه حتی عدم حضور آن ها پیشنهاد گروه اجرایی است.

پایگاه خبری تئاتر:  نکته اصلی و مهم در این نمایش، دکور جذاب و باشکوهی است که امید نیاز برای نمایش خود آماده کرده است؛ دکوری که در دو طبقه تدارک دیده شده تا جهان مجزای مردگان و زندگان را نشان دهد.

تجربه نیاز در زمینه کودک، باعث شده تا او در اجرای نمایش هایش به عناصر بصری دقت و توجه بالایی نشان دهد؛ علاوه بر دکور چشم گیر، طراحی لباس و چهره پردازی به کار گرفته شده در نمایش هم جالب توجه است.

همه این ها را اگر کنار استفاده  از موسیقی و شوخی های هرازگاهی بگذاریم، یک مخاطب عام غیرتئاتری، قطعا راضی از سالن خارج می‌شود. چنانچه اجراهای این چند شب "مردگان مشغول کارند" بسیار شلوغ و با استقبال افرادی همراه بود که اگرچه برخی از آن ها تئاتری تلقی نمی شدند، اما این نکته مثبت را نویدبخش بود که با اجراهایی با چنین رنگ و لعاب و پردازشی، می توان هنر نمایش این شهر را دوباره بر  سر زبان مردمانی بیندازد که با صحنه های تئاتر، قهر کرده اند.

کاراکتر چهارشنبه (با بازی سعید یاردوستی)، بار کمیک نمایش را بر دوش داشت و در خنداندن مخاطبش هم موفق عمل کرد؛ هم چنین موسیقی در لحظاتی از کار، به کمک آمد و حتی در قسمتی که با رقص گروهی مردگان روبرو هستیم، می توان گفت تمام انتظار مخاطب عام را از هنر نمایش پاسخ گفت. نیاز قطعا در این بخش برد را از آن خود کرده.

اما داستان اینجا تمام نمی شود. بخش مهمی از مخاطبین امید نیاز و گروهش، تئاتری های اصفهان هستند، چه اینکه این اثر قرار است در جشنواره استانی اصفهان، هم به نمایش درآید. هرچند که دکور، لباس و گریم این نمایش جای نقدی را باقی نمی گذارد نمره قبولی را کسب کرده؛ اما به عناصر دیگر ایراداتی وارد است.

هرج و مرج پیش آمده در کار را نمی توان نادیده گرفت و این مساله از کارگردانی ناشی می‌شود، جایی که بیننده تقریبا هیچ میزانسنی را مشاهده نمی‌کند و بازیگران به دلخواه خود روی صحنه حرکت می‌کنند؛ این مساله برای نمایشی که اینچنین پربازیگر است، زیاد دلچسب نمی‌نماید، کما اینکه بارها اتفاق افتاد  که بازیگری توسط بازیگران دیگر ماسکه شود یا درست دیده نشود.

در کنار این مساله بازی خوب و روان کمتر در این نمایش دیده می‌شود. این درست که به جز چند بازیگر اصلی، باقی افراد روی صحنه، تجربه های اول خود را پشت سر می‌گذاشتند؛ اما هنگامی که کارگردانی، ریسک استفاده از بازیگر جدید را می پذیرد، باید هدایت کامل او بر روی صحنه را هم به گردن بگیرد.

امری که در نهایت موجب بهتر دیده شدن مجموعه اجرایی خواهد شد. نیاز می تواند با ایجاد تغییراتی در نمایش خود برای اجرای جشنواره، در کنار تلاش دیگر گروه ها، رقابتی تنگاتنگ و پرهیجان را رقم زند.

ایراد نهایی وارد بر این کار، آمیخته شدن آن با شعار و فهماندن این مطلب است که آدم های بد در این دنیا، پس از مرگ دچار عذاب خواهند بود. بهتر می بود، کارگردان با حفظ این درون مایه از اشاره مستقیم به آن در برخی از دیالوگ ها خودداری می کرد. بارها شاهدیم که ظلم و ستم کاراکتر اصلی بر دیگر کاراکترها سخن رانده میشود.

نکته : دکور چند طبقه، پیش از این هم مورد استفاده قرار گرفته؛ برای نمونه در تئاتر "کلمه ، سکوت، کلمه" به کارگردانی مائده طهماسبی شاهد سه طبقه مختلف هستیم که البته این طبقات در این نمایش نمایانگر اپیزودهای مختلف هستند.