سینماروهای چین در ماه فوریه امسال همزمان با سال نو چینی بیش از ۱.۷ میلیارد دلار برای خریدن بلیت و دیدن فیلم هزینه کردند تا پرفروش‌ترین ماه در تاریخ سینمای این کشور رقم بخورد.

پایگاه خبری تئاتر: با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان و درگیر شدن آمریکا با هجوم بیماران مبتلا به کووید-۱۹، هالیوود سال گذشته عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان را به چین سپرد. حالا هم با بهتر شدن نسبی شرایط کرونا در سرزمین اژدها و باز شدن سینماها با ۶۰ درصد گنجایش، مردم به ویژه در پایتخت پکن ترجیح دادند به جای سفر رفتن در تعطیلی‌های سال نو چینی، اوقات فراغت خود را در سالن‌های تاریک سینما بگذرانند.

استقبال گسترده از فیلم‌های چینی در نبود فیلم‌های خارجی به ویژه آثار پرخرج هالیوودی، درآمد سینماها را در ماه فوریه امسال به حدود ۱.۷۳ میلیارد دلار (۱۱.۲ میلیارد یوآن) رساند که بهترین ماه سینمایی تاریخ چین است. با اینکه سینماها در چین از میانه‌های سال گذشته باز بودند و فیلم‌های خارجی اجازه اکران نداشتند اما با آمدن رقیبان خارجی به ویژه آمریکایی،‌ بازار فیلم‌های داخلی گرم‌تر شد و مردم باز هم به آثار خودشان روی خوش نشان دادند.

زدن ماسک برای حضور در سینما اجباری است و مردم باید یک اپلیکیشن روی گوشی همراه خود نصب کنند تا اگر مورد مشکوک مبتلا به کرونا بین تماشاگران شناسایی شد، مسئولان بهداشتی بتوانند با ردگیری دیگر افراد حاضر در سالن جلوی شیوع بیشتر ویروس را بگیرند. از آنجا که هر تماشاگر باید با تماشاگر کناری خود یک صندلی فاصله داشته باشد، پیدا کردن بلیت فیلم‌های پرفروش و پرهوادار به کاری بسیار سخت تبدیل شده است.

بر اساس آمار رسمی سینمای چین، ۹۵ درصد درآمد سینماها مربوط به هفت فیلم پرفروش بوده که تقریبا همزمان با آغاز سال نو چینی در ۱۲ فوریه روی پرده رفتند. کمدی خانوادگی «سلام مامان» به کارگردانی و بازی جیا لینگ در صدر جدول ایستاده با ۴.۳۶ میلیارد یوآن و کمدی اکشن «کارآگاه چایناتاون ۳» با ۴.۱۳ میلیارد یوآن پس از آن قرار دارد. نبودن سرگرمی‌های جایگزین هم از مهم‌ترین دلایل رشد خیره‌کننده سینمای چین بوده است.

سال گذشته درآمد گیشه سینماهای چین ۲.۷ میلیارد دلار بود که از درآمد ۲.۳ میلیارد دلاری فروش بلیت در آمریکا فراتر رفت و بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان لقب گرفت. درآمد هالیوود در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن ۸۰ درصد کاهش یافت. درام تاریخی «هشتصد» درباره مقاومت مردم چین در تجاوز نیروهای ژاپنی به شانگهای در دهه ۱۹۳۰ با ۴۶۱ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

همزمان با گسترده‌تر شدن میزان آلودگی ویروسی در چین، سینماها در بهار گذشته برای مدتی کوتاه بسته شدند اما با فرارسیدن تابستان اجازه فعالیت نیم‌بند سالن‌های نمایش صادر شد. جمعه برای یازدهمین روز پیاپی حتی یک مورد ابتلای تازه در چین گزارش نشده است. تا امروز ۸۹۸۷۷ نفر در کانون کرونا در جهان به ویروس مبتلا شده و ۴۶۳۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید